Vänja unghäst vid täcke

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej det är så att jag ska få hem en unghäst om några dagar och nu när sommaren är på väg och myggen kommit så har jag köpt ett flugtäcke till hästen. Men hon har aldrig haft ett täcke på sig och det känns ju inte så bra om hon blir livrädd för täcket och drar iväg eller så. Så har ni något tips på hur jag ska vänja henne vid täcke och flughuva på bästa sätt? Tack på förhand:)

varför oroar du dig öht över en ny häst och att den ska behöva flugtäcke från start?
väldigt få hästar behöver flugtäcke. ta hem din nya häst, lär känna den och umgås med den och sen introducerar du täcken rent allmänt på den successivt i samband med all annan hantering.
din unghäst som aldrig gått med täcke tidigare lär knappast behöva ett flugtäcke direkt rent akut öht.

Håller med mackan.
Troligtvis kommer den inte att behöva något flugtäcke om det inte visar sig att den är extremt känslig.

Jag har varit hos hästen väldigt mycket och vet att hon blir helknasig av flugor osv. Det är därför jag har köpt flugtäcke:)

Då är det väl bara att lägga på det. Om hästen ska gå med andra unghästar så finns risken att dom tar små tuggor ur det. Men hade det varit min häst så hade jag haft på det så sällan det går:)

Jag har varit hos hästen väldigt mycket och vet att hon blir helknasig av flugor osv. Det är därför jag har köpt flugtäcke:)

om det är din bedömning så får du ju självklart lära in hästen på täcke om det verkligen behövs. då får du ju vänja in den som sagt . jag ti

flugtäcke om hästen inte är van vid täcken öht känns rätt överkurs frågar du mig. ta hem den först isåfall och träna in den på att ha täcke på sig allmänt om det nu behövs i sig. Vet inte riktigt vad du bedömer utifrån att det är inte ens sommar än på en ny häst att ett flugtäcke är absolut nödvändigt i första hand om den inte ens är van vid täcken och du inte har tagit hem den.

Hej det är så att jag ska få hem en unghäst om några dagar och nu när sommaren är på väg och myggen kommit så har jag köpt ett flugtäcke till hästen. Men hon har aldrig haft ett täcke på sig och det känns ju inte så bra om hon blir livrädd för täcket och drar iväg eller så. Så har ni något tips på hur jag ska vänja henne vid täcke och flughuva på bästa sätt? Tack på förhand:)
Hller med Mackan
Ta det när o om det blir ett problem.
Ha den i boxen första gångerna.

de brukar lära sig fort om de anser att det gagnar dem.

mina kommer om jag ropar- mössa:o

Har jobbat i stora stallar och där vänjer man inte in några täcken.
Är hästen van att stå uppbunden så gör det och lägg på täcket precis som på vilken annan häst som helst.
Kasta inta på det och smyg inte allt för försiktigt för då tycker hästen att du beter dig konstigt.
Är hästen inte van att vara uppbunden så kan det vara smart att ha någon som håller i hästen första gångerna för det är väldigt bökigt att hålla hästen och knäppa bensnörena samtidigt.

Jag har aldrig vant in, på med grejerna bara.
Självklart med reservation för om hästen verkar brydd, då får de självklart nosa, man kan ha en liten godis gömd bland vecken.
I boxen är ett bra ställe att börja, ha på grimma och grimskaft om den börjar trampa omkring.

Jag jobbade en helg i ett stort stall där åringarna inte lärt sig det här med täcken riktigt. En del av dem var ett rent helvete att få på täcket på i boxen; de kunde sparka, rusa runt etc. De var inte särskilt mycket hanterade i övrigt heller, och förstod inte något kommando för stopp, stanna, stilla...
Vad jag lärde mig av det är att jag 1) skulle börja med att stämma av och lära hästen att stanna och stå stilla på kommando, 2) skulle börja med vanliga täcken, utan hals, 3) skulle ha någon som hjälper till och håller i hästen alt binda upp (beroende på vad hästen är vad vid), 4) låta hästen titta och undersöka, för att därefter lägga på det som på vilken häst som helst (inget smygande, inget kastande - snabbt och smidigt).

Lägger mig inte om hästen skall ha flugtäcke eller inte, det är upp till dig. Utan jag tänker ge tips om det du frågade om.

Låt den kolla på täcket och lägg det mot sidan av hästen, typ stryk det längs bogen. Går det bra så smyg upp det på ryggen lite uppkorvat så att det inte lägger sig över rumpan direkt utan bara över sadelläget. Spänn bogsnörena det första du gör och justera resten efter det. Har haft en häst som var jättekänslig för allt så vi smög med allting och tog det gradvis. Att bara lägga på det kan bli knasigt beroende på hur känslig hästen är.

varför oroar du dig öht över en ny häst och att den ska behöva flugtäcke från start?
väldigt få hästar behöver flugtäcke. ta hem din nya häst, lär känna den och umgås med den och sen introducerar du täcken rent allmänt på den successivt i samband med all annan hantering.
din unghäst som aldrig gått med täcke tidigare lär knappast behöva ett flugtäcke direkt rent akut öht.

Om man bor som jag gör (och några till) så behöver man ha flugtäcken på alla. Annars får de kampera i stallet typ dygnet runt :(

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 676
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: sorbifolia
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
632
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka