vanlig eller repgrimma..?

Sv: vanlig eller repgrimma..?

Slutmålet är ju självklart att du skall kunna vara utan repgrimman men som i ditt fall när du går ut och går så skulle jag gå ut med repgrimma.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Hur funkar det om man ska ut och gå med en 1-åring? är repgrimma ett smartare val då än en vanlig grimma??

//Hanna

ps. Tacksam för svar! ds.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Sammet skrev:
Jag blir lite konfundersam över tryck på nosryggen när hästen inte följer en.
Blir inte det lite tudelad signal eftersom tryck på nosryggen betyder att hästen ska backa. (flytta sig undan för trycket).


Om någon trycker dig på näsroten, vart vill du då gå? Bakåt så att trycket lättar. Om någon trycker dig bakom nacken, var vill du gå då? Framåt så att trycket lättar.

Håller fullständigt med, blev lite förvirrad där då mina hästar alltid backar om jag trycker dom på nosryggen och det skulle jag också göra för att komma undan trycket
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Det trycker på vissa punkter fick jag lära mig, sen ger den mer utrymme och eftergift så fort hästen gör rätt.

Jag är ingen expert, det här är vad jag tror!
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Egentligen spelar det väl ingen roll om du har en repgrimma eller en vanlig grimma, så länge hästen förstår vad du menar. Och det är ju som sagt lättare med en repgrimma och hästen känner minsta signal. Du blir också starkare med repgrimman då trycket fördelas över en mindre yta.

För det mesta när jag håller på i stallet med hästen använder jag en vanlig grimma. Det är när jag ska gå iväg och träna horsemanship som jag använder repgrimman och det långa ledrepet. Enligt mig är ledrepet viktigare än grimman, ett vanligt grimskaft är väldigt kort att träna med.

Mina repgrimmor har jag knutit själv, då de man hittar i affärerna kan vara väldigt dyra:angel: . Lagom tjockt rep att knyta med kan man hitta lite varstans, min ena repgrimma är gjord av ett rep från K-Rauta och den andra är av rep som jag köpt på en båtklubb. Hur man knyter grimman finns bra beskrivet på flera sidor på internet.
Det blir ju extra personligt med en grimma man knutit själv och man kan ställa in den exakt så att den passar hästen;) .
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

repgrimmor går faktiskt bra att ha i hagen.

Hästen kan fastna i vanlig grimma oxå.
men egentligen så ska man inte behöva ha grimma på hästen i hagen, hagen är ju till för att hästen ska känna sig fri.

Min kompis förra häst Prins hade alltid vanlig grimma på sig i hagen på sommrarna eftersom deras hage var så stor och han var svårfångad.
dom hade en flaggstång i hagen för ngt år sedan och när jag kom dit för att ta hand om min sköthäst så stod Prins utan grimma och hade ett sår på ganachen vilket jag tyckte var konstigt och efter att ha letat efter grimman i nästan 20min så såg jag den hänga på flaggstången.
jag lyfte ner den och såg att den var sönder - Prins hade slitit av käkremmen och lirkat sig ut grimman efter att ha fastnat.
ocj nu har Prins alltid repgrimma i sommarhagen för repgrimmor går lättare av [vissa i alla fall] om hästen skulle fastna.
i alla fall dom jag har använt.
två av mina medryttar hästar som jag har nu går utan grimma i hagen förutom ibland när araben brkar ha grimma på sig och oftast så är det en repgrimma.
så en repgrimma är lika "farlig" som en vanlig grimma.
något jag inte rekomenderar är en lädergrimma i hagen eftersom dom är oftast dyra och blir lätt väldigt varma om solen gassar som mest.
och av det så kan hästen få brännskador.

MVH "Barbie"
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Hammond skrev:
repgrimmor går faktiskt bra att ha i hagen.

Hästen kan fastna i vanlig grimma oxå.
men egentligen så ska man inte behöva ha grimma på hästen i hagen, hagen är ju till för att hästen ska känna sig fri.

Min kompis förra häst Prins hade alltid vanlig grimma på sig i hagen på sommrarna eftersom deras hage var så stor och han var svårfångad.
dom hade en flaggstång i hagen för ngt år sedan och när jag kom dit för att ta hand om min sköthäst så stod Prins utan grimma och hade ett sår på ganachen vilket jag tyckte var konstigt och efter att ha letat efter grimman i nästan 20min så såg jag den hänga på flaggstången.
jag lyfte ner den och såg att den var sönder - Prins hade slitit av käkremmen och lirkat sig ut grimman efter att ha fastnat.
ocj nu har Prins alltid repgrimma i sommarhagen för repgrimmor går lättare av [vissa i alla fall] om hästen skulle fastna.
i alla fall dom jag har använt.
två av mina medryttar hästar som jag har nu går utan grimma i hagen förutom ibland när araben brkar ha grimma på sig och oftast så är det en repgrimma.
så en repgrimma är lika "farlig" som en vanlig grimma.
något jag inte rekomenderar är en lädergrimma i hagen eftersom dom är oftast dyra och blir lätt väldigt varma om solen gassar som mest.
och av det så kan hästen få brännskador.

MVH "Barbie"
Men är det inte tvärt om, att repgrimmor inte går av?:confused:
Det är ju därför man aldrig ska binda upp hästen med dem eller ha dem i hagen. Inte heller en vanlig grimma är bra i hagen, den går inte heller sönder så lätt. Lädergrimmor däremot går sönder om hästen skulle fastna och få panik. Och frågan är vad man helst vill ha: en lite dyrare trasig grimma och en hel häst eller en billig hel grimma och en trasig häst.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Unghästen jag hade innan stegrade sig ett par gånger med repgrimman på. Han gjorde inte om det mera. Repgrimman är ju rätt skarp och båda gångerna gick han ner igen direkt när det nöp till över nacken.
En vanlig grimma hade inte alls haft samma effekt.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

De flesta repgrimmor är av nylon och går då INTE av om hästen skulle fastna. Jag skulle aldrig låta hästen gå med en grimma av nylon i hagen.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag skulle också vilja kunna det, har dock redan beställt rep och repgrimma från Jaana som kommer nån gång nästa vecka tror jag :)
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Du kan ge finkänsligare signaler med en repgrimma men det är precis som med bett. Ju skarpare desto mindre ska det användas i kommunikationen, annars försämras ju denna. Repgrimman är skarp om man tar i med den så man får passa sig och använda den väl.....:banana:
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Kluns skrev:
Men är det inte tvärt om, att repgrimmor inte går av?:confused:
Det är ju därför man aldrig ska binda upp hästen med dem eller ha dem i hagen. Inte heller en vanlig grimma är bra i hagen, den går inte heller sönder så lätt. Lädergrimmor däremot går sönder om hästen skulle fastna och få panik. Och frågan är vad man helst vill ha: en lite dyrare trasig grimma och en hel häst eller en billig hel grimma och en trasig häst.


man skall INTE ha grimma på hästen i hagen överhuvudtaget!
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

zillax89 skrev:
man skall INTE ha grimma på hästen i hagen överhuvudtaget!
Nej, det tycker inte jag heller! Men om man av någon anledning skulle vilja ha det så är lädergrimma det bästa alternativet;)
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

zillax89 skrev:
Jag har aldrig haft repgrimmor på mina hästar, bara vanliga.
Vad är bäst? rep eller vanlig...? En repgrimma måste ju vara betydligt skarpare.
Har bara funderat en hel del och så länge hästen är lyhörd med vanlig grimma kan man väl använda det..? jag har bara grimmor på mina hästar när jag är ute och går/leder. Om jag skall borsta, lyfta ben, träna markarbete i ett ridhus så föredrar jag att ha hästen lös.
Men de få ggr man använder grimma, och en vanlig fungerar behöver man väl inte ha rep? eller finns det nån annan anledning till att ha repgrimma förutom att dom e skarpare?
*förvirrad* :confused:

en repgrimma känner hästen endast när du eller den ger tryck i den, medans en vanlig grimma är tyngre o alltid "finns där". den trycker ju lite hela tiden. en vanlig grimma kan gå sönder om hästen sliter sig t.ex. medans en repgrimma är betydligt starkare på det viset. men däremot skall man ALDRIG ha repgrimma i hage eller i transport (enligt mig) fastnar den så är den fast, en vanlig grimma går sönder men repgrimmans knut blir bara starkare ju mer motstånd det är. detta är min åsikt. jag använder alltid repgrimma när jag håller på med "min" häst. sedan är han utan eller med vanlig grimma i hagen. kom ihåg att det finns många "skitrepgrimmor". jag kan rekomendera www.parelli.com lite dyra, men otroligt prisvärda!
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Kluns skrev:
Men är det inte tvärt om, att repgrimmor inte går av?:confused:
Det är ju därför man aldrig ska binda upp hästen med dem eller ha dem i hagen. Inte heller en vanlig grimma är bra i hagen, den går inte heller sönder så lätt. Lädergrimmor däremot går sönder om hästen skulle fastna och få panik. Och frågan är vad man helst vill ha: en lite dyrare trasig grimma och en hel häst eller en billig hel grimma och en trasig häst.
håller med dig, i USA t.ex är det lag på att INTE ha repgrimma på hästen i hagen, har för mig att det finns nå liknande i Sverige men är inte säker. repgrimman ska inte gå sönder, vilket tryck den än får. men om den gör det så är det inte en bra repgrimma. (men när olyckan är framme så är det väl bra om den går sönder, men som sagt den SKA inte gå sönder...
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag föredrar repgrimma men dte betyde rinte att jag itne andvänder vanlig. När jag är nere på banan och tränar från marken andvänder jag repgrimma och rep. är så glad har idag fått en liten repgrimma i födelsdagspresent till mitt 3 månader föl av NNHAs "ordförand" och min strasserverkare. Hon blev så söt i dne och det känndes mycket lättare att andvända med nh rep istället för vanlig grimma och grimskaft...
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Jag har också provat att använda repgrimma och tycker det funkar bra! Jag har tyvärr ingen egen häst men jag har provat det på ett ridläger jag var på. Vi brukade då få jobba med "vår" häst ute på stallbacken med repgrimma. De repgrimmorna var gjorda av ett speciellt matrial så att hästarna kände minsta tryck.:D
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

alltså repgrimman är ju ett arbetsredskap.
Man ska aldrig binda upp i en sån, eller låta hästen ha den i hagen, eftersom att den inte går sönder om hästen fastnar. Så ja den är väl skarpare än en vanlig grimma eftersom hästen känner repets rörelser bättre än i en vanlig.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

Hammond skrev:
repgrimmor går faktiskt bra att ha i hagen.

Hästen kan fastna i vanlig grimma oxå.
men egentligen så ska man inte behöva ha grimma på hästen i hagen, hagen är ju till för att hästen ska känna sig fri.

Min kompis förra häst Prins hade alltid vanlig grimma på sig i hagen på sommrarna eftersom deras hage var så stor och han var svårfångad.
dom hade en flaggstång i hagen för ngt år sedan och när jag kom dit för att ta hand om min sköthäst så stod Prins utan grimma och hade ett sår på ganachen vilket jag tyckte var konstigt och efter att ha letat efter grimman i nästan 20min så såg jag den hänga på flaggstången.
jag lyfte ner den och såg att den var sönder - Prins hade slitit av käkremmen och lirkat sig ut grimman efter att ha fastnat.
ocj nu har Prins alltid repgrimma i sommarhagen för repgrimmor går lättare av [vissa i alla fall] om hästen skulle fastna.
i alla fall dom jag har använt.
två av mina medryttar hästar som jag har nu går utan grimma i hagen förutom ibland när araben brkar ha grimma på sig och oftast så är det en repgrimma.
så en repgrimma är lika "farlig" som en vanlig grimma.
något jag inte rekomenderar är en lädergrimma i hagen eftersom dom är oftast dyra och blir lätt väldigt varma om solen gassar som mest.
och av det så kan hästen få brännskador.

MVH "Barbie"

Du ska ALDRIG ha repgrimma i hagen! Fastnar hästen så är det hästen och inte grimman som går sönder. Och ja den kan fastna med vanlig grimma också men då går den sönder och inte hästen. Man ska aldrig binda upp i en repgrimma heller. Samma anleding.
En repgrimma är ett arbetsredskap inget annat! den verkar genom att ge tryck över nacke och nos när du lägger tryck i grimman/repet.
 
Sv: vanlig eller repgrimma..?

En repgrimma skall aldrig, oavsett omständigheter, lämnas på i hagen.

Det är oansvarligt.

De går inte sönder hur mycket de än sliter.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp