Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sammet skrev:Jag blir lite konfundersam över tryck på nosryggen när hästen inte följer en.
Blir inte det lite tudelad signal eftersom tryck på nosryggen betyder att hästen ska backa. (flytta sig undan för trycket).
Om någon trycker dig på näsroten, vart vill du då gå? Bakåt så att trycket lättar. Om någon trycker dig bakom nacken, var vill du gå då? Framåt så att trycket lättar.
Men är det inte tvärt om, att repgrimmor inte går av?Hammond skrev:repgrimmor går faktiskt bra att ha i hagen.
Hästen kan fastna i vanlig grimma oxå.
men egentligen så ska man inte behöva ha grimma på hästen i hagen, hagen är ju till för att hästen ska känna sig fri.
Min kompis förra häst Prins hade alltid vanlig grimma på sig i hagen på sommrarna eftersom deras hage var så stor och han var svårfångad.
dom hade en flaggstång i hagen för ngt år sedan och när jag kom dit för att ta hand om min sköthäst så stod Prins utan grimma och hade ett sår på ganachen vilket jag tyckte var konstigt och efter att ha letat efter grimman i nästan 20min så såg jag den hänga på flaggstången.
jag lyfte ner den och såg att den var sönder - Prins hade slitit av käkremmen och lirkat sig ut grimman efter att ha fastnat.
ocj nu har Prins alltid repgrimma i sommarhagen för repgrimmor går lättare av [vissa i alla fall] om hästen skulle fastna.
i alla fall dom jag har använt.
två av mina medryttar hästar som jag har nu går utan grimma i hagen förutom ibland när araben brkar ha grimma på sig och oftast så är det en repgrimma.
så en repgrimma är lika "farlig" som en vanlig grimma.
något jag inte rekomenderar är en lädergrimma i hagen eftersom dom är oftast dyra och blir lätt väldigt varma om solen gassar som mest.
och av det så kan hästen få brännskador.
MVH "Barbie"
Kluns skrev:Men är det inte tvärt om, att repgrimmor inte går av?![]()
Det är ju därför man aldrig ska binda upp hästen med dem eller ha dem i hagen. Inte heller en vanlig grimma är bra i hagen, den går inte heller sönder så lätt. Lädergrimmor däremot går sönder om hästen skulle fastna och få panik. Och frågan är vad man helst vill ha: en lite dyrare trasig grimma och en hel häst eller en billig hel grimma och en trasig häst.
Nej, det tycker inte jag heller! Men om man av någon anledning skulle vilja ha det så är lädergrimma det bästa alternativetzillax89 skrev:man skall INTE ha grimma på hästen i hagen överhuvudtaget!
zillax89 skrev:Jag har aldrig haft repgrimmor på mina hästar, bara vanliga.
Vad är bäst? rep eller vanlig...? En repgrimma måste ju vara betydligt skarpare.
Har bara funderat en hel del och så länge hästen är lyhörd med vanlig grimma kan man väl använda det..? jag har bara grimmor på mina hästar när jag är ute och går/leder. Om jag skall borsta, lyfta ben, träna markarbete i ett ridhus så föredrar jag att ha hästen lös.
Men de få ggr man använder grimma, och en vanlig fungerar behöver man väl inte ha rep? eller finns det nån annan anledning till att ha repgrimma förutom att dom e skarpare?
*förvirrad*![]()
håller med dig, i USA t.ex är det lag på att INTE ha repgrimma på hästen i hagen, har för mig att det finns nå liknande i Sverige men är inte säker. repgrimman ska inte gå sönder, vilket tryck den än får. men om den gör det så är det inte en bra repgrimma. (men när olyckan är framme så är det väl bra om den går sönder, men som sagt den SKA inte gå sönder...Kluns skrev:Men är det inte tvärt om, att repgrimmor inte går av?![]()
Det är ju därför man aldrig ska binda upp hästen med dem eller ha dem i hagen. Inte heller en vanlig grimma är bra i hagen, den går inte heller sönder så lätt. Lädergrimmor däremot går sönder om hästen skulle fastna och få panik. Och frågan är vad man helst vill ha: en lite dyrare trasig grimma och en hel häst eller en billig hel grimma och en trasig häst.
Hammond skrev:repgrimmor går faktiskt bra att ha i hagen.
Hästen kan fastna i vanlig grimma oxå.
men egentligen så ska man inte behöva ha grimma på hästen i hagen, hagen är ju till för att hästen ska känna sig fri.
Min kompis förra häst Prins hade alltid vanlig grimma på sig i hagen på sommrarna eftersom deras hage var så stor och han var svårfångad.
dom hade en flaggstång i hagen för ngt år sedan och när jag kom dit för att ta hand om min sköthäst så stod Prins utan grimma och hade ett sår på ganachen vilket jag tyckte var konstigt och efter att ha letat efter grimman i nästan 20min så såg jag den hänga på flaggstången.
jag lyfte ner den och såg att den var sönder - Prins hade slitit av käkremmen och lirkat sig ut grimman efter att ha fastnat.
ocj nu har Prins alltid repgrimma i sommarhagen för repgrimmor går lättare av [vissa i alla fall] om hästen skulle fastna.
i alla fall dom jag har använt.
två av mina medryttar hästar som jag har nu går utan grimma i hagen förutom ibland när araben brkar ha grimma på sig och oftast så är det en repgrimma.
så en repgrimma är lika "farlig" som en vanlig grimma.
något jag inte rekomenderar är en lädergrimma i hagen eftersom dom är oftast dyra och blir lätt väldigt varma om solen gassar som mest.
och av det så kan hästen få brännskador.
MVH "Barbie"