Vänja hanar med varandra.

R8n

Trådstartare
Det är så att det har kommit ut en annons på b*cket och jag känner väldigt mycket för den lilla grishanen. Men, kan man på något vis vänja en marsvinshane som är cirka 3 år, som levt ensam sedan han var 8 veckor med två andra marsvinshanar som är i tråtsåldern?

eller är det dömt att misslyckas?

Kan man vänja könsmogna marsvinshanar med varandra över huvud taget?

Sv: Vänja hanar med varandra.

Jag skulle säga att det nästan är helt omöjligt. När den nya hanen kommer in så kommer alla 3 vuxna hanarna försöka dominera varandra och edt brukar sluta med bråk. Om inte den nya hanen är väldigt undergiven så skulle jag inte ens försöka.

Okej det var ju synd. Men jag vill inte att det ska bli bråk, så då står jag hellre över. Tack för svaret!

Det behöver inte bli så, kan mycket väl funka!
Men det mest troliga är ju att det inte gör det, men man vet aldrig!
Om jag vore du och du verkligen vill ha den andra så skulle ja be och få han på "prov" om han bor i närheten, man vet aldrig, det kan funka alldeles utmärkt ;)
Har själv släppt ihop vuxna hanar och ibland har det funkat och ibland inte.
Sen är det klart dom tjaffsar om ranken lite i början, dom kan jaga varandra och bita lite, men det är bara att försöka att inte bry sig, så länge dom inte ger varandra stora sår såklart, men dom brukar bara tjaffsa ett tag och efter några dagar lugna ner sig...
Det som är viktigt om dom bråkar är att ge alla varsin matskål/matplats en bit ifrån varandra så dom inte behver bråka om maten, och såklart en stor bur så dom inte behöver vara tätt inpå varandra hela tiden, det är som att be efter bråk, som om du nu skulle prova att släppa ihop dom skulle jag rekomendera minst en 120 bur men gärna större!
Då är risken mycket mindre att det blir mycket tjaffs!

Mvh Petra

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 341
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar