Vanligaste orsaken till frambenshälta?

W

Whiskey

I ridsport nr 6 i våras stod det om utdömda hästar som fått en andra chans av försäkringsbolagen.
Jag är allmänt lite nyfiken på de vanligaste orsakerna till hälta hos hästar.
Jag har min egen teori om vad som borde vara de vanligaste anledningarna, nämligen ryttaren och fel ridning, men jag skulle vilja ha det på pränt, och har för mig att det stod i samband med den artikeln. Någon som har spartat det numret av Ridsport? (om någon har den kvar, skulle du kunna scanna o maila den till mig? Jag har inte min kvar efter ett anfall av städmani. :smirk: )
Hästarna i artikeln hade ju varit hos beridare o efter ca 1 år varit mer el mindre helt ok. Detta tyder ju på tidigare ryttarfel.

Eller någon som för den delen har andra källor/forskningsresultat? Försökte leta på sva/slu men jag lyckades inte så bra.

Sv: Vanligaste orsaken till frambenshälta?

Jag tror som du, fel ridning är en stor orsak. Också kotledsinflammationer, pålagringar, dålig skoning och verkning

En känd vet sa till mig att det fanns en studie på vildhästar som visade att de flesta av de vuxna hästarna faktiskt led av kotledsinflammationer. Han sa också att kota och rygg ofta hänger ihop, alltså ryggproblem kan på sikt ge kotledsinflammation och vice versa. Jag tror också som ni andra att fel ridning, fel underlag osv är en stor bidragande orsak till att hästar utvecklar kotledsinflammation, då med åtanke på att hästar lätt utvecklar detta med tanke på studien på vildhästarna.

Behöver inte vara 'dålig' ridning egentligen utan fel träningsupplägg, dåligt är ju bägge två, men ni fattar hur jag menar?

Det som också berördes i artikeln som jag tror MYCKET på är att folk har för BRÅTTOM (vilket jag tycker rätt ofta gäller veterinärerna med, vissa igångsättningsscheman gör ju en mörkrädd) att träna igång hästen igen. För flera av de som döms ut och löses in så är det liksom bara att vila dem tillräckligt tlång (som inte behöver vara så himla lång men det är skillnad på en månad och två månader) tid och sen är det bra. Nån häst had eju dömts ut, lösts in och var efter sex veckor frisk och kunde säljas vidare. Säger en del. Sen ska man ju TÄNKA PÅ att de hästar bolagen löser in är de där de klart anser att felet ligger hos ägaren någonstans. 99.9% av de som döms ut löses ju inte in.

Jag tror att kotledsinflammationer generellt sett kan ha en halv miljard anledningar, mend äremot borde de ryttare som får häst efter häst som drabbas av samma elände och blir utdömd för samma elände ta sig en funderare..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka