Vänder rumpan till och sparkar.

No1

Trådstartare
Vid ett par tillfällen har jag stött på individer i hagen som inte har respekt för människan.
Tex träder de in i människans zon och när man markerar att de inte är välkomna där (antingen bara för att eller för att denne är i vägen ller för att jag vill hämta en häst och vill inte att denna individ ska komma och tjafsa) så markerar de tillbaka och visar sitt ogillande genom att vända rumpan till och sparka.
Precis som hästar gör mot varandra.

Jag har alltid löst detta med att:

1. försöka få dem att övht inte komma in i min zon genom kroppspråk.
2. när de vänder rumpan till och kickar så har jag med mig en longerpisk som jag snärtar till i baken så fort de vänder rumpan till.

Detta har räckt och fungerat väl.
Jag undrar bara om någon har något annat tips?

Hästarna detta gäller är givetvis inte mina så jag hanterar dem inte i övrigt utan möter dem bara i hagen.

Sv: Vänder rumpan till och sparkar.

En häst som gör så i hagen borde få gå själv eller med den/de andra som sparkas så kan ägarna riskera sina liv själva istället.
Annars tycker jag pisken är bra, men det verkar inte som om dem lyssnar så mycket på den om dem gör om det nästa gång?
Har inga tips tyvärr..

Jag håller med dig!

Fast pisken har fungerat bra hittills, mer eller mindre beroende på individ.

Jag är bara nyfiken på om det kanske kan finnas andra knep :) !

Så fort det inte handlar om ens egna hästar så kan man ju inte ägna sig åt uppfostran, utan bara självförsvar (som i ditt fall med långpisk). Jag skulle inte gå med på att dominanta hästar som gör intrång på människans zon utan att välkomnas in eller acceptera ett nej går i den hagen som jag ofta går in i (alltså har mina hästar i). Det är ju en stor säkerhetsrisk. Det är en jättesvår situation och det enda jag har att säga om den är väl det jag redan sagt, att jag inte skulle vilja ha såna "dumma" hästar i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 072
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur