"Vanligt" med tvillingar trots UL?

Boll

Trådstartare
\"Vanligt\" med tvillingar trots UL?

Hur vanligt är det att ett sto får tvillingar trots att hon är ultraljudad två gånger och det då bara synts ett foster??
Anledningen till min fråga är att jag har ett högdräktigt sto (hon ska föla om ca 3 veckor nu) Hon är så stor att jag tror aldrig jag har sett något liknande... :crazy:
Hon är i bra hull, det är bara fölmagen som är gigantiskt.
Det är nästan så att man blir lite orolig...
Det får inte hända min lilla snutta något :(

Skickar med en bild, så att ni kan se hur hon ser ut.

Belle med sin STORA mage

// Anna

Re: \"Vanligt\" med tvillingar trots UL?

Åh, herregud! Jag som tyckt att mitt sto var enormt... :o

Jag vet inte hur vanligt det är med tvillingar efter UL. Jag hade ju två ston förra året, som jag betäckte med samma hingst. ULade båda tre gånger, utan några tecken på problem. Sålde det ena stoet (med ULintyg från 90+ dagar) ca 6 månader dräktig, i november. Den 26/12-03 kastade hon tvillingar hos sin nya ägare. Ett av fosterna var liten som en katt, det andra var i normal storlek för tiden.

Så nu oroar ju jag mig lite för mitt sto! Hon ska föla om bara ca 2-3 veckor. Men jag har fått veta att om de bär fölet synligt på ena sidan (så att magen ser ojämn ut bakifrån) så ska det bara vara en där inne! Och mitt sto är helt klart större på ena sidan.

Blev lite svamligt, och jag vet inte om jag var till någon hjälp. Ville mest dela med mig av min erfarenhet. Hmm, våra ston ska visst föla ungefär samtidigt! Hoppas allt går bra och jag ska hålla tummarna för att det bara är en där inne. :)

:eek: Oj, hon var gigantisk du. ;)
jag som tycker min är stooor, ser smal ut i jämförelse ju...men min har visserligen 8 veckor kvar.

Har ingen erfarenhet vad gäller detta, men om hon är kollade med UL 2 ggr o då bara ett foster så borde det inte vara så stor risk att det är tvillingar. Har hört då den ena fosterblåsan skymt den andra o dom missat, men det borde ju vara ganska ovanligt och allra helst då hon är kollad 2 ggr.

Jag tycker hon var otroligt.........söt!

Jag har ett sto som alltid ser ut som om hon ska få en elefantunge! Hon är i dag större än vad mina ston är som ska ha i början av maj, hon själv ska inte ha förren i juli. Hon har alltid nedkommit med bara en fölunge så jag tror inte att du behöver vara så orolig.

Risken för tvillingar finns ju alltid men jag har ingen statistik över hur många som får tvillingar som "ska ha ett foster" enligt UL.

Lill / Stall Nöbbeled

Vet faktiskt inte hur vanligt det är. Kan bara säga att förra gången mitt sto gick dräktig så var hon som ett hus. När hon väl fölade så kom det ut en så liten fölunge så man började undra. Snacka om att han måste ha brett ut sig ordentligt där inne. Idag är hon långt ifrån så stor och hon har fem dagar kvar till beräknad fölning...

Oj,som övriga redan sagt,hon är jättestor!! :eek:
Men,det behöver inte innebära tvillingar för det.Lycka till med fölningen! :)

Mitt ponnysto kastade tvillingar i 8:e månaden...det man kunde se...var att magen stack ut nästan lika mkt åt bägge håll när man tittade på hästen bakifrån.Hon såg faktiskt ut som din ponny gör med sin mage av det lilla jag kan se...hon var alltså jättestor.

Varför inte förbereda ifall att?

Tack för alla era svar.
Vi får hoppas att där ligger EN lagom stor fölis och breder ut sig ordentligt.

Men om det nu skulle vara två där inne. Finns det något särskillt jag kan/bör göra?
Om båda skulle vara vid liv, så får man väl vara beredd på att flaskmata endel kan jag tänka.

Andra tips mottages tacksamt!!

// Anna och Tjocka Belle

Oj.. hon var väldigt tjock men JÄTTEGULLUG :love:

Vårt ena sto var så gigantisk när hon nedkom med sin gigantiske son!
Själv var hon i tunnaste laget, trots att hon fick enorma mängder mat. Men giganten tog allt.
Vid fölningen fick vi hjälpa henne på sluttampen och hålla "kvar" den, då det drog ut på tiden.
Det var en gigant som kom ut.
Annars har hon varit mer normalstor.

Oroa dig inte, det är helt säkert en!
Fast en ganska stor! :D
mvh

Vad ni skrämmer upp henne! Mitt sto är lika stor, mer päronformad mage men det breor nog bla på att hennes föl lagt sig upp och ner redan. Är satt att föla typ nu. Jag hade veterinär ute för 6 veckor sedan för att ge henne en stelkrampspruta då han sade "Oj, vad bred hon är! Det blir väl inte tvillingar???" Inte vad man vill höra av sin veterinär precis, men när han hörde att hon var UL tre ggr (vid 20, 40 och 90 dagar) sade han att det är väldigt ovanligt att de missar så många ggr.
Jag förstår din oro, men risken är nog liten. Jag håller tummarna för oss båda två!!!

håller med.. OJ va stor!
min hade tvlillingar första gången vi ULmen andra gången så var det bara en... o d hoppas ja att dom sett riktigt..
Min tränares kompis (kompisen har köpt hästen utav min tränare) väntar ett föl efter prestige.. o när min tränare hade stoet så fick hon ett föl e.tjuvbetäckning så hon anade ju inget.. jättefint trim ända in till fölningen..
O nu e hon sååå stor så hon tror att d ska komma ut en fullvuxen häst som redan e inriden..haha =) tokstollar..
hoppas d går vägen för er =)

Mitt råd skulle i så fall vara, att du ställer in dig på att du får flaskmata.
Kanske vore det bra om du även har en som hjälper till.
Den ena kan ju överleva men vara svag.

Stoet på bilden ser väldigt stor ut men hon kanske har lagt ungen på tvären??? ;-)

Tror nog att det är en. :)
AM

Vi har ett sto som ofta släpper två ägg samtidigt och risken för tvillingdräktighet är alltid stor. (Visst kan man missa två blåsor på UL, men det är ovanligt.)
Hon är stor som ett hus när hon är dräktig, men har aldrig fått tvillingar. Däremot har det två gånger funnits en "klump" i efterbörden. Troligen ett outvecklat foster.
Jag tippar på att du bara får ett föl.
Tvillingar är inte vanligt.

Oj.......jag såg att jag svarade fel person, men hinner inte ändra :o

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka