Vänja katten vid olika saker?!

O

Orchid_Beauty

Jag har en katt som inte tycker om badkaret, antagligen för att han tror att man ska "dränka" honom.
Hur som helst, hur ska man kunna vänja honom vid badkaret för att sedan kunna bada honom??
Han är fortfarande rätt liten men jag har hört att man ska vänja dom så tidigt som möjligt, stämmer det? Frågan är bara hur?? :confused:

Han är van vid borstning, öron, ögon och mun hantering och detta har verkligen hjälpt när vi kommit till veterinären :)

Tacksam för svar, kan behöva lite goda råd så han inte blir rädd för all framtid.

Sv: Vänja katten vid olika saker?!

Man bör vänja dom före 6 månaders ålder. Men min Abbie badade första gången när hon var 2 år, och det gick prima. Så det är nog lite olika.

Den kanske är skitig, fet i pälsen, ska ställas ut osv. Annars hålle rjag med, enda gångerna man badar för badandets skull är om man ska vänja den. Annars ska man helst inte bada för ofta.

Första gången jag badade min kisse var när det hade hänt ett litet missöde på hans "toa". Han var liten och skulle lära sig att gå på lådan men han började leka i den efteråt.... :crazy: Mindre skoj!!!!

Hur som helst så ska vi ställa ut honom så ett bad då och då innan kanske skulle vara bra så han blir fin och ren.

Har ingen som helst lust att bada honom i onödan men när det väl är dags så vill jag ju inte skrämma honom ännu mera.
Vill försöka få det så "smärtfritt" som möjligt. Både för honom och mej (mest för honom så rädd som han är)

Ska man locka med en leksak eller godis eller vad?? Vet inte hur jag ska göra.....
Något bra förslag??
Nu försöker jag att vänja honom enbart vid badkaret utan vatten i, så han inte alltid tror att han ska bada. Går väl si och så med det....

Första gången jag skulle bada katten så gjorde jag det bara. Inte konstra till det, då lär sig ju katten att det här ÄR något potentiellt dödligt. ;) Han protesterar nu, men det gick bättre när han var yngre (lite mindre och inte så stark).

Hehe, mindre katt = mindre att säga till om

Hade en annan katt, hon lekte med duschdrapperiet och vatten strålarna, henne var det inga problem med.

Min lilla nu skriker för full hals *synd om honom*
Vill ju inte "tvinga honom" genom att hålla fast honom.... eller?

Tyvärr är det nog enda sättet. Katter är (självklart finns det undantag) inga vattenälskande djur, så ett visst mått av tvång är nog nödvändigt i början.
Ha gärna en bra badmatta i badkaret, katten kommer troligen sparka med bakbenen och då är det skönt för dom om dom inte halkar runt för mycket. Kan uppfattas läskigt att inte få nått fotfäste.

Tack för tipset! :idea:
Han ser ut som bambi ute på hal is.

Ska testa med badmattan (måste bara köpa en först) Har bara små "plattor" som är formade som fiskar

En bra belöning efteråt kanske också kan hjälpa till....??... Några goda räkor kanske kan göra susen

Ska man bada en katt måste man hålla i, annars har man snart en försvunnen katt och en fuktskadad bostad. ;)

Haha, det är sant!!! :bow:

Har du ngt bra tips på hur man ska hålla en slingrande, ålande, hal katt utan att "ta i och skada" den??
Bäst hade kanske om man varit två en som håller katten och en som duschar......... Måste "muta" ngn att assistera som klösbräda ;)

Äsch, det e väl bara att bita ihop eller hur?? Blir nog bättre med lite övning :rofl:

Jag brukar sätta på en sele, så har man lite att hålla i.

OKej, ska testa det också, tack för tipset!! :)

Det ska nog mycket till för att du ska skada den. Så ömtåliga är dom inte ;)

Jag badar mina utan sele (ingen av dom är vana att ha sele på) och det funkar bra. Dock kan det vara bra att klippa klorna precis innan :p

*hehe*
Långa vassa klor är inget skoj :crazy:
Tack för det tipset också. Synd bara att jag inte exakt till 100% vet hur man klipper klorna, vågar inte eftersom man lätt kan klippa i pulpan.....(?).....

Jisses va mycket bra tips, nu kanske det kan gå lite smidigare än tidigare. Man kan aldrig lära sig för mycket! :bump: :rofl: :bow:

Vilken färg är din katt och vilken färg är klorna? Går det inte ens att se pulpan om du håller upp klon mot ljuset? Jag har aldrig "blivit visad" hur man ska klippa klor men det är inte så svårt. På mina katter är det plättlätt, pulpan är jättetydlig då klorna är i princip genomskinliga!

/Erica

Min katt är grå/vit i olika nyanser.
Kollade precis på hans små klor, dom är också genomskinliga, nästan. Pulpan såg nästan vit ut om det är den som ser ut som ett "nagelband" fast lite tjockare??
Ska man ha en speciell kloklippare eller vad är bäst??

Om jag hade varit hemma hade jag kunnat fotografera mina katters klor så hade du fått se. Pulpan brukar se rosa ut, den är liksom i nederkant som en trekant inuti klon. Sen klipper man bara klon rakt av utanför pulpan så det blir en trubbig kant kvar. Bäst är nog om man använder sig av en kloklippare, de ser ut som en liten sax som knipsar av klon. Finns garanterat i alla djuraffärer!

/Erica

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 411
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar