vanlig eller repgrimma..?

Sv: vanlig eller repgrimma..?

Hammond skrev:
repgrimmor går faktiskt bra att ha i hagen.

för repgrimmor går lättare av [vissa i alla fall] om hästen skulle fastna.
i alla fall dom jag har använt.

så en repgrimma är lika "farlig" som en vanlig grimma.

MVH "Barbie"

Nej, en repgrimma går INTE av! Den är gjord i ett enda stycke, ett långt, segt och starkt rep. Det rycker du :devil: inte sönder!
Dessutom lägger de ett mycket starkare tryck på hästen OM de skulle fastna, eftersom det är hela poängen med repgrimman. Att den skall vara skarp och hållbar.
Om dina repgrimmor har gått sönder så tror jag du blivit lurad på kvalitén...

En vanlig grimma är gjord i flera olika stycken och med metalldelar som skarvar. Dessa går sönder vid snabba ryck eller hårt tryck. Lädergrimmor går lättare sönder än nylongrimmor.

/Migo
aldrig grimma i hagen, och ALDRIG repgrimma utom vid ridning/arbete!
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag var hos min gamla westerntränare för nån vecka sen och såg at ALLA hästarna stod uppbundna i repgrimmor !? :eek:
Är inte det livsfarligt då grimman inte går sönder och kan skada hästen om de helt plötsligt skulle bli rädda och kasta sig bakåt..?
Dessutom stod dom ute på perkeringen bland bilar osv.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

zillax89 skrev:
Jag har aldrig haft repgrimmor på mina hästar, bara vanliga.
Vad är bäst? rep eller vanlig...? En repgrimma måste ju vara betydligt skarpare.
Har bara funderat en hel del och så länge hästen är lyhörd med vanlig grimma kan man väl använda det..? jag har bara grimmor på mina hästar när jag är ute och går/leder. Om jag skall borsta, lyfta ben, träna markarbete i ett ridhus så föredrar jag att ha hästen lös.
Men de få ggr man använder grimma, och en vanlig fungerar behöver man väl inte ha rep? eller finns det nån annan anledning till att ha repgrimma förutom att dom e skarpare?
*förvirrad* :confused:

När du hanterar din häst, dvs. leder och övar med den på andra vis rekommenderar jag varm Dually-grimman som Monty Roberts tagit fram, det är ett utmärkt hjälpmedel som fungerar med liknande princip som ett hackamore fast den är mjuk och och snällare.
Grimman kostar 450:- läs boken "Från mina händer till dina" av Monty Roberts, det är kalas. Annars får du med en video på hur du använder dig av grimman. Det kan vara en vanlig, det beror på i vilken ring du knäppen grimskaftet i. Skolinggrimma även kallad.
Lycka till!
Mvh


Bella
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag tycker iaf att repgrimman är bäst när man hanterar hästen osv, men ska man binda upp hästen nånstans så är det väl bättre med en vanlig grimma...:smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp