vänja av föl vid 3 månaders ålder

P

prince77

Pratade med en bekant och hon sa att uppfödaren till hennes hbl hade vant av hennes häst helt och hållet vid 3 månaders tid och sålde fölet vid 4 månader. Gjorde man inte detta denna tid så var man tvungen att vänta flera månader till. Vet inte varför hon gjorde så, men vad tycker ni?
Ni tävlingsmänniskor, hur och när sätter ni igång fölmärren efter fölning?

Vilken fullständig idioti. Suck. Har man inte tid att låta fölet gå med mamman till fölet åtminstone nått halvåret, då ska man fanemig inte betäcka stoet.

nej, själv trodde jag 6 månander var minimiåldern för att sälja föl.

Håller med tassetass bitvis,det är otroligt korkat att sälja en fölunge i den åldren :( ,men..Nått kanske hände med stoet? :confused: Kanske hade juverinflammationer osv..Bara en tanke för en tidig avvänjning..(Jag har råkat ut för det på hunden nämligen,men för mig var det då desto viktigare att inte sälja valparna tidigare)

Tassetass>> Glöm inte att nått kan ha hänt och ägaren kanske hamnade i en akutsituation och var tvungen att avvänja..Hur gärna man än vill,så kan man inte planera livet för morgondagen och vara säker på att uppfylla sin plan. :crazy:

När jag sommarjobbade på Flyinge -95 släpptes ALLA fölungar ihop i egen hage i samband med att de skiljdes från stona, detta skedde i mitten av augusti... :angel:

Räknar man ett halvår bakåt så kommer man till att fölen borde ha varit födda i februari, och jag vet att flera inte föddes förrän april ev. även senare.

Själv tycker jag att det är alldeles för tidigt och skiljer inte av helt förrän efter 6-7 månader men vad vet jag, så ammatöruppfödare man nu är :crazy:

:eek: hur f*n kan man avvänja ett föl vid den åldern :confused: vilket j*a pucko...

Har det hänt något, t.ex. att stoet av någon anledning stött bort fölet eller liknande, då kan det vara nödvändigt att sära på dem, om fölet annars riskerar att dö eller skadas. Men jag har fullständig nolltolerans mot att göra såna saker för att ens eget liv kommit i kläm. Kan man inte ha kvar fölet mer än tre månader - då får man väl sälja med stoet, eller skicka med det på foder.

alltså så här gjorde hon med alla föl så detta var inget undantag

När jag letade unghäst var det samma sak, 4 månader är iallafall inte ovanligt neråt. Här uppe i norr tror jag det är vanligare med 6 månader..

Helt sjukt! Kanske hon borde ta och lära sig hur hästen utvecklas. Matsmältningssystemet är liksom inte färdigutvecklat förrän fölet är närmare 8 månader.

Jag tycker att det är fruktansvärt korkat att göra på det viset. Har själv två hästar som på grund av olyckliga omständigheter kommit ifrån sin mamma så tidigt, och det har varit ett jäkla bekymmer med deras magar.

Tycker det är helt sjukt. Men om det föreligger skade risk för fölet att gå kvar med mamman eller något sådant, då är det en sak.

Själv börjar jag att vänja av mina mellan 5-6 månaders ålder, fast då särar jag bara på dom om nätterna sedan går dom ihop om dagarna.

Oki,det framgick inte riktigt och många ggr tycker jag att en hel del inlägg är till för att "provocera" fram en reaktion och så kommer/kryper det fram div olika anledningar när folk redan retat upp sig. :crazy:

Det beror helt och hållet på situationen hur min tolerans är så där tänker jag varken gå in i diskussion eller stöta eller blöta din tolerans.
Det är bara så att vissa akuta situationer kan uppstå då man för dagen gör nått som är det bästa för den situationen just då,men kanske inte senare.

Ett annat alternativ är ju också nödslakt om en akut situation skulle uppstå.. :cry:

det låter ju inte så bra i mina öron, själva vande vi inte av våran förrän han nästan var 10 månader...

sedan kan vi ju vända på det hela, hur kan man köpa en fölunge på 3-4 månader å ta den från sin mamma? det är väl skillnad om man köper den å väntar tills den uppnått en lämplig ålder med å ta hem den? det är ju kanske inte för inte folk gör så här? finns det en marknad för det så.. tyvärr..

Akuta, enstaka situationer där fölets eller stoets hälsa är i fara, då är det en sak. För människans bekvämlighet och ekonomi? Aldrig.

Tänkte samma sak - hur i hela fridens namn kan man med gott samvete stödja den typen av hästhållning genom att köpa hästar av såna människor?

Mitt ena fölsto kan bara gå med fölis i 4 månader annasr tappar hon för mkt. Hon är gammal och kräver enormt mkt mat och mer meat än hon får kan hon inte peta i sig.
Annars tycker jag att de ska få gå längre än så.

Varför betäcker man ett sådant sto, om man vet att de inte kan ha fölet så länge som behövs..? Tycker det låter som att naturen sagt ifrån i fråga om det stoet, att hon är färdig som fölsto.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka