Vänja häst att stå ensam i stallet

miss_kala

Trådstartare
Hur går man till väga för att vänja en häst vid att stå ensam i stallet utan att bli helt utom sig?
Mitt 5-åriga halvblod blir jätteledsen och helt blockerad så fort han blir utan hästsällskap. Han har slitit sönder kedjorna på gången och när han står i boxen springer han bara runt och skriker hysteriskt. Det går knappt att få kontakt med honom och han blir väldigt stor och respektlös, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Han blir även jätteledsen när en av de andra hästarna tas in, fast han har en kompis kvar i hagen. Däremot går det bra att gå på promenader med honom utan sällskap, då är han lugn och snäll.
Nån som kan tipsa om vad jag ska hitta på? :)

Sv: Vänja häst att stå ensam i stallet

När vi vande unghästen att vara själv gav vi han hö,sen gick vi iväg ca 5 minuter första gången.
Vi utökade tiden lite varje gång och nu kan han vara själv inne utan problem.

Låt hästen härja i boxen bäst den vill, håll dig i stallgången i början och gör saker du normalt sett gör i normal takt, och undvik att "trösta" och hålla på med hästen. Genom att uppträda lugnt och visa hästen att världen inte går under så kommer den att sansa sig så småningom. Åtminstone så länge man tar tag i problemet medan den är ung!

Utöka sedan med att gå iväg och vara borta längre och längre.

Jag fick en massa bra svar här ifrån buke när jag frågade för ett tag sedan & min häst har gått från "galen" till att nästan stå still jämt. :) Så det finns hopp för din häst också :)

Vilket går bäst: om man tar in honom själv eller om de andra hästarna leds ut och han blir kvar? Börja med det som fungerar bäst och ta det successivt. Kan även rekommendera metoden ttouch (googla!) för att få hästen mer avslappnad. Det är en massagemetod.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama