VALVAKAN 2014

Fast om jag skriver så här då: olika essenser = Olika smak = olika åsikter

Hur man upplever en situation genom sitt "essentiska ursprung" = hur man upplever en sak genom hur och var och när man är uppfödd. Vad man fått för tidigare erfarenheter, nedärvda genom arv eller/och miljö. Vart RAS kommer in i essens är för mej ett stort ?

SD skriver bara om arv, inte miljö. Det handlar i deras text alltså enbart om det som är nedärvt, det man redan har med sig när man föds. Vad tänker du att det är för genetiskt nedärvda "smaker"/åsikter som en hel grupp människor nedärver gemensamt? Som alltså är samma enbart baserat på att man har samma ursprung/arv? Kan du inte ge några exempel? :)

Kopplingen mellan essens och arv är rätt långsökt,

Nej, eftersom SD definierar det själva i sitt program så är det inte alls långsökt - att det är vad just de menar.

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen."

SD skriver bara om arv, inte miljö. Det handlar i deras text alltså enbart om det som är nedärvt, det man redan har med sig när man föds. Vad tänker du att det är för genetiskt nedärvda "smaker"/åsikter som en hel grupp människor nedärver gemensamt? Som alltså är samma enbart baserat på att man har samma ursprung/arv? Kan du inte ge några exempel? :)

Det känns ju väldigt ovetenskapligt!

Fast egentligen tror jag inte det här spelar någon roll för de som röstar på SD. Få har nog läst och reflekterat över essensen.

Fast egentligen tror jag inte det här spelar någon roll för de som röstar på SD. Få har nog läst och reflekterat över essensen.

Jo, det spelar roll. Jag har mött flera personer som har varit pro-SD (inte aktiva, men väljare) som sagt att med kännedom om detta kan de inte rösta SD, även om de sympatiserar med invandringspolitiken. Det är personer som förstår vad det står och vad som avses.

Men du har helt rätt; för de allra flesta väljare gäller nog ditt uttalande.

Men det är ändå viktigt att framhålla vad de faktiskt menar.

Jo, det spelar roll. Jag har mött flera personer som har varit pro-SD (inte aktiva, men väljare) som sagt att med kännedom om detta kan de inte rösta SD, även om de sympatiserar med invandringspolitiken. Det är personer som förstår vad det står och vad som avses.

Men du har helt rätt; för de allra flesta väljare gäller nog ditt uttalande.

Men det är ändå viktigt att framhålla vad de faktiskt menar.

Om de själva står och säger att de INTE menar det DU (ni) säger och om jag SJÄLV inte tolkar deras text rasistisk så som ni tolkar den (nej jag orkar faktiskt inte utveckla det - vi tänker helt enkelt (fortfarande) olika om det) så gör jag inte det *PUNKT*

Det hänger nog dessvärre ihop.
På Högskolan så får man, måste man, lära sig att analysera och förstå en text.
Så att det inte blir fel.

Så fruktansvärt fördomsfullt så det finns bara inte...

Med det du skriver så anser du att alla som inte läst på högskola är "lite" mindre" kunnig! Snacka om kass människosyn

Så fruktansvärt fördomsfullt så det finns bara inte...

Med det du skriver så anser du att alla som inte läst på högskola är "lite" mindre" kunnig! Snacka om kass människosyn
Men det är ju självklart att man är mindre kunnig om man har mindre utbildning.
Annars så vore ju inte utbildning något värd.

Man lär sig av utbildning = blir mera kunnig.

Vad tror du man gör på högskolan/universitetet i 5-10 år? Festar? Låtsas söka kunskap? Skolkar? Sover?

Eller kan det vara så att man satsar en del av sitt liv på att tillägna sig mer kunskap och en syn på kunskapsutveckling? Som gör att man generellt blir mer kunnig än den som väljer att avstå det.

Det har ingenting med människosyn att göra.

Det vore ju ett otroligt stort underbetyg för högskolan om man inte vet mer efter att ha gått där :)

Att kalla någon för lite mindre förstående för att man inte gått på högskola är fördomsfullt!

Tror inte att en person som läst tex jurudik skulle klara av att tyda elritningar till en maskin, är den personen då lite mindre intelligent eller förstående trots sina år på högskola?

Att kalla någon för lite mer förstående för att man inte gått på högskola är fördomsfullt!

Tror inte att en person som läst tex jurudik skulle klara av att tyda elritningar till en maskin, är den personen då lite mindre intelligent eller förstående trots sina år på högskola?
Alla som läser på högskolan får lära sig att tolka en text.
Precis alla.
Alla på högskolan får lära sig att söka information och verifiera sanningshalten i denna.
Alla, precis alla.

Det gör att alla som har gått på högskola kan just detta.

Det har inte med fördomar att göra utan om kompetens tillägnad genom studier.
Man lär sig faktiskt saker genom att studera.

Vad tror du man gör på högskolan/universitetet i 5-10 år? Festar? Låtsas söka kunskap? Skolkar? Sover?

Eller kan det vara så att man satsar en del av sitt liv på att tillägna sig mer kunskap och en syn på kunskapsutveckling? Som gör att man generellt blir mer kunnig än den som väljer att avstå det.

Det har ingenting med människosyn att göra.

Jadu vad gör en elektriker under de 10 år som den har för att få behörighet?

Absolut har det dem människosyn att göra! Det är förolämpande och fördomsfullt att anta att bara för att man läst på högskola så skulle man ha förmågan att tolka en text!

Undrar hur du gör när du behöver hjälp av en elektriker tex med tanke på ditt resonemang så skulle denna personen inte vara kapabel att läsa ut ritningar eller tolka texter...

Inom området JA men inte rent generellt så som du vill få det till!
Jo rent generellt.
Precis som jag påstår.

Vissa saker är gemensamma för alla högskolestudier.
Se mitt tidigare inlägg.

En sak som är gemensamt är att man måste kunna skriva en vetenskaplig text med källhänvisningar.
Man måste också kunna läsa och förstå samt verifiera sanningshalten i vetenskapliga texter.

Alla som läser på högskolan får lära sig att tolka en text.
Precis alla.
Alla på högskolan får lära sig att söka information och verifiera sanningshalten i denna.
Alla, precis alla.

Det gör att alla som har gått på högskola kan just detta.

Det har inte med fördomar att göra utan om kompetens tillägnad genom studier.
Man lär sig faktiskt saker genom att studera.

Men du! Trots det så UTESLUTER det inte att de som inte läser på högskola misslyckas med detta! Alla flesta som jobbar med felsökning av maskiner har inte gått högskola och det är något av det svåraste som finns att tolka fel och läsa både svåra instruktioner/manualer på oftast engelska och kunna vara så analytiskt att man klarar av att hitta felet.

Du förolämpar en hel del människor med dina uttalanden! Och det är kass människosyn!

Absolut har det dem människosyn att göra! Det är förolämpande och fördomsfullt att anta att bara för att man läst på högskola så skulle man ha förmågan att tolka en text!.
Nej det har inte med fördomar att göra utan med att det ingår i högskoleutbildningen men inte i utbildningen till elektriker.

Olika utbildning ger olika kompetens.

Jo rent generellt.
Precis som jag påstår.

Vissa saker är gemensamma för alla högskolestudier.
Se mitt tidigare inlägg.

En sak som är gemensamt är att man måste kunna skriva en vetenskaplig text med källhänvisningar.
Man måste också kunna läsa och förstå samt verifiera sanningshalten i vetenskapliga texter.

Liksom ALLA som läser tex el-tele, automation etc även måste kunna! Där man dessutom måste kunna förstå komplicerade ritningar och manualer!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka