Valpträning, typ. Hjälp behövs!

Iso

Trådstartare
Jag har till och från hand om en ettårig labrador-tik som är som en riktig liten vilde. Hon är grymt stor, enormt stark och väääldigt lekfull och livlig. Hon är urusel att gå i koppel och drar som en idiot. Min egna hund (pudel) lärde sig alla saker väldigt snabbt och lätt när jag var liten så jag har inget direkt minne om hur vi tränade honom, och jag är helt förvirrad när det gäller labradoren. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med henne, och i och med att jag inte har henne hela tiden är det svårt att gå på kurser.

Så har ni några tips om hur man kan träna henne, släng in dom!

Det absolut viktigaste är koppel träning, att gå ut utan att hon ska dra av handen på mig. Men har ni ideer runt andra saker också, så..ge mig! :p
 
Sv: Valpträning, typ. Hjälp behövs!

Det finns ju lite olika varianter för att få dem sluta dra i kopplet, men det största problemet torde väl vara att det faktum att du inte har henne hela tiden, då krävs det ju även att ägaren är med på noterna så att ni tillsammans kan arbeta er igenom detta med lydnanden, annars är det ju nästan lite bortkastad tid så att säga.

Men för att återgå till detta med koppelryck, ett sätt är att stanna varje gång hon börjar dra. Ett annat att byta håll direkt. Att skarpt säga "nej!" när hon rycker och dra tillbaka henne. Något som jag gjort på min systers schäferkorsning som också kan dra som en tok är att ta tag i lite päls på svansen, då saktar han ner. När han inte drar släpper jag, börjar han dra så tar jag tag i lite päls igen och det funkar ganska bra faktiskt (nu snackar vi inte nypa eller dra tag i pälsen, utan bara hålla i den). Dock så har han redan lite lydnad i sig.
 
Sv: Valpträning, typ. Hjälp behövs!

Haha. been there done that. Min odrägliga labbetik är idag 2,5 år och börjar bli riktigt trevlig. Fram till för några månader sedan var hon ständigt "till salu"

Urstark, hoppig, flamsig och impulsiv. Drog i kopplet av bara farten och mer än en gång drog hon omkull mig.

Grejen med labradorer är att de "tycks" vara trevliga hundar, men skenet bedrar, de är fruktansvärda fram tills de blir vuxna.:D

Ok.. när hon drog och ryckte i kopplet, så vände vi och gick i motsatt rikting ett tag.. det ska inte löna sig att dra i kopplet. Följer man efter och låter dem dra, så lär de sig att ju mer man drar desto längre får man gå. Så byt riktining. KONSEKVENT!

Prata med ägaren och bestäm er för att använda samma taktik.

Konsekvens är nyckeln. Hon ska veta, innan hon gör fel, vad som väntar... de lär sig så fort. Man behöver oftast inte vara hård i tonen till en labbe, de är enormt tjänstvilliga och lyhörda i grunden. Det är bara det att när de när tonåringar, så vill de så mycket HELA TIDEN.

jag och min sambo har varit konsekventa mot denna odåga, och idag är hon faktiskt riktigt ljuvlig.

kan tillägga att vi hoppade av alla hundkurser och tränade henne på egen hand under denna period. Hon var alldeles för flamsig i grupp med andra hundar och kunde inte fokusera på oss... även om det kan vara bra att träna på det också, så var det inte prio ett.

Nu däremot är hon mer mottaglig för gruppträningar.¨

Lycka till ... :)
 
Sv: Valpträning, typ. Hjälp behövs!

Kan pröva att hålla henne lite i svans-pälsen, men då vill hon nog bara leka skulle jag tro..men ska nog ge det ett försök..en annorlunda metod i alla fall! :)
 
Sv: Valpträning, typ. Hjälp behövs!

Haha, ja man får helt enkelt testa sig fram! det som passar ena hunden passar ju inte alltid den andra.
 
Sv: Valpträning, typ. Hjälp behövs!

Urstark, hoppig, flamsig och impulsiv. Drog i kopplet av bara farten och mer än en gång drog hon omkull mig.

Grejen med labradorer är att de "tycks" vara trevliga hundar, men skenet bedrar, de är fruktansvärda fram tills de blir vuxna.:D
TIDEN.

Hon var alldeles för flamsig i grupp med andra hundar och kunde inte fokusera på oss...


Hmm, delar vi samma hund tro!? Haha. Det var precis som om du har suttit och haft min odåga bredvid dig :rofl:

Senast idag drog hon omkull min kära mor när hon fick för sig att springa ner för berget..:angel: Och hon är helt underbar på alla andra vis, men just när man går ut med henne så vill man bara ge bort henne till första bästa person man möter..Och flamsig, oh yeah. Hon är överallt, men ingenstans typ.

Ska pröva det att byta håll, och försöka vara riktig konsekvent. Ska även prata med ägaren och så får vi hoppas att vi får ordning på henne. Jag har försökt det med att stanna varje gång hon drar, men hon verkar inte riktigt förstå.

Tack för tipsen båda två, Skit bra! :D
 
Sv: Valpträning, typ. Hjälp behövs!

Lycka till och kom ihåg.. när det gäller labbar.. så lugnar de förr eller senare ner sig mer eller mindre *S*

Min har dragit omkull min mamma och fått fnatt eftersom hon chockats över att "tanten föll"

fnattet ligger i generna *S*S*S*
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 672
Senast: Sel
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp