VALVAKAN 2014

Men om du menar att sossarna måste samarbeta med SD för att de är demokratiskt valda, varför ställer du inte kravet att sossarna måste samarbeta med M? De är ju långt mycket större än SD, så rimligen borde de vara förstahands(tvångs)valet om man ska använda logiken att de regeringsbildande partierna måste samarbeta med dem som en stor andel väljare röstat på?

Javisst. Men jag har inte hört sossarna säga att de inte tänker samarbeta med moderaterna i någon enda fråga- det är skillnaden.

Gnällig är bara den som har överflöd att dela med sig av.
Vilket oerhört många har.

Men du - precis som jag - är beredd att betala själv för din sport och dina nöjen.

Det var inte alls så du skrev från början . Jag citerar det du skrev:

Jo du har också råd.
I alla fall så tror jag det.

Har du bil, häst och åker på semesterresor så har du råd.
Jag tror faktiskt inte att just du tillhör dem som lever på existensminimum.
Rapportera

Du menade att om man hade råd med ex ovan så kunde man istället för att göra det, sälja, ge till invandrare och rädda liv.
Corzette menade på att hon inte tänkte sälja häst för den sakens skull och hon blev kallad egoist. Av Sedna då men en bunt hakade på sådär i smyg och gillade inlägget- vad är det att gilla? Att kalla någon egoist för denne vill ha kvar sin häst? Jag tror Corzette också betalar själv för sin häst.

Jag är rätt säker på att både du och jag i grunden har större ekonomiska förutsättningar att hjälpa - alltså om vi säljer av allt utom bostaden att bo i , men inte är du intresserad att göra det och i det ge bort alla pengar som då måste räknas till överflöd??
Jag är det inte- att räkna det som att man "hjälper till" med råge för man hyr ut hus ser jag som önsketänk från husuthyrarens sida- du kan sälja av och då ge andra möjlighet att äga sina egna hus, när skatten är betald kan du ge bort pengarna och rädda liv.

Gnällig är bara den som har överflöd att dela med sig av.
Vilket oerhört många har.

Men du - precis som jag - är beredd att betala själv för din sport och dina nöjen.

Det var inte alls så du skrev från början . Jag citerar det du skrev:

Jo du har också råd.
I alla fall så tror jag det.

Har du bil, häst och åker på semesterresor så har du råd.
Jag tror faktiskt inte att just du tillhör dem som lever på existensminimum.
Rapportera

Du menade att om man hade råd med ex ovan så kunde man istället för att göra det, sälja, ge till invandrare och rädda liv.
Corzette menade på att hon inte tänkte sälja häst för den sakens skull och hon blev kallad egoist. Av Sedna då men en bunt hakade på sådär i smyg och gillade inlägget- vad är det att gilla? Att kalla någon egoist för denne vill ha kvar sin häst? Jag tror Corzette också betalar själv för sin häst.

Jag är rätt säker på att både du och jag i grunden har större ekonomiska förutsättningar att hjälpa - alltså om vi säljer av allt utom bostaden att bo i , men inte är du intresserad att göra det och i det ge bort alla pengar som då måste räknas till överflöd??
Jag är det inte- att räkna det som att man "hjälper till" med råge för man hyr ut hus ser jag som önsketänk från husuthyrarens sida- du kan sälja av och då ge andra möjlighet att äga sina egna hus, när skatten är betald kan du ge bort pengarna och rädda liv.

Jag skulle gärna vilja se ett svar på @julgrisens fråga: vad är "essenstiskt ursprung"? Jag har aldrig hört det uttrycket förut...?

Eftersom jag tycker jag redan förklarat vad essens står för förstår jag med så låg intelligens inte frågan ?

"På ren svenska så för mej med så låg intelligens så blir det "nedärvda smaker"...
Dvs smaken är som baken delad. Man har olika åsikter - olika smak - olika essenser = INGET rasbetvingat. Utan hur man UPPLEVER en sak genom sitt essenstiska ursprung..."

Fast om jag skriver så här då: olika essenser = Olika smak = olika åsikter

Hur man upplever en situation genom sitt "essentiska ursprung" = hur man upplever en sak genom hur och var och när man är uppfödd. Vad man fått för tidigare erfarenheter, nedärvda genom arv eller/och miljö. Vart RAS kommer in i essens är för mej ett stort ?

Men snälla du det går betydligt fortare än så.

Självklart så måste man redovisa hur pengarna används och varför.
Men det gäller ju all skattefinansierad verksamhet och går lika dåligt på annat håll som där.

Insyn, information, upplysning, utbildning etc. är sådant som hjälper mot de idéer som SD har.
Där du enklast ser svårigheterna är i sysselsättningsgraden för olika grupper av människor. Utlandsfödda överlag har väl en sysselsättningsgrad på , mellan tummen och pekfingret 5 - 10% lägre än "Svenskar". Men tittar du specifikt på utlandsfödda med ursprung Afrika så ligger den under 50% signifikativt lägre än de andra som ligger på mellan 60 och 70%.
Det beror inte på språket, eftersom Asiater som kommer lyckas bättre, det beror på det bagage man har med sig i form av utbildning och tradition av utbildning.
Och vad det innebär i form av möjligheter till att själva finansiera sin egen tillvaro än mindre till att bidraga till samhällsekonomin så behöver man inga akademiska meriter för att ana hur det ligger till med det.

Sedan när man har en klarhet i hela kostnadsbilden så kan man ta beslut grundat på de ekonomiska möjligheterna och ens humanistiska värderingar. Allt har ett pris. Och ja, jag är beredd att bidra till verksamheten men inte förutsättningslöst och inte på så lösa boliner som idag.

Fast om jag skriver så här då: olika essenser = Olika smak = olika åsikter
Då tycker jag att vi börjar med betydelsen av ordet essens.

"Essens (av latinets essentia) avser i talspråk det väsentliga i något, tingets kärna, det avgörande nödvändiga"

Det finns fördjupning här http://sv.wikipedia.org/wiki/Essens

Vi måste ju i alla fall kunna komma överens om ordens betydelse.
Annars så blir det ju svårt att diskutera.

Då tycker jag att vi börjar med betydelsen av ordet essens.

"Essens (av latinets essentia) avser i talspråk det väsentliga i något, tingets kärna, det avgörande nödvändiga"

Det finns fördjupning här http://sv.wikipedia.org/wiki/Essens

Vi måste ju i alla fall kunna komma överens om ordens betydelse.
Annars så blir det ju svårt att diskutera.

Jo men det där håller jag ju med om... vart får du det till att vara rasistiskt ?

Du ser nu utbildar du ju :D MEN ser fortfarande inte hur du kan tolka det rasistiskt ? Att varje essens av varje person är viktig är ju inte negativt. Så hur kan du då tolka SDs rasistiskt ?

Jag tror på allvar att ni läser det rasistiskt för ni har MINSANN bestämt er för att SD är rasistiskt OCH nazivänligt... Medans jag inte läser det så ...
Och kom inte dragandes med att HISTORISKT sett är de det... för HISTORISKT sett är S värre LÅNGT VÄRRE...

Vänta ett tag nu, du vill väl inte inbilla någon att den genomsnittlige asylinvandraren på mindre än 25 år jobbar ihop sin egen pension ...
Nu så tänker du fel igen.
Det där med att räkna är svårt.

Du måste ta med den familjebildning som kommer med asylinvandringen.
Nästa generation alltså, för att det skall bli komplett.

Och så tar vi nästa bit.

Kan du se vad arv och ras har för samband?

Nej ... Då går jag mer på arv och MILJÖ , inte arv och ras.

Du menar i såna fall att en svart person adopterad i Sverige inte skulle kunna ta till sej vår miljö utan göra som sin "ras" ?
Det anser inte jag... Jag anser att man blir vad man blir pga arv och MILJÖ inte pga arv och ras.

Jag är som jag är för att jag är född där jag är ... Pga av arv och miljö, inte pga ras.
Jag anser att en Norrlänning är vad de är pga arv och miljö, inte pga ras.

Sen kommer homosexualitet som ingen vet vart det kommer ifrån, det kommer inte från arv, det kommer inte från miljö, det är definitivt ingen ras. Utan man är det bara ... Som jag gillar jordgubbar gillar nån annan INTE jordgubbar. Inget som har ned arv eller miljö eller ras att göra .. MEN där kommer essensen in ... Smak, åsikt och erfarenhet ENLIGT MIN definition av essens.

....- vad är det att gilla? Att kalla någon egoist för denne vill ha kvar sin häst? Jag tror Corzette också betalar själv för sin häst.
Att uttryckligen sätta sitt hästägande före människoliv är vidrigt egoistiskt - JA.

I det andra så tänker du fel.
Jag blir ingen bra samhällsförsörjare om jag säljer av mina tillgångar och ger bort mina saker.
Annat än hästarna då, vilket jag inte skulle ha några problem med.
Det blir inte du heller.

För de inkomster som vi genererar regelbundet är de viktiga pengarna.
En klumpsumma nu och sedan inget är inte det som behövs.

Ett av argumenten till att vi inte kan ta emot alla flyktingar som kommer till oss är bristen på bostäder att hyra.
Jag hyr ut bostäder så jag bidrar till att minska den bristen.
Och dessa bostäder ligger i det område där bristen är som störst.
Att sälja dessa bostäder hjälper inte upp situationen.
Personerna som i dag hyr bostäderna skulle inte få behålla dem om de fick dem, de skulle säljas och pengarna skulle gå till kronofogden.
Och så skulle de bli bostadslösa igen och behöva en hyresrätt.

Jag tänkte ta det stegvis så att jag kan se var du tappar tråden någon stans.
Då så är vi överens om vad essens är.
Bra, då kan vi fortsätta.

Fast det handlar ju om att du undrar vart jag tappar DIN tråd... Det är ju det som är så underbart med oss människor... VI TÄNKER OLIKA... Om jag säger rosa, tänker båda på rosa, men din rosa kan ha en annan nyans av rosa än den jag tänker på... Om jag säger svart kanske du tänker på avsaknaden av ljus medans jag tänker på en svart bil. Vi associerar olika på ALLA scenarior i livet... Vi är UNIKA i våra egna tankesätt... Ingen kan tänka exakt som du, de kan hålla med dej, men de tänker inte EXAKT på samma sätt som du. Så hur menar du att jag ska kunna "hålla tråden" när jag inte tänker på samma sätt som dej ?

Du fattar inte GRUNDPOÄNGEN ... Vi TÄNKER OLIKA !

MEN där kommer essensen in ... Smak, åsikt och erfarenhet ENLIGT MIN definition av essens.
Oj, ja det blir ju svårt att få det rätt när man inte förstår ordens betydelse.

Pga av arv och miljö, inte pga ras...

Men ser du inte sambandet mellan arv och ras?
Att ras är något som man ärver.

Vi tar en hund i stället, det blir nog lättare.
En bordercollie blir ingen schäfer även om valparnas mamma dör och bordercollievalpen får en schäfertik som fostermamma.

Fast det handlar ju om att du undrar vart jag tappar DIN tråd... Det är ju det som är så underbart med oss människor... VI TÄNKER OLIKA... Om jag säger rosa, tänker båda på rosa, men din rosa kan ha en annan nyans av rosa än den jag tänker på... Om jag säger svart kanske du tänker på avsaknaden av ljus medans jag tänker på en svart bil. Vi associerar olika på ALLA scenarior i livet... Vi är UNIKA i våra egna tankesätt... Ingen kan tänka exakt som du, de kan hålla med dej, men de tänker inte EXAKT på samma sätt som du. Så hur menar du att jag ska kunna "hålla tråden" när jag inte tänker på samma sätt som dej ?

Du fattar inte GRUNDPOÄNGEN ... Vi TÄNKER OLIKA !

Men då kan jag ju som antirasist lika gärna rösta på Svenskarnas Parti, det är ju bara att tolka deras program genom rosa fluffiga glasögon så vill de nog egentligen vara snälla mot alla.

Är det inte viktigt att analysera vad partierna framför? Vad som är deras grundläggande värderingar, politiska förslag och mål?

@corzette, det är inte dina tolkningar som kommer att representeras av din röst.

Nej ... Då går jag mer på arv och MILJÖ , inte arv och ras.

Du menar i såna fall att en svart person adopterad i Sverige inte skulle kunna ta till sej vår miljö utan göra som sin "ras" ?
Det anser inte jag... Jag anser att man blir vad man blir pga arv och MILJÖ inte pga arv och ras.

Jag är som jag är för att jag är född där jag är ... Pga av arv och miljö, inte pga ras.
Jag anser att en Norrlänning är vad de är pga arv och miljö, inte pga ras.

Sen kommer homosexualitet som ingen vet vart det kommer ifrån, det kommer inte från arv, det kommer inte från miljö, det är definitivt ingen ras. Utan man är det bara ... Som jag gillar jordgubbar gillar nån annan INTE jordgubbar. Inget som har ned arv eller miljö eller ras att göra .. MEN där kommer essensen in ... Smak, åsikt och erfarenhet ENLIGT MIN definition av essens.
Homosexualitet är helt naturlig, liksom alla andra variationer av sexuellt beteende.
Det är helt enkelt moder naturs eget sätt att ständigt förbättra, ändra sina metoder för fortplantning. Hon testar hela tiden.

Att sedan vi i samhället inte accepterar en del av dessa variationer är även det helt naturligt. Gränser för vad som accepteras ändras hela tiden. I det Gamla Grekland var det fullt naturligt och accepterat för eliten att hålla sig med unga pojkar. Ett beteende som betraktas med avsky idag. Vad vi måste försöka förstå är att samhällen förr hade sina värderingar att stå på, vi har våra idag.

Samma sak med rasism. Folk var rädda för det okända, idag vet vi, tack vara vetenskapen hur nära besläktade vi är och hur lite det skiljer mellan raserna. Ja skillnaden inom en ras är ju lika stora som skillnaden mellan raser.
Den ene "ursvensken" klarar av att lösa svåra matematiska problem, den andre att springa två maraton efter varandra. Samma sak gäller för exempelvis människor från Afrika.

Miljö och framförallt traditioner har mycket större betydelse för en individs möjligheter.
Ett barn ur en familj med studietraditioner har oavsett varifrån det kommer betydligt större möjligheter att ta till sig information, processa den och med hjälp av det integreras i ett nytt samhälle. Det är naturligtvis inte medfött utan barnet växer in i den traditionen.

Med traditionen följer naturligtvis värderingar som individen använder för att ta sina beslut.
Därför är alla människor i grunden lika, lika olika ;)

Oj, ja det blir ju svårt att få det rätt när man inte förstår ordens betydelse.

Men ser du inte sambandet mellan arv och ras?
Att ras är något som man ärver.

Vi tar en hund i stället, det blir nog lättare.
En bordercollie blir ingen schäfer även om valparnas mamma dör och bordercollievalpen får en schäfertik som fostermamma.

Nä men om du hade korsat schäfern och BCn så hade du kunnat sälja ena valpen till mej sen, för jag GILLAR korsningar till skillnad mot hundrasister som inte fattar "vitsen" med korsningar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka