Vansinnig!!!!!

T

Tindra06

Nu har kommunen där vi bor beslutat att alla 15 timmars barn måste vara hemma alla skollov, inklusive heeeela sommarlovet. Dessutom skall man batala full taxa!!! Detta pga att det är överfullt i barnomsorgen här och de vill underlätta för personalen/minimera personalåtgången. Jag är sååå irriterad, dels på att man skall behöva betala och dels att de knappt får vara där. Vi har precis skolat in vår 3,5 åring hos en dagmamma, men nu är det påsklov och sen är hon ledig en vecka (och nej, då får han inte vara hos den andra eftersom han är 15 timmarsbarn (jag är föräldraledig). Alltså hemma 14 dagar när han inte ens har hunnit med en vecka hos sin nya dagmamma....sen kommer sommarlovet, utan alternativ som öppen förskola och en liten bebis som man skall hinna med att lära känna....Och då stimulera en trotsig och överaktiv kille på 4 år i 9 veckor blir inte det lättaste...Och sen får man börja om igen med inskolningen. Och till råga på allt skall man betala trots att han inte får vara där!!!
Vi skall överklaga till länsrätten och vet fler föräldrar som gjort det eftersom beslutet inte följer skollagen...hoppas nu bara att det blir ngn förändring...Vad tycker ni? Är detta acceptabelt? Vad hade ni gjort?
Ngn i samma situation?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag har inte haft någon dagisplats alls åt mina barn när jag fått syskon till dem. SÅ besvärligt är det inte... ;)
Det är väl bara att packa ner lillasyskonet i barnvagnen och ge sig iväg till närmaste lekplats och rasta storebror där! :idea:
Jag tycker faktiskt att något är fel när man gör sig beroende av dagis redan när barnen är så små. Okej om man måste jobba, men passa på att UMGÅS med dina barn medan de är små och du faktiskt ahr möjlighet att vara hemma med dem! Det är väl inte för att hålla dagispersonalen sysselsatt som du skaffat barn?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Ett barn har rätt till förskoleverksamhet från hösten det året det fyller 4år.
Den skall vara på 15h/vecka och gratis.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Och då stimulera en trotsig och överaktiv kille på 4 år i 9 veckor blir inte det lättaste...

Ursäkta att jag frågar... är det inte ditt barn? Varför är det då någon annans ansvar att "stimulera" honom? Dagis är till för att folk ska kunna arbeta, inte för de som bara inte orkar ta hand om sina egna barn :devil: Du är ju ändå hemma. Varför är du då beroende av barnomsorg? Jag förstår mig inte på folk som skickar ungarna till dagis överhuvudtaget när de till exempel är föräldralediga.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Ursäkta att jag frågar... är det inte ditt barn? Varför är det då någon annans ansvar att "stimulera" honom? Dagis är till för att folk ska kunna arbeta, inte för de som bara inte orkar ta hand om sina egna barn :devil: Du är ju ändå hemma. Varför är du då beroende av barnomsorg? Jag förstår mig inte på folk som skickar ungarna till dagis överhuvudtaget när de till exempel är föräldralediga.

Det där med att föräldrar som är föräldralediga ska ha barnen på dagis har inte jag heller förstått. Visst kan jag förstå att det kan vara lite "avlastning" om man får ha det äldre syskonet på dagis några timmar i veckan. Men samtidigt så har man ju skaffat barn för att man vill ha barn och vill ta hand om dem själv. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu hade vi inte den stora på dagis under "hemma med litet syskontiden" för att det funkade inte med att stenhårt passa tiden 8-11 på andra sidan stan, det var jobbigare än det gav något.

Men OJ vad skönt det var när 4-åringen fick börja igen nära oss, dagis ger något annat än att umgås med föräldrar och trist bebis, nämligen massor av POLARE !

Det är ju för BARNETS skull det ska gå på dagis.

Har man en stor flock så har de lekkamrater, men jag gått runt hela den här stan och glott på tomma lekplatser många många ggr.

Det är väldigt olika hur många som är hemma med sina halvstora barn. Här verkar det vara nästan ingen eller så sitter de inne och trycker.

Vi fick gå till McDonalds för att "rasta" barn. Där fanns det iaf alltid några :D
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu har kommunen där vi bor beslutat att alla 15 timmars barn måste vara hemma alla skollov, inklusive heeeela sommarlovet. ?

Men menar du faktiskt ha ditt barn på dagis heeeeela sommarlovet :eek: ? Din man har väl också några veckor semester så då är ni ju två att dela på ansvaret? Och resten av veckorna måste du väl orka ta hand om ditt eget barn?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Oj! Att betala full taxa utan att få utnyttja platsen låter ju verkligen knäppt!

Sen är det möjligen en annan diskussion varför man väljer att ha barn tätare än man orkar med.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag håller med dig, dagis är ju faktiskt för barnets skull.
Min första var en dagisunge, saknade kompisar till tusen och var väldigt svår att aktivera hemma, jag var inget alternativ till kompisarna även om jag hade tid.
Ingen tänker på förändringen för ett äldre syskon om det inte får vara på sitt dagis bara för att man fått ett syskon.
Har man en lillbebba som är gnällig ÄR det svårt att aktivera en fyraåring samtidigt...
Ska man dessutom betala för något man inte får skulle jag nog härskna till rätt rejält.
Nu vet jag inte men åtminstone tidigare har det inte varit rätt av kommunerna att styra tiderna för "15-timmars" barnen.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

om du är ledig förstår jag inte varför du inte kan ta hand om ungen själv.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

För det första är det ju vansinnigt att behöva betala full taxa om inte barnet får vara hos sin dagmamma.

För er andra så klart att man kan ta hand om sina egna barn om man skaffat dem men tänk lite längre än så.

Barnen mår bra av att vara med andra barn och leka och inte bara gå hemma med mamma eller pappa hela tiden.
Barnen håller ju på att lära sig att bli egna individer.
De utveckals något enormt av att umgås med barn i sin egen ålder.

Vet att det kan vara jobbigt att precis fått barn som har ett stora syskon som prackar på uppmärksamhet. Det är mysigt att sitta med sitt nya barn och lära känna det med.

Har två barn med 15 månader i mellan och jag tyckte det var skönt när den store pojken åkte till sin dagmamma en stund ett par dagar i veckan.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Att betala för något som man inte kan utnyttja låter ju knäppt.

Jag ska snart vara föräldraledig, och tänker låta min 3-åriga son fortsätta vara hos sin dagmamma. Ska han helt plötsligt inte få komma dit och leka med andra barn i ett helt år??:confused:
Han som älskar dagis.
Jag bor ute få landet och har inga kommunala lekplaster, där han kan möta andra lekkamrater. Och andra barn i hans ålder är det dåligt med här bland grannarna.
Blir faktiskt ledsen när några anser att man inte ska barn på dagis när man är f -ledig., Det är inte för min skull, utan för min son skull.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu hänger jag inte med alls.
Jag har ett 15 timmars barn som jag inte betalar alls för.
Han går mellan 8-11 varje skoldag, självklart så är han ledig när skolan är ledig. Har aldrig haft mina barn på barnomsorg då jag är hemma dagtid (nattjobbare) utan de har bara gått i de verksamheter som kommunen har för förskola, dvs, 4 år,5år och 6års verksamheten.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag ska snart vara föräldraledig, och tänker låta min 3-åriga son fortsätta vara hos sin dagmamma. Ska han helt plötsligt inte få komma dit och leka med andra barn i ett helt år??:confused:
.

Läs ordentligt. Det är ju skolloven som det handlar om, annars är nog barnet på dagis.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

I vår kommun har man aldrig fått haft 15 timmars barn på dagis/dagmamma under lov. Betala gör man och ser glad ut oavsett om barnet är där eller inte. Så har det varit för mig.

Visst är det jobbigt att ha barnen hemma i långa perioder, särskilt om de drar åt olika håll. OCh om något av barnen kräver mera än de andra.

Jag hade inte skolat in mitt barn i samband med att det ska vara lov. Inte bra för inskolningsprocessen att behöva börja om.

Du har ingen i din närhet som du kan använda som avlastning några timmar emellanåt? Vet själv hur jobbigt det kan vara.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu hänger jag inte med alls.
Jag har ett 15 timmars barn som jag inte betalar alls för.
Han går mellan 8-11 varje skoldag, självklart så är han ledig när skolan är ledig. Har aldrig haft mina barn på barnomsorg då jag är hemma dagtid (nattjobbare) utan de har bara gått i de verksamheter som kommunen har för förskola, dvs, 4 år,5år och 6års verksamheten.

Från hösten då de fyller 4 så är det gratis för barnen 15 timmar/v om man har dem där de tider som de har förskoleaktiviteten. Vi har mellan 8-11 vi med.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Håller med dig, hur kul är det för stora barnet att vara hemma med en liten bebis och en mamma som enda sällskap?
Det är väl bättre att barnen får leka av sig med jämnåriga på dagis i flera timmar!

Jag tycker vissa inlägg i den här tråden mot TS är ganska taskiga.
Elakt att skriva att hon inte vill ta hand om sina egna barn :mad:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

..
Blir faktiskt ledsen när några anser att man inte ska barn på dagis när man är f -ledig., Det är inte för min skull, utan för min son skull.

och med det menar du att barn i alla tider mått dåligt av inte vara på dagis? Tänk på att dagis är ett rel nytt påfund.

Jag tror att många av bekmyren vi har i vårt samhälle beror på bla fenomenet dagis. Inte på daqis isig utan allt som tillkommer runt omkring.
Bara tex inställningen att "roa sitt barn".. :crazy:
Att barn ska få leka är sjävklart men är alternativen bara dagis då?
Det är skillnad idag jmfrt med 10/20 år tillbaka. :eek:

Jag tycker det är synd att det kostar så lite att ha barnen på dagis idag. Hoppas på att det blir lite dyrare så föräldrar funderar mer på hur man använder barnpassningen. :idea: (Även om det är utbildadepedagoger på dagis så är det så många barn idag så vberksamheten blir lidande.)
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Håller med dig, hur kul är det för stora barnet att vara hemma med en liten bebis och en mamma som enda sällskap?
Det är väl bättre att barnen får leka av sig med jämnåriga på dagis i flera timmar!

Jag tycker vissa inlägg i den här tråden mot TS är ganska taskiga.
Elakt att skriva att hon inte vill ta hand om sina egna barn :mad:

Javisst så mamma slipper barnet? Förlåt men varför skaffar man fler barn om man inte vill umgås? Lämnar man inte barnen på dagis får man ju en massa plustid när man är mammaledig. :idea:
Vad säger att det är bäst för barnen att vara med jämnåriga i flera timmar? Det tror jag INTE är bra. Däremot är det självklart att de ska få leka med andra barn (inte att jmfra med 3*5h och umgås med både yngre och äldre barn.) Dock inte i instutionsmiljö utan i "vanlig" värld. :idea:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Att behöva betala full taxa när barnet är tvunget att vara ledigt kan jag förstå att du inte gillar.

Jag funderar lite på ni som tänker på barnets bästa att vara hos dagmamma/förskola alltid. Även barn behöver ju semester/sommarlov från sitt "arbete" dvs förskola. Nu kan jag tänka mig att barn som inte är där i så stor utsträckning (bara 15 timmar) inte behöver det på samma sätt som de som är där 45 timmar hela året.

Barnen kan ju dessutom träffa sin lekkompisar från förskola/dagmamma när de inte är där. Prata med bästa lekkompisarnas föräldrar.

Fundera kanske också ett steg längre. När föräldraledigheten är slut och ni måste jobba på sommaren förutom några veckors semester. Skulle ni inte uppskatta då att era barn får det lite lugnare hos dagmamma/förskola?
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 700
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 980
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp