Argument till vän som promp ska köpa BC

Sv: Argument till vän som promp ska köpa BC

Frodo skulle kunna jobba som "anti BC-reklam" ;)

398739_10151285815718666_1585759238_n.jpg

(han fick juklklappskartongerna att leka med en stund..)

Ja du. Är hon inte mottaglig så spelar det ju tyvärr ingen roll vad du säger och hur mycket du förklar. Hon måste ju vilja ta in vad du säger om du ska kunna påverka. Men vad mer kan du göra? Förstår din frustration men har inga bra ideer.

Jag tycker själv att BC är otroliga hundar, vackra och kloka. Men jag skulle aldrig, aldrig skaffa en sådan själv. Just av den anledningen att jag inte har tiden och kunskapen att aktivera den.

Jag har haft schäfer många år och den aktivitetsnivån är max för mej. Nu är jag inne på min sista schäfer och har skaffat mej en sk "soffschäfer", han behöver fortfarande mycket aktivering, men dampar inte ur av en lugn dag.

Jag håller på att fasa över till småhund (chihuahua/papillon), har en 1 årig tik och får hem en valp med samma stam i början på december. Deras aktivitetsnivå passar mej perfekt. Hon är med i stallet flera timmar per dag, vi kör lite lydnad och hon är med på det mesta, stan, hos kompisar m.m

Man måste inse sina begränsningar och det gör uppenbarligen inte den här personen. Jag tycker precis som många andra här att ta med henne, eller be henne ringa en seriös uppfödare och be att få kika på valpar eller tik/hane som är planerade för en kull. Så kanske uppfödaren kan tala henne till rätta..

Mvh Domino_s

Problemet är att ser man hundar hos seriösa uppfödare, så är de lugna trevliga och ofta grunduppfostrade. TS kompis skulle behöva träffa understimulerade hundar som inte varken vallar eller har kunniga ägare som tränat upp dem.

För jag tror inte att argument biter på en sån människa. Det gäller att visa upp kaoset så de ändrar sig själva!:devil:

Problemet är att ser man hundar hos seriösa uppfödare, så är de lugna trevliga och ofta grunduppfostrade. TS kompis skulle behöva träffa understimulerade hundar som inte varken vallar eller har kunniga ägare som tränat upp dem.

För jag tror inte att argument biter på en sån människa. Det gäller att visa upp kaoset så de ändrar sig själva!:devil:

Jag tror tyvärr att du har rätt.. Människan har förmodligen skygglappar på sej och ser och hör bara det hon vill. :( Tycker synd om en blivande hund!

Du har ingen film från hur din ena unghund var när du fick hem honom.. Det kanske kan verka som avskräckande..:sneaky: Har för mej att han var rätt hyper.

Mvh Domino_s

Hon kan få försöka följa med på en vanlig koppelpromenad i stan efter ett par dagars vallningsuppehåll. Då vill ingen ha BC sen. Eller ha med mig att göra:D

(De kan sköta sig, men de kan också trissa upp sig hur mycket som helst om man låter dem...)

Tyvärr har jag inga filmer på Frodo... Men vittnesmål. Som sagt... "Aha... har du köpt DAMP-hunden?!?"

Hon kan få försöka följa med på en vanlig koppelpromenad i stan efter ett par dagars vallningsuppehåll. Då vill ingen ha BC sen. Eller ha med mig att göra:D

(De kan sköta sig, men de kan också trissa upp sig hur mycket som helst om man låter dem...)

Tyvärr har jag inga filmer på Frodo... Men vittnesmål. Som sagt... "Aha... har du köpt DAMP-hunden?!?"

Haha, det kanske vore något..:sneaky::D

Jag kan gärna låna ut min lilla hund och mammas jaktis, vila dem ett par dagar så får man att göra med dem också, lilla hunden kommer fara som en damp-dåre skälla på allt och alla (nej, hon är ingen vanlig småhund, vi brukar skämta om att hon tror att hon är en BC :o) och jaktisen kommer leta, som en värmesökande robot efter något att jaga. Människan kommer typ degradera sin önskar om hund till ett mjukisdjur, eller kanske på sin höjd en golden..:D

Mvh Domino_s

Jag tycker du ska uppmuntra henne att åka iväg till en SERIÖS bc-uppfödare och prata hund. Då kanske hon inser hur fel ute hon är. Leta fram nån kennel som ligger i närheten av er och säg till henne att kontakta dem och "tinga valp".

Tänkte precis i samma tankebanor. Då blir det fler som säger ifrån och kanske kan förklara vad som krävs.

Jag tror det beror på att det är fina hundar och att de har rykte om sig att vara lättlärda, smarta och lydiga.

De är lättlärda och smarta, och kan bli oerhört lydiga - med rätt fostran och träning.

Tyvärr är det så många som inte förstår vad "arbetskrävande" betyder, som köper hund efter utseende, eller som tror att hunden blir vad man gör den till...:banghead:

En del hundägare växer tack och lov med uppgiften och blir inbitna hundmänniskor. Andra - där blir det synd om hunden. O_o

Frodo skulle kunna jobba som "anti BC-reklam" ;)

398739_10151285815718666_1585759238_n.jpg

(han fick juklklappskartongerna att leka med en stund..)

OMG :o :eek:

Iofs så var min fösta hund i den klassen.....korsning Rottis/Golden/labbe/Springerspaniel.....jepp...en medveten parning :crazy:

En dag när jag kom hem var det ett stort hål i väggen från hallen in till badrummet. Genom våtrumsmatta, vägg och allt. Bellman hade haft tråkigt i 2 timmar :meh:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 427
Senast: Motacilla
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 209
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA