Vanliga sjukdomar?

C

Caltha

Ska göra en uppsats om djurs sjukdomar, hur kulle ni lista kattens vanligaste sjukdomar? Gärna lista vad ni tycker nr 1, nr 2, nr 3 osv..
De jag kommer på nu är akut och kronisk njursvikt, diabetes, giftstruma, forl (hur pass vanligt är det?) fyll på samt rangordna gärna! :bow:

Sv: Vanliga sjukdomar?

Jag vet faktiskt inte hur dessa sjukdomar ska rangordnas, men gissningsvis så ligger fetma i topp (det är ju ett sjukdomstillstånd).
Sedan har vi kattpest, kattsnuva, FIP, HCM (vanligaste hjärtsjukdomen hos katt), PKD, gingivit...

oj, är det sjukdomar i alla kategorier vi pratar om... även parasitorsakade sjukdomar och allergier? Du skulle kanske ringa runt till några djursjukhus och höra vad de vanligen får in för fall...

Jag vet faktiskt inte hur dessa sjukdomar ska rangordnas, men gissningsvis så ligger fetma i topp (det är ju ett sjukdomstillstånd).
Sedan har vi kattpest, kattsnuva, FIP, HCM (vanligaste hjärtsjukdomen hos katt), PKD, gingivit...

Tack! Det var många som jag inte hade kommit på själv på rak arm.

Pimy - Ja, eller jag tänkte välja lite bland katters vanligaste sjukdomar och åkommor. Men ville ha många förslag först och sen välja.

Rebecka83 - Ja det förstås! Nog värt att ta med.. Thanx!

kl
Du kanske kan ringa och fråga Agria? Veterinärer använder ofta deras statistik, men de är lite ovilliga att lämna ut ibland. Dock är det ju inget avancerat du vill veta..
Det jag kommer på såhär på rak arm som känns vanligt är (utan inbördes ordning):
*Sårinfektioner
*FORL (tandsjukdom)
*FLUTD (urinpropp)
*Urinsten
*Lever-/njursvikt (hos gamla katter, är egentligen inte en sjukdom utan ett symtom som kan bero på en massa olika saker)
*Diabetes
*HCM

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA