Sv: Vända!

Jag vänder alltid för ytterhjälper, inne hjälperna som innertygel, innerskänkel etc är ju för andra saker som böjning ställning formning etc.
(om hästen är utbildad så, annars får man ju anpassa sig och sen utbilda om den)

Min nya unghäst som jag förstod det är lärd på innerhjälper, eller, på vikten och stigbygeln, så honom får jag börja att lära om lite för vikt och tryck i stigbygeln är för mig snarare sista utvägen om hsäten inte förstår vad jag menar med yttre sidoförande hjälper (och i allra värsta fall "cykel styrning" tills den är omskolad)

Jag gör som Iron Will ang. att parera upp ytterhjälper.

jag vänder för båda inner och ytter, jag börjar vändingen i min kropp och hästen följer.

tycker det är bästa sättet, hästen får med hela kroppen och man behöver inte svänga med tygeln.

Jo men då pratar vi så lite att tygeln inte glappar, jag uppfattade det som något annat men kanske var jag som drog förhastade slutsatser...

"Ytterskänkel vänder" sitter inpräntat i mig sen jag en gång lärde mig rida. Man vänder alltså med ytter runt den inre skänkeln.
ANväner inte tyglarna alls mer än att möta upp med ett mjukt stöd. Allt för ofta ser man hästar som dras in i vändningen vilket resulterar till att bakbenen inte följer med.

Senast ändrad av en moderator:

Vad säger ni, vända för ytter eller innerhjälperna?

Själv vänder jag för innerhjälperna (vikten, kroppen och blicken först då!) men om det behövs så ger jag en kram med innertygeln. Om man vänder för yttertygeln så är risken stor att man välter hästen runt och att man tappar böjningen.

Nu vill jag veta hur ni tycker och tänker kring detta! :)

Har du bytt tränare :confused:

jag skulle säga att den vändande hjälper är vikten - och ytterhjälperna ser till att hästen sitter ihop på utsidan

man tappar itne böjning om man behåller sin position

Om vikten är huvudhjälpen så kan du ju se på vilket sätt det blir dåligt vad du missar i din egen kropp. Vad just du behöver fokusera på

men den där kramen?

Fast om du för fram yttre axeln i en vändning så är det ju inte så konstigt att den böjer halsen, du bjuder ju liksom in till det.

Man för fram ytter axel exakt så mycket som man vill att hästen skall böja från sadeln och framåt - du har ju alltid en böjning i halsen om du har en i bålen, men den skall inte vara mer i halsen - men man för bara fram axeln så mycket som hästen måste föra fram sin yttre bog dvs mkt lite

För mig är frågan lite felställd eller hur jag ska tycka eftersom allt är egentligen rätt, men i fel ögonblick blir det helt fel.

En vändning (dvs hörnpasseringar, volter, och svängar) består ju av flera faser:
1 Förberedande med ev halvhalter (eller hellre tänk koll av balansen).
2 Förbered hästens kropp på hur vi vill att den ska röra sig i vändningen, dvs rundad runt inner skänkel, mera vikt på inner bak, ställd och böjd inåt.
3 Själva vändningen, som utförs med sätet och vikten och vid behov ytter skänkel/mera stöd på ytter tygel.

Jag anser att vändningen är misslyckad om jag måste använda inner tygel för att visa vägen (sista utvägen) eller om innerskänkel måste vara aktiv precis när jag vänder - då har jag inte förberett vändningen på rätt sätt, utan måste "rädda" upp situationen...

Har jag lyckats, då har jag varit "färdig" i tid och kan i princip tänka vändning..

Däremot är det inte "fel" att misslyckas:o utan jag bannar mig själv litegrann och lovar hästen att sköta mig bättre till nästa sväng:love:

En volt består ju av jättemånga små vändningspunkter, och jag försöker vara lika noga där dvs att växla mellan kontroll av balans, böjning ställning och själva vändningssignalen. Jag inbillar mig att hästen mår bättre av att inte få för många motstridiga hjälper samtidigt... (Tänk själv: ytterskänkel vänder samtidigt som inner skänkel trycker för att placera bogarna/benen, vore jag häst skulle jag gå rakt fram:D)

Får du inte bakdelen före då?

Jag tycker det viktigaste är att framdelen leder - för att hålla rätt riktning.

Hmm, försöker tänka efter (jag är inte så teoretisk u mun ridning att jag kan fylla en halv sida med hur jag vänder). För mig är galoppirutten den optimala koncentrerade vändningen. Nu är jag en skolad hoppryttare (kan man nog kalla det= och a och o inom hoppningen är att man kan vända snabbt och enkelt för ytterhjälperna. Även om man vänder för ytter går det att forma med innerhjälperna och att få hästen att spåra.

KL

Jag vänder för ytter.

en tanke: ni som skriver att ni leder med inner och använder inner hjälper primärt:
har ni provat att skritta på långa tyglar över ridbanan och svänga med kroppen? det är otroligt vad lite som behövs, för mig behövs en vridning på mitt huvud, för att tex rida i serpentiner på lång tygel över ridbanan. så tydligt känner hästen en liten vridning/vikt förflyttning. Jag tycker det är tankeväckande, för det talar om för en hur överdrivna hjälper man ofta tar till, helt enkelt pga sin egen obalans i kroppen. Hästen behöver inte såna överdrivna hjälper alls......

TS: jag förstår inte hur hästen skulle välta om man vänder för ytterhjälperna? du måste ju självklart sitta i balans, - ser inte hur det kan bli balans om du vänder för innerhjälperna primärt: vart hamnar hästens yttersida, den borde flyta ut ngt enormt och inner borde tendera att bli låst och spänd?

Jag vänder alltid för ytterhjälperna och jag tänker alltid öppna om jag skall komma fort runt i tex en omhoppning då jag vill ha framdelen ledande och energin direkt under mig.

Jag vänder mest för ytter. En häst som vänds för inner tycker jag tappar sin stabilitet och bärighet. Man vill ju att hästen ska arbeta runt sin innersida - inte på innersidan - om ni förstår hur jag menar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar