Vänja hästen vid vatten och sprayflaskor

amo123

Trådstartare
Hej!
Nu när sommaren kommit så drar eländet med alla sprayflaskor och vatten igång. Har en ponny som är livrädd för båda sakerna. Höjer huvudet och springer på stället. Det funkar om jag tar en svamp, men den kan endast vara lite fuktig, annars blir det för mycket för henne. Skulle gärna vela ha lite tips om hur jag kan vänja in henne vid dessa saker för att underlätta nu i sommar när alla insekter och värmen kommer.

Håll i och spola vatten på henne eller spraya med flaskan.
Hon inser snart att hon inte kommer att dö och då lugnar hon sig.
Har funkat på alla hittills även om dom som sagt varit övertygade om att världens undergång var på väg.
Det funkar sällan att smyga och dutta och försöka vänja dom sakta även om det känns snällare.

Håll i och spola vatten på henne eller spraya med flaskan.
Hon inser snart att hon inte kommer att dö och då lugnar hon sig.
Har funkat på alla hittills även om dom som sagt varit övertygade om att världens undergång var på väg.
Det funkar sällan att smyga och dutta och försöka vänja dom sakta även om det känns snällare.

Precis samma sak gör jag med vatten.

Spray kan av förståeliga skäl vara lite knepigare - men 9 av 10 hästar låter dig spraya på dem om de är blöta, dvs det är känslan mer än ljudet eller kombon. Det kan man utnyttja, samt att spraya i svansen (hörs men känns inte) så de vänjer sig lite. Sen får man hålla i och spraya där med.

Min uppfattning är att tryck och eftergift är lika effektivt här som i stort sett alla andra inlärningssituationer. En utdragen exponering utan eftergift blir en dålig inlärningssituation, och riskerar dessutom att tära i onödan på hästens förtroende för mig. En kille som jag tycker är bra på att förklara sammanhangen kring eftergift, inlärning och desensitering - här ifråga om flugspray - är Warwick Schiller. En annan kille som säger just det jag menar med förtroende och tillit är Craig Cameron, vid 00:34 (klippet i övrigt är hyfsat forcerat och skall nog mer ses som en snabb sammanfattning än som en to-do).

Min uppfattning är att tryck och eftergift är lika effektivt här som i stort sett alla andra inlärningssituationer. En utdragen exponering utan eftergift blir en dålig inlärningssituation, och riskerar dessutom att tära i onödan på hästens förtroende för mig. En kille som jag tycker är bra på att förklara sammanhangen kring eftergift, inlärning och desensitering - här ifråga om flugspray - är Warwick Schiller. En annan kille som säger just det jag menar med förtroende och tillit är Craig Cameron, vid 00:34 (klippet i övrigt är hyfsat forcerat och skall nog mer ses som en snabb sammanfattning än som en to-do).

Fast naturligtvis måste man ge eftergift! Jag brukar använda en lång lina (tänk longerlina) och en bindring som linan träs igenom. Hästen ska vara van vara uppbunden, även om den inte kommer att vara det. Sen så börjar man spola på t ex bogen. Om hästen börjar fnatta runt håller man emot i linan (men hästen känner ändå att den kan röra sig mer än om den satt fastknuten, man ger den lite rörelseutrymme) och följer efter och spolar. Hästen slutar streta emot alt står still (även med stret) - bort med duschstrålen, verbalt beröm och slacka linan. Upprepa. Men just att följa efter, och ge eftergiften när de slutar fnatta /dvs gör rätt/ är ju själva grejen. Däremot så jag kör aldrig "vi spolar lite på bringan det räcker", utan de blir ordentligt spolade, just för de ska inse att det enda som hände var att de blev blöta, och det var ju inte så farligt. Iom att de dels ser det, och dels har insett att ingen kommer surra fast dem och spraya frätande syra på dem, utan de kan faktiskt kontrollera sin situation en del så står de allra flesta helt coola redan mot slutet av första gången. Sen är det ingen större grej.

Jmf då med spraya lite, hästen blir upprörd och stressig och man slutar där. Hästen är då inte mindre rädd, och har även lärt sig att det stressade eller upprörda beteendet får sprayandet att sluta. Kommer bara eskalera.

Det är i alla fall min åsikt. Men så som jag gör (och rek) innefattar ju självklart eftergift - det är ju en förutsättning, man måste ju dels visa önskat beteende, och önskat beteende måste ju löna sig.

Jag använder positiv förstärkning ist, visa hästen att det inte är farligt. Spraya, ge godis genom klickerträning eller annat slags beröm. Går super snabbt och enkelt. Lärde själv min nya 3åring idag att både Mätpinnen och sprayflaskan är harmlösa ^^

Jag använder positiv förstärkning ist, visa hästen att det inte är farligt. Spraya, ge godis genom klickerträning eller annat slags beröm. Går super snabbt och enkelt. Lärde själv min nya 3åring idag att både Mätpinnen och sprayflaskan är harmlösa ^^

Alla sätt som fungerar är ju bra. (Jag har en åring som aldrig brytt sig alls om varken spray eller dusch, trots massa nerv. Så de är ju individer med).
Jag ser dock pedagogiska fördelar med att hästarna på ett sätt som ändå inte är särskilt traumatiskt får lära sig att även om det upplevs otäckt så måste man lyssna på människan och kan inte slita sig och sjappa. Och att säger människan att man ska stanna så är det inte så farligt. För tyvärr kommer det för de flesta hästar något tillfälle under livet där man måste tvinga dem att trotsa rädsla, obehag osv. (I 9 fall av 10 är en veterinär inblandad). Då är det en viss vinst att de lärt sig duschläxan

Sen använder jag positiv förstärkning också (om än inte klicker). Men som sagt jag väljer fullt medvetet en del tillfällen där de helt enkelt får inse att man måste även om man inte vill, och att det faktiskt inte var så farligt.

Sen passar tex klicker super för vissa hästar och mindre bra för andra. Men där kan man ju dels välja själv om man vill klicka och dels se hur ens egen häst fungerar, om det finns någon motivator stor nog. Vissa skulle ju göra kullerbyttor för godis eller kli. Andra är otroligt svårflirtade motivatormässigt.

Alla sätt som fungerar är ju bra. (Jag har en åring som aldrig brytt sig alls om varken spray eller dusch, trots massa nerv. Så de är ju individer med).
Jag ser dock pedagogiska fördelar med att hästarna på ett sätt som ändå inte är särskilt traumatiskt får lära sig att även om det upplevs otäckt så måste man lyssna på människan och kan inte slita sig och sjappa. Och att säger människan att man ska stanna så är det inte så farligt. För tyvärr kommer det för de flesta hästar något tillfälle under livet där man måste tvinga dem att trotsa rädsla, obehag osv. (I 9 fall av 10 är en veterinär inblandad). Då är det en viss vinst att de lärt sig duschläxan

Sen använder jag positiv förstärkning också (om än inte klicker). Men som sagt jag väljer fullt medvetet en del tillfällen där de helt enkelt får inse att man måste även om man inte vill, och att det faktiskt inte var så farligt.

Sen passar tex klicker super för vissa hästar och mindre bra för andra. Men där kan man ju dels välja själv om man vill klicka och dels se hur ens egen häst fungerar, om det finns någon motivator stor nog. Vissa skulle ju göra kullerbyttor för godis eller kli. Andra är otroligt svårflirtade motivatormässigt.

Svarar 100% ärligt att klicker är långt ifrån en metod för alla. Har haft 2st hästar det inte fungerat på alls på det sättet jag vill. WallE blev godistokig i den grad att han började leta godis i kläderna på en när man gick in i hagen. Allt han tänkte på var godis, typ det ända. Även om han visste att han inte fick något förens han fick ett klick, så letade han och han lät som en dammsugare.. Min andra visade sin frustration som man bygger upp för att få mer av ett visst beteende genom att stegra/bocka eller hoppa upp i luften, aldrig nära mig men det var tillräckligt för att förstå att han inte trivdes med metoden :)

Finns massor av sett att lära dem att vissa obehag är harmlösa, men som då med veterinär. Denne skulle kolla Svartingens söndriga framtand och 1 vecka innan besöket lärde jag honom stå stilla när jag håller i hans över och under läpp så jag enkelt kunde se den skadade framtanden, utan tungan ivägen eller pillande läppar som far fram och tillbaka xD Effektivt, men nej funkar inte för alla :)

Jag har använt mig av tryck och eftergifts metoden på min 23åring när det gäller myggspray. Pälsglans går, men inte starkare preparat, sticker säkert i skinnet lite? Det behövdes egentligen bara 2 gånger av träning sedan så har han lärt sig att man accepterar det när matte håller i grimskaftet. Inte värt att försöka springa hon håller ju ändå i :)

Svarar 100% ärligt att klicker är långt ifrån en metod för alla. Har haft 2st hästar det inte fungerat på alls på det sättet jag vill. WallE blev godistokig i den grad att han började leta godis i kläderna på en när man gick in i hagen. Allt han tänkte på var godis, typ det ända. Även om han visste att han inte fick något förens han fick ett klick, så letade han och han lät som en dammsugare.. Min andra visade sin frustration som man bygger upp för att få mer av ett visst beteende genom att stegra/bocka eller hoppa upp i luften, aldrig nära mig men det var tillräckligt för att förstå att han inte trivdes med metoden :)

Man kan iofs välja annan förstärkare än godis för klicker. Men det är då man med häst ofta får motivatorproblem. En hund tex kan man byta godiset mot en boll på en föremålsintresserad hund tex. Men en häst är svårt att byta bort godiset på. Vissa vill vara till lags och är enkla klicka med bara kli. De är dock sällan problem jobba med utan klicker. Andra skiter i hela havretunnan och skulle hellre falla död ner än gå i närheten av ngt läskigt. De är rätt svårjobbade med klicker, särskilt godislöst...

Sen kan man se till att godiset inte kommer ur hand med på de tiggiga, det hjälper. Eller för all dej shejpa dem att be om godis genom att vända sig bort osv. Dvs de facto klicka bort tiggigheten. Så VILL man klicka går det mesta att lösa. Jag - som jobbat med klicker i under flera år av mitt yrkesliv klickar dock sällan mina djur. Jag ser helt enkelt inte riktigt någon mervinst med klicker kontra "mitt vanliga sätt" i 99% av fallen.

Däremot klurar jag lite på att klicka in åringen och se om vi kan shejpa lite och träna lite för att få ordning på sprutfobin. Men det var det där med tiggigheten...

Angående godis metoden med klickern, min häst fungerar inte med det eftersom han blir en dammsugare efter godis i andra fall. Eller så att han VET att när vi stannar så får han godis och då blir han en huggorm som hugger efter en (alltså, det gör ONT när han hugger. Inget snällt nafsande här..). Vi har dock tränat bort det nu, att han inte alls får godis varje gång han gör rätt utan en klapp fungerar också. Godis är en bra distraktion och belöning så länge det inte är förväntat. :)

Precis det är ju olika för alla individer, det jag anser att jag får mest av när det gäller klicker är fokusen på arbete. Svartisen som jag klickat sedan han var 9mån skiljer alla gånger i veckan, mellan arbete och busa. Han bockar aldrig, tappar aldrig fokus eller struttar runt när vi arbetar. Det ger en säker träningsmöjlighet enligt mig med en positiv inlärning till det. Ex. många unghästar kanske busar eller brallar när man ska lära dem tömkörning, det är kul! Jag tycker det är okej till viss grad, men min pojk har aldrig busat i linor och skyddar där med sig själv, sin mun och mig. Han vet att när jag plockar av allt och släpper honom lös så är det inga regler kvar och han kan bralla hur mycket han vill. Jag älskar den av och på knappen jag fått med honom. Sedan tycker han det är fasligt roligt att bli riden i skogen med, men även där vet han att det är delvis arbete som gäller, även om man får galoppera fort. Det lärde jag honom när han gick som handhäst, skötte han sig, höll sig på sin plats och inte brallade ja då fick han beröm. Sedan klicker tränar jag långt ifrån allt, tömkörningen ex var bara inlärningen för att de skulle gå smärtfritt, nu får han aldrig godis när jag tömkör, aldrig när jag rider heller. Han vet helt enkelt hur man ska bete sig ;) Han tigger dessutom aldrig, endast när syrran kommer hem under sommaren och ger han äpplen/godis i tid och o tid, då är han odräglig ett tag men aldrig hårdhänt.

Använd godis istället! En godis för varje spray. Hästen kommer älska att bli sprayad! ;) Så lär jag mina hästar allting, beröm och godis. Vända den läskiga saken till något positivt.

Att hålla fast en häst som får panik är livsfarligt, du vet inte hur den kommer reagera. Min pappa hamnade på sjukhus med ett 20 cm långt sår så djupt att jag såg skenbenet efter att ha "hållit fast och sprayat". Ambulans och en himla massa stygn i flera lager. :(:nailbiting:

Vi visste inte att hästen fick panik vid sprayning utomhus, inne i stallet var det aldrig några problem. Var annars världens snällaste mjukaste själ.

Jag har hört att man ska fortsätta spraya trots att hästen dansar runt och när den stannar så ska man sluta. Aldrig själv behövt använda mig av den tekniken, men vet några bekanta som provat (de som berättade för mig) att det funkade för dom på deras hästar. Kanske inte funkar på alla, men kanske värt ett försök?

Jag har hört att man ska fortsätta spraya trots att hästen dansar runt och när den stannar så ska man sluta. Aldrig själv behövt använda mig av den tekniken, men vet några bekanta som provat (de som berättade för mig) att det funkade för dom på deras hästar. Kanske inte funkar på alla, men kanske värt ett försök?
Ett klipp från warwick schiller visar just den metoden här uppe. Fungerar bra på min häst med som aldrig blivit sprayad förr. Han finner det dock obehagligt när vattnet nuddar huden (eller flugsprayen) så han blir fortfarande märkbart irriterad, men han står still. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama