Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Ack ja...kl 23 först dök hon upp och gjorde sin reining clinic. Hon är bra på att prata och möjligen tror jag hon fick några okunniga att förstå mer. I det stora hela kan jag inte påstå att det handlade om en clinic utan mer åt en ren och enkel information. 10 minuter var det...sen bröts live sändningen. Tv sändningarna hade ju redan lagt av så det kom inte med idag. Möjligen att det blir någon snabbglimt på nåt sammandrag...Jag är då inte imponerad...

Jag blev faktiskt riktigt irriterad när hon gjorde en halvtaskig galoppiruett och några byten i vart annat (ja o tre i varje) och påstod att det var FÖRSTA GÅNGEN en quarterhäst gjorde det!!! Vilket bullshit :mad:

Jag vet flera quarterhästar som gör de högre skolorna i dressyr inkl byten i varje, piruetter, piaff och passage. Dessutom är dressyr en av de officiella AQHA grenarna. Sånt snack kan göra mig skogstokig!

I övrigt var det ingen "clinic" -utan mer en uppvisning och då kanske inte av högklassig reining utan mer en beskrivning av momenten och om varför Anki tycker det är roligt med reining. Men ganska informativt på en nivå som jag antar att dom många i publiken var på -att dom aldrig sett reining, en quarterhäst osv. Dom tyckte nog att det var roligt att se en känd ryttare som Anky i ett nytt element och så sett får man ju anse det vara bra reklam och ett roligt initiativ.

Du och jag Wranglan! Såg inte att du kommenterat detta här, utan jag var tvungen att kommentera ridsports artikel som ligger som länk här på bukefalos- nyheter. Skrev nästan precis samma som du!;)

jadu, när barnet vaknar mitt i natten och är otröstlig så är det inte mycket att välja på...:crazy: då hinner man vakna till....
hoppas du kommer OK till jobbet, otrevligt väder idag:eek:

Ja, jag reagerade verkligen när hon började jiddra om att det var första gången en QH gick dressyr. Riktigt irriterande och nedlåtande mot alla de som använder rasen i dressyr.

Så här långt har dock eventet visat nåt som var riktigt roligt och det är kamelen som gör byten i varje. Helt underbar:D

Jag var på plats på fredagens show och då sa hon (iaf som jag fattade det) att det var första gången HON gjorde det på en quarter....
Håller dock med om att det inte kan kallas clinic men jag tror att intresset kan ha fångats hos en och annan "vanlig" ridmänniska, hela föreställningen bygger ju på sk engelsk ridning så att förvänta sig en RIKTIG reiningclinic är nog ingen idé.

Vore dock kul om western överlag kunde få en mer framträdande roll men då måste vi nog lobba mer för det OCH kunna visa upp något spännande(dvs för en okunnig publik!!), kossor kanske eller varför inte roping????

Jag vet ju att en mycket stor del westernryttare i landet satt och väntade på detta inslag och som var oerhört besvikna över att det inte kom med i tv:s utsändning. Jag såg det via svt plays live stream.

Jag trodde jag hörde fel första gången hon sa det här men när hon återigen upprepade sig var jag rätt säker på vad jag hörde...kan hon ha menat nåt annat får hon gärna förtydliga sig.

Tycker nog att det är dags att western verkligen får visa vad det handlar om, med våra egna kunniga ryttare :cool:

Detta var på lördagen (kollade också livesändningen online) o där sa hon tyvärr så, två gånger vad jag hörde.

Dock vill jag poängtera att det är ett bra initiativ att använda Anky som dragplåster för reiningen när hon nu finns tillhanda så att säga. Men ibland känns hon pinsamt oinvigd för någon som ändå ridit ett VM i grenen...

Nej du hörde samma som jag, två gånger. Min sambo hörde det också.

Jag tycker personligen det hade varit roligare att se henne rida en uppvisning i svår dressyr på en quarter. DET hade öppnat ögonen på folk.

Ja, att visa quarterns mångsidighet och kapacitet hade varit guld! Ha ha ha, säger jag som inte har nån :o ...men det blir väl ändring så småningom ;)

Fast var det inte just reining hon skulle visa och inte quarter som ras???

Jag tycker att det är positivt att iaf någon westerngren finns med på programmet, vi är ju trots allt den minsta ridgrenen i Sverige...OCh vägrar dessutom anpassa oss till svenska regler utan envisas med att följa USA hela tiden.

Med tanke på hur illa det fungerar så skulle jag se det som ett lyft att få in det i SvRF, då kanske även ridskolorna hängde på lite bättre....

(svarar ändå ;))

Jo fast det var ju hon själv som blandade in quartern. Då tycker jag det minsta man kan begära är att det hon säger är korrekt. Här försöker jag som uppfödare år ut och år in utbilda folk i hur allsidig quartern är och vad mycket den används till runt om i världen, bla dressyr på hög nivå. Och så kommer hon in på globen och kläcker grodor som alla där tar till sig och tror på.

Nä det tycker jag inte är okej.

Vad gäller western så vet jag inte vad det är du tycker man envisas med att följa USA, är det hatt och tränskrav du tänker på?

Det finns många traditionella ridskolor som börjar erbjuda westernridning runt om i landet, och fler och fler blir det!

Precis som Wrangler svarade så var det ju Anky själv som tog upp det i och med att hon helt frankt gör dessa uttalanden.

Reining är nu en officiell gren, då vore det väl sjutton om det inte gavs tid för att visa vad det handlar om, återigen då med våra kunniga tränare/tävlingsryttare. Dessa är ju vana att informera om SIN gren. Att en dressyrryttare får komma in och berätta att hon rider reining som hobby utöver dressyren får det återigen att bli en "bisyssla" i hästvärlden. Inte rättvist, anser jag.

Det känns som att jag kommer att mötas av ännu fler fördomar med min dressyrpaint efter hennes felsägningar...

Precis vad jag skrivit till ridsport angående detta med att hon sade att det var en "hobby" och att det är en riktig spark i solarplexus på alla oss som under många år jobbat för att westernridningen ska accepteras av de "fina" ridsporterna.

För att prata om nåt roligare.... är det nån mer än jag som är SJUKT imponerad av ryttarna i stjärnhoppningen???

Dom imponerar en miljard gånger mer på mig än Anky :D:bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 267
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 121
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka