vändkölmal!

Då borde du ha kunnat sett hos henne att den är stor, om den har hunnit växa/om den har plats att växa. Är hon kunnig hade du kunnat fråga henne istället, eller skrivit här innan eller läst på någon annanstans. Det är ju knappast en nackdel att läsa på innan man skaffar djuret...

Läs i tråden om grodorna. Där står det att det är i minsta laget och att de behöver större än så. Betyder inte det att det är för trångt tro?

Det låter illa i mina öron när okunniga kallar andra okunniga för diverse mindre smickrande namn.

Mest irriterar det mig för att djuren får det kanppast bättre av all pajkastning.

Som sagt har jag inte kallat någon för det, vad jag skrev var att även en liten skitunge skulle fatta - inte att nån ÄR en skitunge.

nå några flera förslag på mal som man kan köpa till akvariet? ska köpa på lördag!

Jag kan inte ett jota om firrar är jag rädd....annat än att jag är fisk- och katt vakt denna veckan....

Köp nu inte mer utan att ha planerat hur du ska ha det i ditt akvarium!!! I ett akvarium eftersträvar man en balans med växter och fiskar. Man kan inte bara kasta ner lite på måfå, då går det åt skogen, har du inte lärt dig det ännu?

Köp en akvariebok på lördag i stället så går det kanske bättre sen.

Hej
jag kanske kan svara då jag sysslar med akvarier och odlar sydamerikanska jordätare, geophagus och gymnogeophagus.

Jag tycker att trådskaparen först och främst skall se över sitt beständ av fiskar.
Är lite oklart vad och hur mycket som är i burken. Det kan vara så att fiskbeståndet är för stort, eller att antalet fiskar ökat för snabbt.
När man startar upp akvariet så måste man vara försiktig, bara ha enstaka individer som får lite mat.
Att använda lite grus eller ett filter där bra en bra balans redan finns är också bra.

Att ha ett fungerande filter som pumpar ungefär det dubbla eller tredubbla mot antal liter i akvariet, i detta fall en pump med en kapacitet på kring 100- 150 liter/ h är bra

Sedan göra täta vattenbyten där 10-15 liter av vattnet byts ut, låt säga var 3 dag.

Inte röra runt en massa och suga upp skiten, utan mer byta vatten från ytan

Finns det någon bottenlevande firrefisk i akvariet?

Ju mindre akvariet är, desto svårare är det att få en balans. Mät ph och no2, nitrit halten i vattnet.

Hurdant är ljuset?
Var noga med att inget solljus kommer ner i burken och använd bra lysrör. Till 40 liter räcker det med ett lysrör, ett daylight rör tror jag passar.

mvh/ A

någon annan som har tips på hur jag ska sköta akvariet? jag har en akvarie bok hemma!!!!!!

till er båda JA JAG HAR LÄST DEN MEN HAR INTE FÅTT NÅGOT KLARTECKEN!

Gå till biblioteket då, där brukar det finnas många böcker om akvarium.
/Marie :)

Om du slutar skrika och har en trevligare ton kommer du att få fler svar. Har du hört det förr? :angel:

Läs boken, gå med i en akvarieförening, läs en bok till.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: phie
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama