sweet_knorven

Trådstartare
Vad säger ni, vända för ytter eller innerhjälperna?

Själv vänder jag för innerhjälperna (vikten, kroppen och blicken först då!) men omdet behövs så ger jag en kram med innertygeln. Om man vänder för yttertygeln så är risken stor att man välter hästen runt och att man tappar böjningen.

Nu vill jag veta hur ni tycker och tänker kring detta! :)

Sv: Vända!

Jag vänder alltid för ytterhjälperna för att få med yttersidan. Men med en innerskänkel parerar upp ytterhjälperna.

Tycker nog inte det finns ett antingen eller. Hjälperna måste samarbeta och har sin egen funktion. Inner håller böjningen och ytter vänder, sas.

Innerhjälperna i en vändning ser jag som sista vägen ut, alltså om ingenting annat fungerar. Annars har ju innerhjälperna helt andra funktioner än just att vända i en vändning, som IronWill är inne på.

Ja för vikten blir det ju i o m att man vänder själv s a s, när man riktar blicken dit man ska. Men innertygeln är no no, det låser hästen och kan göra att bogen och även baken sladdar ut istället.

Böjningen formar man ju med kroppen också och med skänkeln, innerskänkeln är viktig där.
Ytterhjälperna är för att hästen verkligen ska vända utan att överböja, trilla inåt eller sladda runt utan få med utsidan i en jämn böjning.

Lagger till, forsoker aven stalla honom i nacken med ett mjukt kram i innertygeln, han har valdigt latt gor att boja sig halsen och inte vanda alls. :devil:

Det beror på. Man kan ju vända på väldigt många olika vis. Hörnpasseringar, volter i olika storlekar, vändningar med rak häst osv. Sitsen anger riktning och böjning, sedan kompelteras det med eventuella andra hjälper för att hjälpa till. Det kan vara antingen inner eller ytterhjälper beroende på åt vilket håll "hästen drar" så att säga. Om hästen vill dra utåt används ytterhjälper, om hästen välter inåt används innerhjälper. Dock är det bara i korrigerande syfte - målet är ju att bara använda sitsen.

Fast om du för fram yttre axeln i en vändning så är det ju inte så konstigt att den böjer halsen, du bjuder ju liksom in till det.

Hmm *funderar lite pa det*
Jag har fatt lara mig att man ska vrida in axeln, mer eller mindre beroende pa graden av bojning, vrida lampan och visa vagen.
Hjalper dessutom till att vrida om min ytterhoft. Har du bagge axlarna rakt fram? Hur gor du pa volter?

kl

Vändande hjälper för mig är ytterskänkel och i viss mån innertygel. Sedan varierar ju inverkansgraden beroende på vilken häst man sitter på och dess känslighet och utbildningsgrad. Helst vill man ju kunna vända med endast vikten och en inramande ytterskänkel.

Jag kanske uttryckte mig dumt, men jag tar ju inte fram ytteraxeln, utan snarare bak inner axeln, om det nu gor en skillnad for dig.

Jag är inne på samma spår som Magnum m fl. Jag vänder med ytterhjälper. Det viktigaste är att få med yttersidan, att bogen svänger runt. Det gör jag fämst med sittben/överskänkel och yttertygel.
Innsidans hjälper, en kramning i innertygeln tex, är för att bibehålla ställning/böjning och "rätt balans och funktion" i hästen. Om man svänger med innertygeln så riskerar man förböjning och/eller att hästen lägger över vikt på det inre frambenet, med följd att baken sladdar ut.

Jag funderade också över att TS säger att hon/han har mest fokus på vikten/kroppen/blicken dvs vänder med sitsen i första hand. Är du säker på att detta blir innerhjälp? För om man liksom vrider sig lite och tittar dit man ska - och har lyckats "sätta ihop sin kropp" på et ändamålsenligt sätt, så leder ju det bland annat till att man får ett tryck mot hästen med ytterskänkel (överskänkeln). TS kanske ger vändande ytterhjälper utan att tänka på dem som ytterhjälper?

*kl*

nu ska jag göra mig dum :o men vad pratar vi om för vändningar? :p alltså förflyttningar generellt eller en bestämd vändning?

Jag vänder för ytterhjälperna, därför att när hästen svänger är det yttre benparet som tar längst väg och som ska "drivas" i vändningen. Det optimala är att ge svängande ytterhjälp i det ögon blicket hästen har ytter bak i luften för att i nästa nertramp svänga. Om jag använder innerhjälper är det isf inner skänkel för att forma och ledande innertygel. Dessutom vrider jag om bäckenet och tar med axlarna i samma vridning som hästens bogar gör. Så egentligen svänger jag med sitsen och ytterskänkeln ;)

Fast om du för fram yttre axeln i en vändning så är det ju inte så konstigt att den böjer halsen, du bjuder ju liksom in till det.

Ryttaren vänder ju sin kropp för att hästen ska följa den. då kommer automatiskt inner axel att gå lite tillbaka och ytter axel fram.
(ryttaren för och hästen följer)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar