"vanlig garderob" hur lösa det?

H

Havregryn

Flyttat till nytt stall och nu har jag begränsat med plats till bara en vanlig sån där vit garderob. HUR löser man bristen på utrymme? Finns de nå smarta lösningar med krokar, korgar etc så allt får plats?

Kan ni inte öppna era skåp och visa mig hur de ser ut i ert skåp av så den "normala" vanliga vita karderoben som finns i många stall och hem.

Sv: "vanlig garderob" hur lösa det?

ska du få plats med sadel i garderoben också?
Jag har haft sadelhängare på annan plats, men inrett garderoben med en sån där trådbackställning med 3-4 trådbackar i, och sen några fasta hyllor längre upp.
På insidan av dörren har jag haft tränshängare (eller sömmar som tränshängare), eventuellt behöver man göra hyllplanet som är i tränsens höjd lite "mindre djup" så tränsen inte blir mosade. P de hängarna brukar jag ha träns, longerlina, repgrimma, sidepull etc..
Några sömmar som hängare till småsaker (bett mm) någonstans i skåpet. Och eventuellt några plastlådor eller liknande om man vill ha lindor eller annat lite mer "ordnat", men oftast har jag nog haft lindor i trådbackarna.

Om man får (beroende på stallägare etc), så kan man ha täcken mm i ikea-säck ovanpå garderoben (ev kan man göra som "förlängning" av skåpsidorna, ovanpå garderoben, så får man plats med så mkt som möjligt utan att det trillar ner). Vill inte stallägaren att man har saker ovanpå skåpet så försök satsa på så hög garderob som möjligt :)

Kan du ha lite saker hemma??? Eller du bor i en etta kanske- utan förråd...
Jag hade det så förr- o visst hände det att det man behövde var hemma såklart... Tävlingssakerna brukade jag ha hemma. Vintertäcken likaså- om det inte var vinter förstås. Men då hade jag det ena på hästen och det andra på täckeshängaren. Bytte jag täcke så tog ja hem ett...
Ikeapåsar eller plastback ovanpå gardroben är ju perfekt- Om det finns mer plats altså.
Ikeas Gardrobslösningar är ju perfekta. Byxhängaren vet jag inte om den finns i 60 bredd men annars är de bra till schabrak. Den andre byxhängaren man kan dra ut är säkert en lösning till tränsen. På något sett kan man säkert skruva dit några hängare så försvinner de in i gardroben. Tar ju iofs ganska mkt plats på höjden.
Sen mååånga trådbackar. Blir bara tråkigt om man ska lägga för mkt i höjd. Det trillar bara rundor då.
En låda till sjuksaker är ju me bra att ha för sig själv därinne. Så det inte blir skitigt..

Måste du ha sadeln i den också?
Annars går det väl att ordna så att du bara har det du använder mest för tillfället i garderoben och resten hemma? Dvs ev. ngt täcke, ett par schabrak, hjälm mm på olika hyllplan.
Tips är krokar på insidan av garderobsdörren för att hänga grimmor mm på.

Nej sadelarna behöver inte vara i skåpet, samt att man har en trns hängare. Men har väl i alla fall en 5 träns till jag vill ha hängandes i stallet.

kan du inte visa bild?

ja du utan att överdriva men har tex. börjat ta kort på alla mina schabrak, dsv. uppe i 40st :( så allt får jag aldrig plats med, men vill ha plats med så mkt som möjligt

vi har två förråd de ena använder jag just bara till hästsakerna. men är van att ha minst dubbelt av alla täcken i stallet, minst 20st schabrak då jag byter ofta, minst 5 träns och lindor och skydd vil jag gärna ha alla för att "matcha rätt" :P

men har ingen en bild att visa hur de ser ut i era skåp`?

Kan du inte packa in allt i plastlådor eller köpa en insättningslåda, från tex. IKEA?

Jag har ett ganska stort skåp, men saker jag inte använder, eller bara under en viss årstid tar jag hem och förvarar dem där. Det du kan klara dig utan kan du med andra ord förvara någon annanstanns. Kanske behöver du inte ha alla fem tränsen i stallet (exempelvis)?

Jag har den utrustning som inte används för dagen i en garderob. Har inga bilder nu dock. Hur som helst, längst upp har jag en hylla för lindor, de förvaras i genomskinliga lådor från IKEA, ryms 8 stycken i varje låda, har fyra lådor där.

Hylla nummer två är en "halv" hylla, för mitt emot den sitter tränshängare. Har diverse småplock på den.

I mitten en fast hylla, där ligger schabraken, får plats kanske 15 st där.

Sen en trådback som går att dra ut, har fleecetäcken, ryggvärmare, hoprullade täckgjordar mm där.

Längst ner, på golvet, står återigen två lådor med sjukvårdsgrejor, schampo mm.

Lådorna jag använder heter Samla och kommer från IKEA, de är suveräna i och med att det finns diverse insatser att köpa till, samt att man ser vad som finns i.

Vintertäcken och sånt har jag hemma i garaget för tillfället.

Du har fått många bra svar redan, men ett tips kan jag bidra med :idea: Använd alltid trådhyllplan och trådbackar i så stor utsträckning du kan. Då slipper du få fukt kvar i t.ex vojlockar, täcken mm som man har en tendens att trycka in så många som möjligt :angel:.... Även om du inte har fukt i det du lägger in så är det alltid fukt i ett stall (eller har ni en separat uppvärmd sadelkammare som skåpen ska stå i? då är det bättre men fortfarande för instängt för att sakerna ska må bra).

Jag har haft garderob-lösningen "i ett tidigare liv" när jag stod i inhyrningsstall, och jag hade halva mitt förråd hemma fullt med saker också...... idag får jag inte plats i min egen 10 m2 stora sadelkammare ens :eek: varför har häst-tillbehör en vana att föröka sig i obevakade ögonblick för??? :angel:

Jag har inte läst svaren, men jag slår ett slag för trådbacken! Idealisk att stoppa lindor och paddar och sånt i!

Såhär ser det ut i min garderob

Nu har jag dessutom skor längst ner.

Mina täcken har jag på en hängare inne i min del av stallet. Och resterande schabrak har jag i en kista som står i en spilta. Sadel och mest använda träns hänger på väggen i sadelkammaren.

Och så har jag hela källarutrymmet hemma fullt med hästsaker (har lägenhet) :angel:

Det finns en sak som jag inte kan komma på namnet på nu. Men det är i alla fall en hängare med ca 4 krokar på rad, samt två "upponervända" krokar som man sätter på kanten på dörren till tex en garderob. Googlade och hittade namnet "Handy Hanger Basic". Funkar i alla fall super att hänga träns på!

Det finns en sak som jag inte kan komma på namnet på nu. Men det är i alla fall en hängare med ca 4 krokar på rad, samt två "upponervända" krokar som man sätter på kanten på dörren till tex en garderob. Googlade och hittade namnet "Handy Hanger Basic". Funkar i alla fall super att hänga träns på!

Finns inte denna på IKEA?

**

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90061249

Senast ändrad:

Nej men se där! Det var nu något liknande, men den du visade var snyggare!

Jo men dessa hängare är ju inte så djupa att tränsen hänger kvar... Den som är gjord för stallsammanhang är klart bättre till just det.
Men är tränshängaren utdragbar så slipper man problemet med att det som hänger längst in aldrig kommer fram... Just för att det blir så jobbigt. Fast hän´ger man på dörren så är ju inte det ngt problem iofs.
Mina "inhyrningar" kommer att få en varsin 1m gardrob- där ska de få plats med allt utom tjocka täcken. Eftersom gardroben är 236 hög och taket 295 så kan de ha ikeapåsar och lådor ovanpå också.

Mina "inhyrningar" kommer att få en varsin 1m gardrob- där ska de få plats med allt utom tjocka täcken. Eftersom gardroben är 236 hög och taket 295 så kan de ha ikeapåsar och lådor ovanpå också.
Låter jättebra :)

Jag har en vanlig garderob som tillhör stallet. Och får inte plats med någon hängare på insidan för hyllplanen går "ända fram till dörren", så då blir de mosade. Tror inte jag får skruva fast hängare heller men funderar på några med sugpropp, om det finns såna som sitter fast och inte ramlar ner hela tiden..

Har ingen bild men jag har ett ikeaskåp/garderob i stallet. Jag har satt upp en gammal skoförvaring på insidan av dörren. Jute/säckväv med massor av fickor -- perfekt för småsaker!!
Krok för hjälmen på en innervägg så den inte ligger och tar massa plats.
Krokar på utsidan. Avtagbara dörrkrokar (som man sätter över dörren, har 4-5 krokar) är jättebra, om det passar.
Bra lådor och förvaringskorgar. Stor låda ovanpå skåpet där man kan stuva in saker.

Jag får inte plats med några lager av täcken eller schabrak där. Det har jag hemma eller på loftet i en trådkorg och plasttunna.

Sån har jag! Bra för träns, tömmar, jackor, byxor mm. Har skruvat fast den på sidan av garderoben.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar