Vanligt med pigga gamlingar ?

KisseNova

Trådstartare
Träffade på en 16 årig blandras i tisdags. Hörde mina tatuererare prata om hunden eftersom det var en av deras egna. Jag blev imponerad av åldern och fick äran att gå in i deras fikarum för att möta deras hundar. Jag fick en chock för jag hade räknat med en hund som bara låg i en korg, men det var fel . Hunden var precis lika pigg som deras 1 åriga tik :eek: Lite grå runt nosen, men inget märkvärdigt och ingen stapplande gång.

Detta är den äldsta hunden jag någonsin träffat, och den piggaste gamlingen jag mött. Ägaren hade haft hunden i 16 år, så därför väljer iaf jag att tro på hundens ålder. Hur gör man för att hålla en gamling i så bra skick ????

Sv: Vanligt med pigga gamlingar ?

:love:Här är en bild på min gamling då var hon 20 år
liten-1.jpg

Hon levde 8 månader till , Tog bort henne när hon fick en hjärnblödning:cry:men hon var super pigg in i det sista .
Sista dagen hon levde så jagade hon katterna på morgonen och var på långpromenad med mig och dom andra hundarna

Saknar henne så mycket :cry:(var min egen uppfödning)

Tesora

Hur man gör??:D Bra skötsel och mycket motion. Det har iallafall mammas snart 16 åriga dalmatiner fått!:D

Nu är min gubbe förvisso "bara" 12 snart 13..Men han är liksom som han alltid har varit. Märker inte av någon ålder här inte :)

Min kusins Bischon-kille blev 16 år,en pigg liten krabat,lite halvdöv,men med både ögon och tänder i behåll!
Jagade bort katterna(grannens) på tomten!

Anpassar motion, rörelse och foder utefter hundens ändrade behov skulle jag tro. Och låter bli att dalta bort den för att den är gammal utan kör på lite som vanligt. :)

Ett aktivt liv skulle jag påstå är ett gott recept för att få pigga gamlingar. Våra äldsta hundar har blivit 13 resp. 14 år och de har hållt sig fräscha hela tiden. De har jagat och dragit ända fram tills det var dags att somna in.

För några år sedan träffade jag en Labrador som var 18 år!
Pigg och glad men stel i lederna.
Hon var inköpt i Los Angeles och killen som ägde henne berättade att hennes mamma fortfarande levde.. Vaddå bra gener!

Åh vad jag älskar att läsa om gamla hundar! :love:

Min äldsta är snart 8, men utan några som helst tecken på att hon är "gammal", förutom att hon är klokare nu än tidigare i livet :p Jag hoppas verkligen att hon kan bli en av alla "enormt gamla" som verkar finnas! (och det hoppas jag självfallet att även valpis kommer bli)

Inget speciellt, aktiverar hunden som alltid =) Speciellt viktigt då lederna stelnar vid fysisk inaktivitet... Min gamling är exakt som en unghund, och hon är vit = inga gråa hår i sikte! Inte många som tror mig när hon rejsar runt att hon är 13 :love: Det enda som verkligen är skillnad är henned mentalitet, som unghund var hon nästan korkad... Men nu är hon klok, alldeles alldeles ljuvlig :love: Märks att hon har en del erfarenhet sas :D

ninabusar.jpg

Vår collie blev 15 och mådde jättebra hela tiden tills hon fick en plötslig hjärnblödning :cry:

Rätt mat, motion och mycket kärlek :) ...ja och så en frisk hund från början.

Anpassar motion, rörelse och foder utefter hundens ändrade behov skulle jag tro. Och låter bli att dalta bort den för att den är gammal utan kör på lite som vanligt. :)
Det tror jag är det viktigaste. Folk lägger liksom hunden på hyllan efter tio strecket. "Den är ju så gammal nu" medan hunden inte är det minsta gammal i varken kropp eller själ. Idag har Harley rusat efter Grima och hennes kompis Scooby och agerat domare när dom lekt. Full fart fram i 110 och källandes för full hals. Han blev omkullsprungen några gånger men ruskade som vanligt om sig och var sedan redo att börja matchen igen :D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Det tog fyra år - men nu har Viktor aka The Black Destructor mött inte bara sin like utan sin överman (överkvinna)! ;) Idag har han...
Svar
8
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka