Vanligt med vallinstinkt hos fler raser än de klassiska?

hag391

Trådstartare
Har ett islandssto som kan valla folk om man ber henne och hon jobbar självständigt på samma sätt som jag sett en quarter göra med kor (ingen har lyckats finta henne).

Dock har hon aldrig blivit tränad för det eller westerntränad alls (börjat skola om henne men än så länge mer westerninspirerat) och har varit i kontakt med en tränare som var väldigt nyfiken att se henne. Skulle vara roligt att åka iväg på en kurs och testa med kor och brukar vara en framåt sommaren ca 10 mil härifrån.

Är det vanligt med hästar av andra raser än de man brukar se som har vallinstinkten?

Sv: Vanligt med vallinstinkt hos fler raser än de klassiska?

Ja det är ganska vanligt att andra raser än quarter/paint/appaloosa har vallinstinkt.

Finns för övrigt många "vallraser" som används till boskapsarbete än just de jag nämde. :)

Kan nämna att bland de sk boskapsraserna så finns det en ansenlig mängd hästar som har koskräck!!!

En litet inlägg så du vet om vad som gäller ifall du skulle fastna för att träna på boskap och vill tävla, det är regel på att hästen måste vara minst 140 cm i mkh, så du inte blir besviken ifall hon är lägre och du sett fram emot att ev tävla. Det är en måttet som gäller pga säkerheten

Då är det kört om man skulle få blodad tand och hon skulle vara duktig på det för hon är ca 138cm. Hade inte tänkt tävla utan bara för roligt att prova och sen hoppa in om några behöver hjälp att flytta sina kor mellan hagar osv.

Ja vill man tävla är det kört. Jag hade också Isl.häst som jag sålde pga att jag ville tävla på boskap och köpte mig en Paint som är avlad för ändamålet istället,

Men vill man inte tävla men ändå ha kul med sin häst så hindrar det ju inte att träna bara man tänker på storleken på boskapen så det inte är för stora i förhållande till hästen.

Hade du trassel i början med de extra gångarterna?

Min är 5 gångare med mkt pass i sig och har tagit tid att hitta traven och tar till grisepass när hon tappar balansen (vilket är mer och mer sällan) och behöver hastighet för en ren galopp mer än några språng.

Har en ponny av korsningstyp. Hon kanske inte vallar direkt men hon jagar vad hon kommer åt. Katter, hundar, barn , nya vuxna e hon nyfiken på. Fiskmåsflock i hagen, den fick inte ro att landa någonstans. Skulle varit skoj att testa henne på kor. Men jag har lite respekt för dom. Hon e 1.42.
Kallar henne för svensk lantgårdsponny. Är avlad i lantbruksmiljö. haha

Min fullblods vallack vallar gärna, människor, höns, hundar, ja vad han kan hitta för dagen går bra :P

Hade du trassel i början med de extra gångarterna?

Min är 5 gångare med mkt pass i sig och har tagit tid att hitta traven och tar till grisepass när hon tappar balansen (vilket är mer och mer sällan) och behöver hastighet för en ren galopp mer än några språng.

När du tränar på boskap så använder de inte de extra gångarterna direkt, det går liksom inte i en fålla ;) Hon ska lära sig "parera" och hålla blicken på kon och hon kommer nog varken lägga in tölt eller pass :D

Åk på clinic och var åskådare några gånger, ju mer du lär dig från marken ju lättare har du att lära dig och hästen från ryggen

Kom att tänka på en sak som iaf jag anser viktigt om man vill träna sin Isl.häst på boskap. isl.hästen har ju som du säkert förstår varför en lite högre form och för att slippa grisepass, tölt och ren pass när du tränar så försäk få henne i en lägre form då kommer tillslut traven och en mjukare galopp som ett paket på posten.

Min grabb som också var 5-g hade problem med skritten som var trippig + att han taktade. Han fick ridas en del i egengjord martingal för att få stöd i en lägre form och med det kom en lugn och avslappnad skritt och han kunde lyssna mer på mina signaler.

Av erfarenhet kan jag säga att alla Isl.hästar inte kan kombinera western och gångartsridning, det beror på hur mycket vilja de har. Min hade vid en bedömning säkert fått 9 på vilja och när jag lade gångarterna på hyllan och satsade på western och 3 -gångarter blev han mycket lugnare och mådde också bättre i sin kropp.

Han kunde på grusvägar lägga sig i ökad tölt men det var hans eget val och alltid på långa tyglar utan inverkan från mig. När det gäller vissa grenar utav westernridningen får man nog tänka om en hel del i sin ridning om man har en gångartshäst, framförallt 5-g då det lätt blir på tok för mycket för dem.

???????? det hade jag igen anning om!!!!!!!!
Hur kom det sig?????????
Az

???????? det hade jag igen anning om!!!!!!!!
Hur kom det sig?????????
Az

Vilket menar du? Om du menar gångartsridning och western så är det som jag skrev vanligt på hästar med mycket vilja att kombinera sin vilja framåt i ex ökad tölt i en högre form för att sedan kunna trava avslappnat i en lägre form sällan fungerar. Isl.hästar med mycket vilja är väldigt explosiva och att lära dem en låg avslappnad form tar många tider lite längre tid tid och min erfarenhet är att det på sådana hästar är bättre att rikta in sig på det ena än att kombinera.

Jag tror faktiskt inte att man kan kombinera tävlingsformerna T2 med ex.vis pleasure. Det är 110% skillnad.

Om det inte vad det här du menade Arizona så ber jag om ursäkt men jag hittade inget annat som kan kräva förklaring :D

Senast ändrad av en moderator:

Igen ursäkt, mitt fel:
jag mena STORLIKEN!!!!!!!!
Jag minns vi hade barn med sina lilla äsklinger med på vissa ko klasser for en del år sen.
Az

Igen ursäkt, mitt fel:
jag mena STORLIKEN!!!!!!!!
Jag minns vi hade barn med sina lilla äsklinger med på vissa ko klasser for en del år sen.
Az

Det blev en regeländring om det pga säkerheten. Det var efter att en liten kotte ville tävla på boskap med sin lilla ponny, tror tom det var en A eller B ponny. Då insåg de att det måste till en regel och det är som sagt pga att det är en säkerhetsrisk att släppa in en liten tjej/kille i en fålla på en så liten häst. Det kan ju utav förklarliga skäl bli ganska farligt

Tror liksom dig att det är svårt att kombinera. Kanske inte helt omöjligt men väldigt svårt.

Min har mkt vilja (tror mamma 9 och pappa 9,5 men problemet är att det är egen vilja som min dam har oxå :angel:) men har lärt sig att med långa tyglar så är det lugnare som gäller (i paddock i alla fall men beror på dagshumöret) i alla gångarter. Dock efter första galoppen så är det lugnet oftast borta :D men det har blivit mkt bättre.

Korta tyglar så tänder hon direkt så värmer upp lugnt och fint mer westerninspirerat för det mesta även om det är gångartsträning som gäller den dagen.

Har ingen tanke att välja någon gren helt och hållet utan inspireras av alla och ha roligt. Har lite små mål som att vi ska kunna en trailbana, klara att galoppera runt ett barrelmönster (hon har svårt att galoppera rent men blivit bättre) och om det skulle gå en enklare spinn och valla lite kor.

Tänk rida några lektioner för en westerntränare med henne framöver

På gångartssidan så först få 4 hyffsat rena gångarter i fler tempon och sen är drömmen att ta fram passen som kan vara hennes bästa gångart. Inkörning är något som oxå kommer att plockas in framöver.

Är så roligt att se när hon tänder till och börjar valla så kan hon kasta framdelen snabbt från sida till sida om den som springer framför försöker finta henne.

Huvudsaken är att ni har roligt och jag tycker det är bra att man kan göra många saker med sin häst och kombinera. Ibland kan det bli svårt men har man inga ambitioner att tävla med sin häst på högrenivå så är det ju helt ok.

Jag har som sagt ambitioner och vill tävla och då kommer man tyvärr inte långt med en Isl.häst och inte ens in i fållan om den är liten ;)

Men som sagt så länge ni har kul så go for it

Min är frisk men Tmärkt så vi får ju inte tävla i alla fall. Är egentligen tävlingsgalen men min kropp och plånbok håller inte för de så istället blev det en ha roligt kompis istället.

Ja hade man ambitioner att tävla western så är nog inte direkt en islänning förstahands valet. Tror jag bara sett det på lokala tävlinga inom trailklasser

En litet inlägg så du vet om vad som gäller ifall du skulle fastna för att träna på boskap och vill tävla, det är regel på att hästen måste vara minst 140 cm i mkh, så du inte blir besviken ifall hon är lägre och du sett fram emot att ev tävla. Det är en måttet som gäller pga säkerheten

Detta gäller så vitt jag vet bara WRAS tävlingar, andra föreningar har ingen höjdbegränsning.

T

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera med andra då jag håller på att bli galen. Har en vän som går i hundköpartankar och hon har väldigt starka åsikter (i...
2
Svar
30
· Visningar
4 450
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 502
Senast: Hjalti
·
Ridning Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Koppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30