No1
Trådstartare
Vid ett par tillfällen har jag stött på individer i hagen som inte har respekt för människan.
Tex träder de in i människans zon och när man markerar att de inte är välkomna där (antingen bara för att eller för att denne är i vägen ller för att jag vill hämta en häst och vill inte att denna individ ska komma och tjafsa) så markerar de tillbaka och visar sitt ogillande genom att vända rumpan till och sparka.
Precis som hästar gör mot varandra.
Jag har alltid löst detta med att:
1. försöka få dem att övht inte komma in i min zon genom kroppspråk.
2. när de vänder rumpan till och kickar så har jag med mig en longerpisk som jag snärtar till i baken så fort de vänder rumpan till.
Detta har räckt och fungerat väl.
Jag undrar bara om någon har något annat tips?
Hästarna detta gäller är givetvis inte mina så jag hanterar dem inte i övrigt utan möter dem bara i hagen.
Tex träder de in i människans zon och när man markerar att de inte är välkomna där (antingen bara för att eller för att denne är i vägen ller för att jag vill hämta en häst och vill inte att denna individ ska komma och tjafsa) så markerar de tillbaka och visar sitt ogillande genom att vända rumpan till och sparka.
Precis som hästar gör mot varandra.
Jag har alltid löst detta med att:
1. försöka få dem att övht inte komma in i min zon genom kroppspråk.
2. när de vänder rumpan till och kickar så har jag med mig en longerpisk som jag snärtar till i baken så fort de vänder rumpan till.
Detta har räckt och fungerat väl.
Jag undrar bara om någon har något annat tips?
Hästarna detta gäller är givetvis inte mina så jag hanterar dem inte i övrigt utan möter dem bara i hagen.