Vänja på gräs

Magnum

Trådstartare
Hur gör ni nu när det är dags att vänja in på bete och hur lång tid vänjer ni in?


Vi har gräsvinterhage, det ser ut som det inte finns nåt gräs utan är nerbetat, ändå har de börjat strunta i höt mer och mer för att knapra på gräset som inte ser ut att finnas. (men uppenbarligen finns det ju endel trots allt)
Har börjat släppa i sommarhagen nu, halvdagar. Hur länge behöver man hålla på med halvdagar innan man släpper helt? (dock inte nätter än så länge.)
De har ju trots allt käkat på gräs sen det började växa, så det har de ju faktiskt ätit sen det kom upp.
Det var för ca två veckor sen som de började äta mindre och mindre hö.
 
Sv: Vänja på gräs

Om man ska var rikitigt duktig så ska man vänja in dem på två veckor.
Du kan ju öka dina halvdagar lite mer under två veckor. Sista dagen så är det sen dags att släppa dem helt på betet. Vet inte hur länge du har hållit på med halv dagarn heller. Men gräset är ju mer intressant nu.
 
Sv: Vänja på gräs

Halvdagarna har pågått i tre dagar nu! ;) Så mitten/slutet av nästa vecka borde ju vara ok.
 
Sv: Vänja på gräs

Jag släppte mina hästar i sommarhagen sista helgen i april. Dom fick dela på en bal där. Dom första nätterna fick dom komma in, men nu har dom nog gått i ett par veckor dygnet om.

Dom får fortfarande hö, en bal på morgonen och en på kvällen. Jag ger dom så länge dom vill ha. Jag tycker det är bra om dom får så lång invänjningstid som möjligt. Speciellt Islänningen, jag vet inte hur mkt hon tål.

Men hittills har det gått bra iaf - peppar, peppar.. :banana:
 
Sv: Vänja på gräs

Jag tycker att man ska börja vänja hästarna ett par veckor innan, eller så fort gräset har börjat växa ut:smirk: . Börja med en liten betesstund med grimskaft och öka så att hästen till slut oftast går i gräshage innan den släpps på bete. Man ska fortsätta ge hästen hö så länge den vill ha. De brukar lämna höet när de är mätta.

:banana:
 
Sv: Vänja på gräs

Våra äter inget hö öht när de är i sommarhagen sina halvdagar, det gör de knappt i vinterhagen heller, trots att det inte finns så mycket gräs där längre.
 
Sv: Vänja på gräs

Jag hakar på med en fråga!

Är ökningstakten viktigare i början än i slutet? Alltså, jag har börjat beta pållen lite varje dag, kommer kunna utöka till en timme, sen ett par timmar, sen förhoppningsvis hela dagen. Men, det kommer ju bli ganska stora glapp, från en-två timmar på gräs till kanske 6-8 timmar (måste ju jobba också :o ) Sen ett hopp till när det är dags för betet: från kanske 12 timmar till 24 timmar.

Är magen så tillvänjd att den då klarar dessa ökningar, jag har inte så stora möjligheter att göra annorlunda?

Och, två-tre veckor för hela processen, tror ni det räcker?

Nu är det frost här på nätterna, bör jag vara extra försiktig då med gräset? (Nu betas han bara 5-15 minuter, finns nästan ingenting i hagen)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 731
Senast: Linn-Nora
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp