Vanlig sadel alt. islandssadel?

O

Ozzy167

Hej, har provat en rad olika sadlar inklusive "islandssadel" känner mej mest komfortabel i en allroundsadel. Kan ej riktigt förstå vitsen med att rida i en islandssadel...eller har jag missat något?
Vad använder ni för slags sadlar? (Behöver jag tillägga att jag rider islandshästar?). /Johan

Sv: Vanlig sadel alt. islandssadel?

Fullt normalt skulle jag säga.. Jag rider inte i islandssadel heller, utan i dressyrsadel. Det finns riktigt bra islandssadlar, men då pratar jag om Equipe eller liknande, men annars är det dressyrsadeln som drar mest för mig iallafall.

Beror på smak & vad man har för ändamål med sadeln.
Tränar man mest gångartsridning & dressyr så föredrar de flesta en dressyr eller islandshäst/gångartssadel.
Det är gjorda för viss slags träning, man sitter oftast djupare i en dressyrsadel & de är gjorda för att ha långa skänklar i, medan hoppsadlar & allroundsadlar är gjorda för kortare stigläderlängd.
Rider man mest i skogen eller ska kombinera dressyr med lite hopning tex, så är en allroundsadel bra att ha om man inte vill investera i flera sadlar.

Föredrar att rida med hoppsadel i skogen & såklart när jag hoppar, tyvärr är bommen av på min älskade zaldisadel så det går inte mer:(
Har annars föredragit dressyrsadlar framför islandshästsadlar men nu har det kommit flera islandssadlar som påminner om dressyrmodeller så det spelar egentligen ingen roll vad man köper bara hästen passar i dem.

Jag har ridit med både islandssadel och dressyrsadel på de hästarna som jag haft tidigare, men jag känner mig mer komfortabel med min Globus Glói.
Sitter bättre i tölten i den än en dressyrsadel.

Huvudsaken sadel passar BÅDE ryttare & häst sedan får den heta vad den vill!!! Jag skulle aldrig döma ut en sadel bara för att den heter islandshäst sadel eller inte....
Dock skulle jag aldrig köpa en hoppsadel då jag är värdelös hoppryttare:) Dressyr eller island eftersom det är det jag rider!

En allroundsadel ger dig med största sannolikhet inte en bra sits om du vill träna dressyr/gångartsridning. Själv rider jag i en "islandshästsadel" Draupnir :love: som inte är lika djup som en dressyrsadel men bra stöd för benet. Känner att jag blir lite "låst" med en djup dressyrsadel..... Men smaken är som baken....

Supreme TöltMaster! Den absolut bästa jag någonsin har ridit i. :love: Den är superkort och sitsen är mellandjup och rymlig. Speciellt i ökad tölt känner jag en enorm skillnad. :love:

Hur är det att rida tölt i en sån då, tycker du? Jag tyckte det var ganska obekvämt.

Jag har inga som helst problem med att tölta i dressyrsadeln, jag får en bättre sits vilket leder till att hästen får en bättre tölt.
Det är ju Ási som har den, och det är verkligen den enda sadeln han gillar :o bortskämda häst.
Ketill ska få en ny också, så han kan börja jobba med ryggen och få dit ryggmusklerna som fattas. Någon som kan skänka oss en Amerigo Alto tack :p

Hej, har provat en rad olika sadlar inklusive "islandssadel" känner mej mest komfortabel i en allroundsadel. Kan ej riktigt förstå vitsen med att rida i en islandssadel...eller har jag missat något?
Vad använder ni för slags sadlar? (Behöver jag tillägga att jag rider islandshästar?). /Johan

Det här med "sitsförflyttningar" (framåt/bakåt). Varför skulle man behöva det i gångartsridning, men inte i dressyrridning? (det är en kuggfråga.)

Luc Childeric ser ganska skön ut. :dEn kompis har en sådan sadel och säger att den är bra, men dessvärre är den dyr så in i vassen!:(

Det är den bästa sadeln för mig och min häst i alla fall! Jag är kär:)

Är jag tokig som gillar att ha hoppsadel på min isis? :d Har både island och en lånad hopp. Min isis gillar att hoppa och att hoppa i en sleipner är inte det roligaste när man knappt kommer ur den i uppförsbacke :angel:

Förstår att du föredrar hoppsadel när du hoppar mkt! Själv är både jag och min häst värdelösa (behöver träna) på att hoppa och har därför inget behov av en sådan sadel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar