Hej
jag kanske kan svara då jag sysslar med akvarier och odlar sydamerikanska jordätare, geophagus och gymnogeophagus.
Jag tycker att trådskaparen först och främst skall se över sitt beständ av fiskar.
Är lite oklart vad och hur mycket som är i burken. Det kan vara så att fiskbeståndet är för stort, eller att antalet fiskar ökat för snabbt.
När man startar upp akvariet så måste man vara försiktig, bara ha enstaka individer som får lite mat.
Att använda lite grus eller ett filter där bra en bra balans redan finns är också bra.
Att ha ett fungerande filter som pumpar ungefär det dubbla eller tredubbla mot antal liter i akvariet, i detta fall en pump med en kapacitet på kring 100- 150 liter/ h är bra
Sedan göra täta vattenbyten där 10-15 liter av vattnet byts ut, låt säga var 3 dag.
Inte röra runt en massa och suga upp skiten, utan mer byta vatten från ytan
Finns det någon bottenlevande firrefisk i akvariet?
Ju mindre akvariet är, desto svårare är det att få en balans. Mät ph och no2, nitrit halten i vattnet.
Hurdant är ljuset?
Var noga med att inget solljus kommer ner i burken och använd bra lysrör. Till 40 liter räcker det med ett lysrör, ett daylight rör tror jag passar.
mvh/ A