Vanlig matolja!

M

moonlightgarden

Har bytt hovslagare till min häst nu å han tyckte att jag skulle börja använda matolja på hennes hovar för dom var lite för torra så dom hade en liten tendens till att spricka ner till.
Men visst är det som å att man bara ska smörja in kronranden med matolja för att få det bästa resultatet, även om det tar ett tag då innan det börjar hjälpa. Smörjer man in hela hoven så hjälper man ändå till att stänga ut en del utav fukten, elelr ja det är iallafall så jag har uppfattat att oljor gör med/mot hovarna.
Å hur ofta ska det användas, dagligen eller lite mera sällan?

Sv: Vanlig matolja!

Min häst hade väldiigt torra hovar i somras. De ramlade sönder och ibland var det knappt att hovis kunde få på skorna. Jag har penslat på rapsolja varje dag tills det blev lerigt och fuktigt i hagarna igen. Jag smörjede hela hovarna men speciellt vod kronranden. Har hästen sprickor i hovarna så är det bra att smörja där så att de inte spricker upp mer. Fukten kan ju fortfarande komma underifrån och oljan är inte så fet att vattnet inte kan skölja bort den. Min häst blev MYCKET bättre.

Var på en kurs om hovens anatomi, och jag ställde just denna fråga. Han svarade att: Om det ska smörjas, så ska det göras i kronranden. Mkt och rikligt. Nästan "maseras" in.
Då frågade jag om det inte gjorde ngn skillnad om man smörjde hoven, då svarade han: Att jovist, det gör nytta. Hästen kan ha små sprickor i hoven, som man inte kan se med blotta ögat, där oljan kan gå in. Men säg att man har en unghäst, lr en häst med kanon bra hovar, då ska man inte smörja, för då kan man stänga fukten inne. För på en unghästs "orörda" hov, så är glasyrlagret på hoven nytt och fint och "hårt". Och även på en häst med fina fossingar.
Han sa även att: Om man har stora hovproblem, så är det bästa om fukten kommer nerifrån. Alltså under hoven. Men där är det ju svårt att smörja, coh han rekomenderade då t ex fotbad. Lr att man fyllde en påse med t ex blöt halm, och satte på foten.

Du skrev att din häst har torra hovar. Men inte att de var jätte dåliga. (rätt lr fel...?) Så då gör det nytta att smörja hela hoven, då det antagligen finns små små sprickor, som fukten kan tränga in i.
Och att hovens tillväxt beror på vilket "skick" kronranden är i. Så den var viktigast att smörja in.
Han sa också, att om man t ex har en häst, som ngn gång har trapat sig på kronranden, så att det bildats ärrvävnad, så kan ett vant öga se det på hoven, t ex en spricka lr liknande precis under där kronranden är "skadad", t ex en liten spricka.

Detta är vad jag har hört, och alla hovslagare,och vi "vanliga dödliga" har olika erfarenheter och tror på olika saker.

Lycka till med hovarna iaf. :banana: :bump: :)

Jag penslar olivolja på hovarna i stort sett varje dag, olivolja eller fodertran när jag har råd, tycker att det har hjälpt. Har oljan i en smart liten blå burk från H**ks med pensel inbyddg i locket, bästa uppfinningen sedan färdigskivat bröd!

hälften Olja, hälften mörk sirap är dundermedlet för torra och spröda hovar. jag har använt detta medel i snart 15 år, efter att jag fick rådet av en finsk kiropraktor som jobbade på travbanan på den tiden... Peppar, peppar men jag har aldrig haft torra och fnasiga vinterhovar sedan dess... och med ett snittantal på ca 10 hästar/året så tycker jaga tta jag med rätta kan påstå att hans råd var mkt bra!!! (OBS!!! Sirapen är till för att tillföra socker, liknande substans som ska finnas i hovväggen...(?)

Man kan ju blöta ner hovarna innan man oljar in också för att få in lite extra fukt. "Vanlig" olja är som sagt inte så vattenavvisande att det håller ute all fukt.

Kom ihåg vår hovslagare (har haft i stort sett samma sen 1987) när vi gick på det där med hovtjära, efter tips av en "hästkunnig". Han höll på att trilla av pinn! Han sa: "Det är bästa sättet att torka ut hovarna istället!".:eek: Jaja, U live, U learn! :D

Jo det är så jag har uppfattat olja, å sa ju detta till denna hovslagare. och fick ju då svaret att matoljan inte var instängande som hovtjära å hovolja å alla andra produkter som är "till" för torra hovar. Så detta var bättre men, man hinner inte komma på alla frågor på en gång :)

Tack för alla svar allihopa.

Jag har 15 årig gammal dam, har aldrig haft problem med svagt torra hovar förut eftersom att en del utav gamla hagen i det gamla stallet (byte stall i somras) var något utav ett vattenhål, vilket ju är kannon för hovarna :D

Jo precis, dom hade en tendens att kunna spricka lite gran, så det var inget alvarligt utan bara något som ska åtgärdas så att det inte blir värre.

Vad bra då vet jag hur jag ska göra, å man ska alltså göra detta dagligen om jag har upfattat rätt. Blir nog så att kronan får smörjas dagligen, har medryttare så jag vill inte att hon ska behöva hålla på sisådär jätte mycket saker som h*n inte har koll på å så där. Blir ändå messad å uppringd ofta för tillfället. H*n är ganska så ung så jag tar en bit i taget med h*n. Så kan jag smörja på vatten å matolja på hovarna och massera in kronranden dom dagar jag har.

Blir så mycket för min stackars medrytare med allt som min häst ska gå igenom efter ridturen :D Har ju stretching på henne som ska göras varje dag å så där :D Tur att man fick tag på en snäll medryttare som går med på alltihopa :devil: å så är det nog tur att man har världens söttnos vid hantering :love:

du behöver inte ens smörja varje dag för att få mycket tydliga resultat. Har smort mitt fullblods hovar (hela hovarna) var 3:e dag under sommarhalvåret, då hovarna blir som mest torra. Det blev resultat direkt, han har finare hovar än halvbloden i stallet nuförtiden, inte en spricka, jättefina hovar.

under vinterhalvåret brukar hovkvaliteten förbättras jämfört med sommaren, så nu smörjer jag inte ens var tredje dag, kanske 1-2 dagar i veckan.

viktigt är under vinterhalvåret att inte låta hästen stå med leriga hovar, utan spola av varje kväll om de är leriga. leran är som en sugpropp när det gäller att suga ut fuktighet ur hoven annars. Men penslar du hela hoven med olja så hjälper det en del till att motverka leran.

Nu pratar vi fortfarande enbart vegetabilisk olja. använt oliv och rapsolja på min.

Ah okej, vad skönt. Då behöver jag inte dra in medryttaren i yterligare saker som ska hållas på med.

Jo det kan jag tänka mig att det blir, fast vi har inte så mycket lera under vinter halvåret. Bor tillräckligt högt upp för att ha minus grader större delen, får bara hoppas att vi får en bättre början på vintern i år än förra året. Hösten å våren är ju värst med leran här, å så stor hon på torv å om jag inte mins fel så kan väl det torka ut hovarna en del.
Jo precis, vegetabiliska oljor. Vilken tyckte du fubkade bäst utav rapsoljan å olivoljan var dom lika bra elelr funkade någon lite bättre än den andra?

Smörjer med olivolja och det har funkat bra förutsatt att man är ihärdig och oljar varje dag spec sommar leriga perioder, + att man alltid tvättar av leran från hoven som drar åt sig all fukt när den torkar på hovarna. Passa på och smörj när hovarna är lite fuktiga så behålls fukten bättre.

Låt leran sitta kvar ....sååå...drar hoven åt sig fukten från leran när den torkar!!!

Nej, man ska inte låta leran sitta kvar. Den är uttorkande, och när den torkar, så gör den ju det av hovarnas värme.
Iofs så kanske du menade att det är fukt i leran och det "drar" hoven i sig. Men när den väl torkat, så gör det det samma. Leran är inte alls bra. Den är rena "hovmarodören". Den är uttorkande, och blir det när den torkar. En annan sak är att de går i blöt lera en hel dag, utan att det torkar på hovarna. Då blir leran fuktgivande. Men när man tar in kusen, så ska man spola bort leran, och om det behövs, smörja med naturlig olja, t ex raps olja, lr olivolja. (Om man har en häst med dåliga hovar vill säga. Men det skadar inte att spola bort leran, så fort de kommer in om man har möjlighet till det, även på en häst med bra hovar).

Saigon skrev:
Tack för att du delade med dig!:bow: :bow:

Kul att kunna dela med sig ibland. Sen så får man ju plocka ut själv, vad man tycker verkar bra och så, när man får olika råd.
Det jag skrev, var ju vad just den hovslagaren visste, och tyckte var bra. Alla har ju olika kunskaper/erfarenheter och åsikter.

Hoppas ngn har nytta utav det iaf.

Tack själv förresten. Kul med possitiva "svar".

Ha det så bra!

moonlightgarden skrev:
Har bytt hovslagare till min häst nu å han tyckte att jag skulle börja använda matolja på hennes hovar för dom var lite för torra så dom hade en liten tendens till att spricka ner till.
Men visst är det som å att man bara ska smörja in kronranden med matolja för att få det bästa resultatet, även om det tar ett tag då innan det börjar hjälpa. Smörjer man in hela hoven så hjälper man ändå till att stänga ut en del utav fukten, elelr ja det är iallafall så jag har uppfattat att oljor gör med/mot hovarna.
Å hur ofta ska det användas, dagligen eller lite mera sällan?

Vilken hovslagare har du?? Min sa de till mig i somras oxå o de hjälpte verkligen!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 207
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter