VALVAKAN 2014

Nu har jag smält valresultatet lite. En viktig sak tror jag är att politikerna behöver ändra strategi när det gäller invandringspolitiken och framför allt retoriken. De har spelat SD i händerna. Kanske skulle det också vara bra om M återgick till sin gamla invandringskritiska politik, det skulle plocka tillbaka rösterna från SD och ge tillbaka röster åt vänstern.
Det andra jag funderat på är om det inte vore en bra idé att begränsa mäns rätt att delta i allmänna val.
Skulle det inte vara rasistiskt

Ja då behöver väl varken migrationsverket eller kommunerna beräkna budgetutrymme för de som kommer utöver vad man räknat med, det går ju ihop sig enligt dig och då stämmer det ju ;)

Bara vi hade tagit emot tillräckligt många tidigare så :idea:

Bristen på likviditet uppstår när mottagandet ökar.

Jag fattar inte vad migrationsverket ska ha 48 miljarder till när dom inte kostar nått ;). Eller betyder det att dom kostar 48 miljarder ;)
Nya människor kostar.
Men det lönar sig i längden.

Det är ju så att skattepengarna kommer inte direkt till Migrationsverket utan till den stora påsen som man måste äska pengar ifrån.
Inkomsterna ligger på ett konto och utgifterna på ett annat.
Som bokföring.

Varför drar du saker så till sina ytterligheter?
Det behövs inte alls så mycket från dig för att det skall räcka både till välfärden och till flyktingmottagande.

Ja att inte på något vis vilja dela med sig av sitt överflöd till dem som inget har kvar mer än livet att skydda, det är något att känna skam över.
Särskilt om man inte ens vill hjälpa dem att hålla sig vid liv.

Hur vet du om jag har överflöd eller inte? Vem är du att döma? Du vet inget och det är en skam av dig att ta saker för givet!

Nya människor kostar.

Det är ju så att skattepengarna kommer inte direkt till Migrationsverket utan till den stora påsen som man måste äska pengar ifrån.
Inkomsterna ligger på ett konto och utgifterna på ett annat.
Som bokföring.
Jo men som i bokföring så kravs det balans om det ska gå ihop. Och att binda resurser idag till något som ev ger vinst om 25 år innebär att du måsta ha en jäkla bra likviditet eller så lånar du pengar. Och det är väl OK om myndigheterna redovisar vad det kostar och låter finansiären avgöra om han är villig att ta risken..

Det enda som jag vet är att du här i tråden skriver att du absolut vill ha ditt för dig.
Om det inte är så och du är generös och bryr dig om andra så är ju det jättebra.
Om det dessutom sträcker sig till människor i nöd utanför vårt land så är det ännu bättre.
Men inte den ende i Sverige. om man ser hur mycket resurser som läggs ner på skatteplanering och hur vanligt det är med svarta pengar ;)

Nya människor kostar.
Men om nya kostar så borde vi ju sätta stopp för dom på en gång och först se till så våra egna tar jobben. Det måste ju vara det lönsammaste. Dom kostar ju inget för dom är ju redan här och väl inne i samhället. Dom behöver inte ens lära sig språket. När alla våra egna har fått ett jobb och en bostad DÅ kan vi ta in nya om det behövs

... något som ev ger vinst om 25 år
Men snälla du det går betydligt fortare än så.

Självklart så måste man redovisa hur pengarna används och varför.
Men det gäller ju all skattefinansierad verksamhet och går lika dåligt på annat håll som där.

Insyn, information, upplysning, utbildning etc. är sådant som hjälper mot de idéer som SD har.

Men om nya kostar så borde vi ju sätta stopp för dom på en gång och först se till så våra egna tar jobben. Det måste ju vara det lönsammaste. Dom kostar ju inget för dom är ju redan här och väl inne i samhället. Dom behöver inte ens lära sig språket. När alla våra egna har fått ett jobb och en bostad DÅ kan vi ta in nya om det behövs
Jo du om det kunde fungera så.
Men det gör det inte.

Jag skall förklara i morgon.
Det måste formuleras exakt rätt för att det inte skall bli missförstånd och jag är litet för sömnig för det nu.

I just statistiken som används som källa så har Malta inte alls höga siffror? (även om jag också tycker att de borde ha det)http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-QA-14-008/EN/KS-QA-14-008-EN.PDF

Nä enligt den här så står det ju på sidan 4 högst upp klart och tydligt :
"Sweden by far the country with the highest number of asylum applicants per
million inhabitants in Q1 2014, followed by Switzerland and Luxembourg"

Jag får erkänna att jag gjorde ett misstag - i stället för asylsökande skulle jag skrivit att Malta 2013 var det land som beviljade asyl till flest personer per capita. Statistik(tabell 9)

Malta låg visserligen högt på asylsökande per capita också men Sverige låg högre.

Det beror på vilken tidperiod man tittar på också. År 2012 så var Maltas antal asylsökande per invånare högre än Sveriges, medan diagrammet @rubytoo visade innehåller siffror för halvåret okt-13 till mars-14. Malta har minskade siffror senaste åren (och även fått mycket kritik för hur flyktingarna behandlas, enligt kritiken för att flyktingarna ska försöka ta sig till andra länder istället för att söka asyl på Malta), medan Sveriges har ökat.

I vilket fall är ju den relevanta frågan i det här, hur kan övriga länder ta sitt ansvar?

Men snälla du det går betydligt fortare än så.

Självklart så måste man redovisa hur pengarna används och varför.
Men det gäller ju all skattefinansierad verksamhet och går lika dåligt på annat håll som där.

Insyn, information, upplysning, utbildning etc. är sådant som hjälper mot de idéer som SD har.
Vänta ett tag nu, du vill väl inte inbilla någon att den genomsnittlige asylinvandraren på mindre än 25 år jobbar ihop sin egen pension + bufferten för sin egen ålderdom? För i sådana fall kör du inte med fransk bokföring utan boliviansk eller ngt ;)

Nu är det så att 7 menar sig säga 0 samarbete med SD- för min del ser jag inget konstigt med om det samarbetas vad gäller skolan ex, eller äldrevården- det vill ju SD förbättra och det är som jag ser det bättre att ge dem en chans än att stänga dem helt ute.

Men om du menar att sossarna måste samarbeta med SD för att de är demokratiskt valda, varför ställer du inte kravet att sossarna måste samarbeta med M? De är ju långt mycket större än SD, så rimligen borde de vara förstahands(tvångs)valet om man ska använda logiken att de regeringsbildande partierna måste samarbeta med dem som en stor andel väljare röstat på?

Hur vet du om jag har överflöd eller inte? Vem är du att döma? Du vet inget och det är en skam av dig att ta saker för givet!

Jag säger inte att just du har ett överskott, men för att sätta det hela i ett sammanhang:
År 2013 gavs ca 29 000 personer uppehållstillstånd pga asylskäl eller som kvotflyktingar. Då var vi ca 9 645 000 invånare, varav ca 5 828 000 i ålder 19-65 år. Det går alltså ca 200 personer i arbetsför ålder per bifallen asylansökan. Det är inte så att man ensam ska försörja en asylsökande, ens under den tid innan hen antingen åker tillbaka till sitt ursprungsland eller kommit i egen försörjning i Sverige.

På ren svenska så för mej med så låg intelligens så blir det "nedärvda smaker"...
Dvs smaken är som baken delad. Man har olika åsikter - olika smak - olika essenser = INGET rasbetvingat. Utan hur man UPPLEVER en sak genom sitt essenstiska ursprung...

Jag skulle gärna vilja se ett svar på @julgrisens fråga: vad är "essenstiskt ursprung"? Jag har aldrig hört det uttrycket förut...?

QUOTE="Monstermom, post: 16610430, member: 128273"]Och en stor del av de 87% som inte röstat på SD vill inte ha med SD att göra, det är alltså de andra partiernas väljare. Varför skulle de samarbeta med ett parti som deras väljare avskyr? :confused:

Det är inte på något sätt klarlagt hur stor andel av Sveriges väljarkår som "avskyr" SD.
Det som däremot är klarlagt är 87% inte prioriterar asyl- och migrationspolitiken.
Dock är det den frågan som klättrat snabbast i rang de senaste åtta åren när opinionsinstituten undersökt vilka frågor som är viktigast för svenska väljare:

SOM: Viktigaste samhällsproblem 2013 (föregående år inom parentes) Publicerad 2014-04-25, 11:54
1. (1) Arbetsmarknad 33 procent (-5)
2. (2) Utbildning 30 procent (+6)
3. (3) Sjukvård 28 procent (+5)
4. (4) Integration/immigration 22 procent (+2)
5. (5) Äldrefrågor 17 procent (+1)
6. (6) Sociala frågor/problem 14 procent (oförändrat)
7. (7) Miljö/energi 13 procent (-1)
8. (8) Ekonomi 7 procent (-4)
9. (9) Lag och ordning 7 procent (oförändrat)
10. (10) Familjepolitik 4 procent (oförändrat)

Utöver detta visar många undersökningar att det är en stor andel av Sveriges väljarkår som både vill se minskad invandring samt sympatiserar med SDs migrationspolitik.

Färskaste uttalandet gällande ovanstående är troligen detta daterat 2014-09-15:

http://www.svtplay.se/video/2309449/agenda/agenda-special-del-1

39:30 klargör hyfsat kände Andreas Johansson-Heinö (Statsvetare Timbro) att:
SD är det enda parti som fångar upp den stora minoriteten svenskar som vill ha minskad invandring, vilket utgör ca 40 % av de svenska väljarna.
Alla väljare röstar dock inte utifrån att invandringen är största frågan - än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka