Våningssäng?

Lupin

Trådstartare
Ungefär när brukar barn klara av att sova i våningssäng? Då tänker jag såklart främst på ovanslafen och självklart är det säkert ganska individuellt. Men ungefär vid vilken ålder kan vara lagom?

Sv: Våningssäng?

Våra har velat krypa upp på övervåningen av sängen (uppbyggd med skivor så man inte kan trilla ner) när de varit 4 år.

De måste kunna ta sig ner säkert på natten om de blir kissnödiga.

Tack för svaret!

Jag hade tänkt mig att ovansängen skulle ha någon slags säkerhetsbräder längs långsidan, så att den som ligger där uppe inte kan råka rulla av i sömnen. Och så en stadig stege såklart.

Jag har hört andra som tycker man ska vänta tills de är i skolåldern (vad nu det innebär?) och även andra som tycker hela idén är att likställa med misshandel, eftersom den som sover överst kan ramla ner och slå sig illa. Jag vet inte vad jag tycker själv riktigt ännu, men rent teoretiskt verkar det ju väldigt praktiskt. Fast det är klart, om den som sover överst kissar på sig på nätterna så är det ju inte så mysigt för den som sover underst...

Vi har en "loftsäng" som inte är riktigt lika hög som en våningsäng men tanken är ju densamma. Det är en stadig "ram" runt sängen så det ska MYCKET (läs "medveten klättring") till för att något barn ska ramla ur den. Vi fick den när äldsta dottern var 4-5 år nånting och nu har mellanflickan ärvt den.

Ikea har vattentätt madrassöverdrag i frotté, ett måste oavsett...

(Kiss i madrasser är aldrig kul)

Jag har både ett sånt som täcker hela madrassen OCH ett löst "lakan" som ser ut som en tunn tovad filt som är både vattentätt och gosigt att sova direkt på i barnens sängar. Händer en olycka rycker man bara sömnigt och snabbt bort det lösa och fortsätter sova istället för att riva upp hela sängen :idea:

Kul att sängen funkar för er. Fast det är inte en sån jag menar, utan en riktig våningssäng.

Bonussonen är ju här varannan helg nu, men vi bor för litet för att kunna ha två sängar stående permanent. Man kan såklart ha en säng med utdragssäng under med, istället för våningssäng. Inget som är bestämt ännu.

Än så länge sover dessutom sonen (snart 3) fortfarande i sin älskade spjälsäng. Jag som hade tänkt att han skulle släppa den i god tid innan bebisen kommer haha. Nu får det bli så att bebisen sover i barnvagnen till att börja med istället, så får vi se när sonen tycker det är lagom att börja sova i "riktig" säng istället. I värsta fall får vi väl köpa en spjälsäng till... :D

Ikea har vattentätt madrassöverdrag i frotté, ett måste oavsett...

(Kiss i madrasser är aldrig kul)

Jag har både ett sånt som täcker hela madrassen OCH ett löst "lakan" som ser ut som en tunn tovad filt som är både vattentätt och gosigt att sova direkt på i barnens sängar. Händer en olycka rycker man bara sömnigt och snabbt bort det lösa och fortsätter sova istället för att riva upp hela sängen :idea:

Ah, tack för tipset. Ska kolla på IKEA i helgen. Det händer ju numera att morgonblöjan ibland läcker, så jag har plastad frotté under lakanet i sonens säng. Men det är inte så stora bitar och ibland korvar det sig (inköpta på Gekås). Låter smartare med ett heltäckande skydd. :)

Jag har inte lyckats övertyga sonen om att kissa i toaletten/pottan på morgonen ännu (eller någon annan gång på dagen heller för den delen), men vi och även han själv pratar mycket om det. Försöker göra det så avslappnat som möjligt, utan att vara tjatig. För ett par veckor sedan bajsade han faktiskt spontant i en restaurangtoalett när vi var ute och åt! Han var jättestolt, men har inte känt något behov att göra om bedriften än så länge. Men det kommer säkert när han känner sig mogen, han verkar fundera väldigt mycket på det här just nu. Igår valde han själv en bok på biblioteket som heter "Toaletten hungrig" som vi lånade hem.

Bonussonen, som är ett halvår äldre, är över huvud taget inte intresserad av toaletten/pottan och hans mamma har inte sagt något om det än så länge till maken. Men det hade inte gjort något om han blev torr så fort som möjligt, för han hatar verkligen att byta blöja och det har varit en hemsk kamp senaste halvåret. Han blir helt hysterisk och skriker och blir våldsam, sparkar oss i magen med vilje och försöker göra oss illa med vilje för att sippa byta, oavsett om det är kiss eller bajs i. Och vi använder ändå Liberos byxblöjor, som man kan stå upp och byta. Antar att det är förskolan som tar tag i potträningen när det gäller barn som går fulltid? :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 678
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 338
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 554
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 404
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar