Vänja vid kandar?

T

TeamTop

När börjar ni vänja era unghästar att gå på kandar? Ännu är det långt kvar till kandarklasser för min 6-åring men funderar på om man ska introducera det ändå, så att om det blir problem så har man gott om tid att lösa dem?
Det kan väl knappast vara klokt att komma på att sätta in ett kandar precis när man är på La och ska börja träna msv?

Sv: Vänja vid kandar?

Min är visserligen ingen unghäst men vi började inte rida med kandar förens hon klarade av alla rörelserna för MSV i en bra form (Ja utom byten då).

jag har samma funderingar som du, min skrutt (oxå 6 år) är väldigt känslig för byte remont/aachen så jag förväntar mig reaktioner och lång tillvänjning för ett eventuellt kandar så tankarna går till om man ska använda det vid skrittrundor redan nu i höst?

För att inte tala om tillvänjning för moi att ha koll på ännu mer i händerna.. :angel:

På mina unghästar jag har haft började jag introducera kandaret tidigt, som 6åring för ena och 7åring för andra (båda var rejält sent tagna dessutom) och då började jag med att låta de ha det på sig och vänja sig vid att ha dubbla bett i munnen och sen hade jag kandar när jag skrittade ut. Har aldrig vart några problem för min del, de har inte haft något emot kandar eller strulat med det. Jag tror att jag gör på ett ganska "vanligt" sätt om man kan säga så.

På mina unghästar jag har haft började jag introducera kandaret tidigt, som 6åring för ena och 7åring för andra (båda var rejält sent tagna dessutom) och då började jag med att låta de ha det på sig och vänja sig vid att ha dubbla bett i munnen och sen hade jag kandar när jag skrittade ut. Har aldrig vart några problem för min del, de har inte haft något emot kandar eller strulat med det. Jag tror att jag gör på ett ganska "vanligt" sätt om man kan säga så.

Bra råd.
Varsamt och anpassat efter individen så ska det inte vara några problem.

Emelie Brodin tycker till:
http://www.agria.se/teamagria/emelie_brolin_blogg.nsf/d6plinks/att-borja-med-kandar--

mmm känner nog åxå att det är så man ska göra, vänja dem vid det men inte nödvändigtvis "träna" med det förrän det är dags. Min pålle är inte vidare känslig på nåt vis men man vet ju aldrig ;)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka