vändkölmal!

jag har nu gett bort malen till en vän med ett 500liters akvarium nu efter 4 dagar så är hela akvariet grönt så nu undrar jag kan man inte ha någon sorts mal/algätare i akvariumet? (40liter) vill inte att fiskarna ska dö av alla alger och det är desutom ingen vacker syn....

JAG VISSTE ATT JAG ALDRIG SKULLE HA TAGIT KONTAKT MED ER PGA DETTA MEN NU KOMMER JAG INTE ATT SVARA PÅ NÅGOT MERA FÖR NI KAN INTE ENS HJÄLPA MIG BARA EN HÖG MED PAPPER ALLTIHOP SÅ GOOD BYE :cry:

Du skaffar djur som du inte kan ta hand om, och du har en riktigt kass attityd. Vad förväntar du dig?

Hur vore det om du tog reda på det här innan du skaffade akvarium? Ge bort de andra fiskarna också, byt dom mot en bra bok om akvarium och lär dig hur man skapar en balans i ett akvarium med hjälp av växter och fiskar. Börja sedan om igen så går det kanske bättre. Det är en konst att skapa en liten balanserad vattenvärld som fungerar.

Då är grodorna döda nu då, eller?

NOG med elakheter nu, va! Så hon har fått alger i sitt nystartade akvarium , men guuuuud så hemskt och ovanligt då!

Tyvärr så är det så, att ju mindre akvariet är , desto svårare blir dett att få det att fungera. Gå till biblioteket och låna böcker om akvaristik, och läs på ordentligt nu! Annars är risken stor att fiskar kommer att dö på löpande band, och du kommer inte ha en aning om vad som hände ens!

Och så till algerna: de är inte skadliga i sig, men det som får algerna att växa är!

Så läs på nu, och kom tillbaka när du inte förstår nån detalj... men att fråga om sånt som du borde ha tagit reda på INNAN du skaffade djuren, det är ju rätt skämmit...

Ett härligt liv i ett grönt akvarium som är i minsta laget? Sluta inbilla dig.

Vad folk som du borde fatta är att man läser på innan man skaffar ett djur oavsett vad expediten säger. Hur vet du att expediten är kunnig?

Och varför köper du MER fiskar när du vet sedan innan att ditt akvarium är för trångt? Djurplågeri är vad det är enligt min åsikt.

Vad jag heller inte förstår är hur du ens kan gå med på tanken att låta fisken leva i ett för litet akvarium för att den inte växer? Nu är jag ingen akvarieexpert men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det inte är någon lycklig fisk som inte ens får plats till att växa - dessutom är det inte bara storleken, som det står ovan behöver fisken plats för att SIMMA också.

Djur är inga leksaker, det är levande personligheter som behöver bra omvårdnad och omtanke som oss människor - den uppgiften märks det tydligt att du inte klarar. Att du sen gnäller över svaren du får visar ännu mer på att du inte tänker efter först - även en dum liten skitunge skulle kunna räkna ut att man får såna här svar efter att ha läst dina tidigare trådar.

Skärpning :mad:

lever de ett härligt liv i ett akvarium fullt med alger? :smirk:
super att du kunde ge bort malen, i ett 40 liters akvarium skulle ett par otocinclus passa. men de kräver ett balanserat vatten!
gå in på www.zoopet.com ett jättestort akvarieforum med superkunnigt folk!

Jag tycker snarare det är tragiskt att jag ska behöva skriva ett sånt inlägg. Ännu mer hur omogen det märks att du är.
Och inte sjutton fick man något svar på frågorna heller. Kan det möjligtvis vara så att du tror du får "skäll" för svaren också för att du vet själv att du har gjort så fel man kan göra? :smirk:

Har citerat inlägget med frågorna:

Ett härligt liv i ett grönt akvarium som är i minsta laget? Sluta inbilla dig.

Vad folk som du borde fatta är att man läser på innan man skaffar ett djur oavsett vad expediten säger. Hur vet du att expediten är kunnig?

Och varför köper du MER fiskar när du vet sedan innan att ditt akvarium är för trångt? Djurplågeri är vad det är enligt min åsikt.

Vad jag heller inte förstår är hur du ens kan gå med på tanken att låta fisken leva i ett för litet akvarium för att den inte växer? Nu är jag ingen akvarieexpert men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det inte är någon lycklig fisk som inte ens får plats till att växa - dessutom är det inte bara storleken, som det står ovan behöver fisken plats för att SIMMA också.

Djur är inga leksaker, det är levande personligheter som behöver bra omvårdnad och omtanke som oss människor - den uppgiften märks det tydligt att du inte klarar. Att du sen gnäller över svaren du får visar ännu mer på att du inte tänker efter först - även en dum liten skitunge skulle kunna räkna ut att man får såna här svar efter att ha läst dina tidigare trådar.

Skärpning :mad:

Alltså:

*Vad folk som du borde fatta är att man läser på innan man skaffar ett djur oavsett vad expediten säger. Hur vet du att expediten är kunnig?

*Och varför köper du MER fiskar när du vet sedan innan att ditt akvarium är för trångt?

*Vad jag heller inte förstår är hur du ens kan gå med på tanken att låta fisken leva i ett för litet akvarium för att den inte växer?

1 ja det kan man inte veta! men jag har en kompis som har en!

2det är inte för trångt!

3inte jag heller tänkte inte på det

Att kalla folk för snorungar och skitungar tycker jag hör hemma i sandlådan!Tror ni verkligen ni kommer göra någon skillnad i positiv mening???????

Nånting säger mig också att över hälften som har postat här vet inte ett smack om akvaristik heller......

även en dum liten skitunge skulle kunna räkna ut att man får såna här svar efter att ha läst dina tidigare trådar.
Har inte kallat någon för det ;)
Nope, jag kan inte ett dugg - jag vet bara det faktum att de behöver större, påläsning innan och att det står i en annan tråd en massa om att det hon redan har är för litet - ändå stoppar hon i en till.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: phie
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama