Men herregud vilka påhopp det är i den här tråden
Kan ni inte ta ett djupt andetag och räkna till 10 innan ni skriver?
@rubytoo att studera på högskola/ universitet gör inte en människa mer värd än någon annan. Jag tror inte det är det som
@Inte_Ung och Co menar även om jag på dina inlägg förstått att du tolkar dem så?
Dock är det så att om du studerar något så blir du förhoppningsvis (det är tanken åtminstone) duktigare på det än vad du var innan. Om du läser till industrielektriker (var det så det hette?) så får du den kunskapen som behövs för din yrkesroll. De allra flesta högskole-/ universitetsutbildningar innefattar dock ett moment att källkritiskt läsa, förstå och analysera teoretiska texter. Detta eftersom studierna ska vara forskningsförberedande. Det innebär inte att manualer och liknande som finns på andra utbildningar är simpla eller lätta att förstå. Utan det rör sig om två helt olika typer av skrifter. Den ena måste du förstå för att klara av ditt arbete, den andra måste du kritiskt granska och analysera för att kunna bli en bra forskare (om man nu vill gå vidare på det spåret sedan). Och en teoretiker kan vara rent av värdelös på manualer och bruksanvisningar, man har ingen som helst nytta av det analyserande tänket där.
Den som har fått utbildning i att analyser teoretiska texter blir (som sagt förhoppningsvis) bra på detta och tar det med sig även i vardagen. Den får då lättare att kritiskt granska och analysera t ex politiska program etc. Självklart finns det människor utan en utbildning på pappret som är bra på detta ändå. Man kan skaffa sig utbildning och erfarenhet inom olika områden utan att ha papper på att man är duktig på det. MEN rent generellt så kan man säga att de som har en högskoleutbildning är bättre än snittet på att göra just detta. Själv är jag jurist och har fått en rejäl utbildning i just analyserandet av teoretiska texter något jag har nytta av även i vardagen dock hjälper det mig inte ett dyft när det kommer till hur ett datorprogram ska användas eller liknande. Jag fixar inte att läsa ngt tyngre än en IKEA bruksanvisning eftersom jag när det gäller manualer och liknande är en Doer. Jag måste prova mig fram för att förstå. Manualen blir rena grekiskan för mig