Vandrande chip?

Nussikan

Trådstartare
Jag fick hem min nya lilla tjej igår. Hon är 13 veckor och blev chippad i torsdags (hos uppfödaren). Det jag tycker är lite konstigt är att chippet ligger inte mellan skulderbladen, där jag är van att man lägger det, utan längre bak lite nedanför ryggraden, nästan på sidan vid revbenen. Man känner det när man klappar henne och jag frågade uppfödaren om det men hon sa att det var helt normalt, är det det? Är det risk att det vandrar iväg? Det är riktigt läskigt att man känner det och kan flytta på det när man klappar henne...

Sv: Vandrande chip?

Jag har väl inga direkta erfarenheter men min vet berättade att chippen kan vandra på hästarna om man har otur, att dom i sällsynta fall hittat chipp långt upp på ryggen. Så på en liten katt borde det väl inte vara några problem att sticka iväg lite. Dock TROR jag att om dom vandrar så gör dom det i början, har dom väl "rotat" sig (det blir ju ärrvävnad runt) så ska det mycket till innan dom sticker iväg igen...
Kan inte tänka mig att det är farligt.

Det har hänt mig också. På min lilla siamestjej som jag behöll från min senaste kull har chippet vandrat iväg nästan till armhålan har jag upptäckt. Ska ringa min vet och höra med honom.

ärsh, inget att oroa sig för.
det kan ju vara så enkelt att vettten inte tog det rätt emellan skulderbladen heller, det är lätt hänt att det kommer lite snett och lite för långt ifrån det tilltänkta stället när en katt/hund ålar sig.
en av valparna förr,fick chippet mitt på ryggen, och det var inte med meningen, hon satt ner,ålade sig lite,vetten nöp i skinnet, stack, och bloddroppen var mitt på ryggen. lätt hänt, inget att oroa sig för.
en av mina nuvarande hundar har sitt chip mitt på sidan ca 2 cm bakom framknät.(DP). hon lider inte, det syns inte, det bara känns när man gosar.

Jag pratade med vet. idag och hon sa att det var absolut ingen fara, det är vanligt att dom vandrar iväg, ibland kan dom sätta sig ända bak i benet, men eftersom det ligger mellan huden och musklerna så är det ingen risk att det kommer in i t.ex. blodomloppet (som jag hört skräckhistorier om).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 468
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 704
Senast: Korven
·
Katthälsa Hej! Jag har haft katt så långt bak i tiden jag kan minnas och när min senaste katt dog i december beslutade jag mig för att söka efter...
Svar
18
· Visningar
3 526
Senast: Mahonia
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar