Vanligaste hundsjukdomarna

Nenyah

Trådstartare
Hej allihopa!
Behöver lite hjälp. Jag ska skriva en uppsats om de vanligaste hundsjukdomarna, eller vanliga hundsjukdomar kanske man ska säga. Behöver inte vara statistiskt de sjukdomar som flest drabbas av, men de vanligaste.. Ja ni fattar.
Tänkte ta med kanske runt 10 - 15 stycken. Tänkte skippa att ta med typ benbrott/skärsår/hundbett etc.
Nu till min fråga, vilka ska man ta med?

Tack på förhand!
Sanna

Magomvridning, inflammation i analsäckarna, ED/HD orm o insektsbett diaréer/kräkningar. öroninflammation, cherry eye, OCD, patella, förgiftningar som i lök, choklad o russin t ex.

Enligt Agria är dom vanligaste diagnoserna dessa:
  1. Livmoderinflammation
  2. Hudtumör
  3. Juvertumör
  4. Öroninflammation
  5. Traumatiska skador hud (skärsår, bitsår, slitsår, sticksår etc)

Ingen sjukdom, men klokapselbrott är en sak som inte är allt för ovanlig - och även om det inte är livshotande, så är det ack så trist :)

Hej allihopa!
Behöver lite hjälp. Jag ska skriva en uppsats om de vanligaste hundsjukdomarna, eller vanliga hundsjukdomar kanske man ska säga. Behöver inte vara statistiskt de sjukdomar som flest drabbas av, men de vanligaste.. Ja ni fattar.
Tänkte ta med kanske runt 10 - 15 stycken. Tänkte skippa att ta med typ benbrott/skärsår/hundbett etc.
Nu till min fråga, vilka ska man ta med?

Tack på förhand!
Sanna

De sjukdomar som oftast leder till döden hos hundar är:
1. cancer (om du slår ihop alla cancrar) 2. Magomvridning

Läs mer här:
http://www.globalspan.net/bloat.htm

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 278
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 101
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 806
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar