Valpråd med avmaskning

Yttik

Trådstartare
Förra torsdagen blev vi med valp.
Den var inte vaccinerad, avmaskad eller registrerad.
I fredags var vi hos veterinären så hon har nu fått första sprutan, besiktade henne (UA) samt hon blev chipmärkt så hon är nu registrerad.

Behöver hjälp med hur jag ska avmaska nu för alla råd jag googlat fram gäller från liiiten valp. Hon blev 17 veckor i fredags :) Tacksam för snabba svar så vi kan börja avmaska henne.

Sv: Valpråd med avmaskning

Hör med veterinären, de har koll på sådant! Jag avmaskade min valp vid 12 veckor, innan det var hon vaccinerad hos uppfödaren. Jag tror att det inte ska avmaskas förrän vid ett års ålder nu, har inte min valps "instruktioner" framför mig just nu. Jag kan tänka mig att det bara är att avmaska snarast (beroende på när den blev vaccinerad, tror det rekommenderas att man inte gör allt samtidigt, utan väntar en vecka emellan. Jag avmaskade min valp en vecka innan vaccination) Men hör med vet som sagt! Vad är det för oseriös människa ni har köpt valpen av, som inte har vaccinerat osv..?

Senast ändrad:

Läste på en sida att de ska avmaskas var 3e vecka :o Verkar lite väl på valp?

Några som inte hade planer på föda upp utan blev ett "misstag" mellan två sociala unghundar. Hon är dock ett underbart misstag :love:

Små valpar avmaskar jag vid 3, 5, 7 och ca 9 veckor. Sista avmaskningen vid 9 veckor får de vid leverans, precis innan de åker hem. I stort sett alla små valpar har mask och så länge de lever tillsammans går det bara runt.

Jag skulle avmaska omgående. Jag ger Banminth till mina valpar, dock har jag aldrig avmaskat en så stor valp så kanske kan man ge någon annan sort? Jag skulle nog göra en avmaskning och sedan en till efter ett par veckor.
Mina vuxna hundar avmaskas enbart när de varit utomlands och när de har valpar.

Lite OT men...
Nu är det inte ditt fel men man blir så ledsen när man läser om folk som "råkat" få valpar och sen bara skiter i dom. Det är inte svårt att läsa sig till vad man ska göra med små valpar när det gäller besiktning, avmaskning, vaccinering osv. Förstår inte heller att man vågar köpa en sådan valp. Förmodligen är inga som helst hälsotester gjorda på föräldrarna heller.

halvt kl
Banminth går alldeles utmärkt att ge även äldre hund, men jag skulle rekommendera en avmaskning med Axilur (som finns receptfritt på apotek) på en så vammal valp då det är ett lite bredare preparat. Viktigt är att man ger hela kuren, dvs 3 dagar i följd. Sedan skulle jag avmaska innan hunden får nästa vaccination.

Därefter behövs det inte avmaskas något mer såvida inte hunden har konstaterad mask alternativt varit utomlands.
Det är viktigt att inte bara avmaska på måfå för att även maskar, precis som bakterier, kan utveckla resistenser mot de olika preparaten.

Lycka till med valpen.

Jag hade inga problem googla all info som behövdes för vaccinera, IDmärka osv.
Därför jag tog tag i alla direkt. Hon hann få landa (en vecka) och sen blev det veterinären.

Malibu: Då blir det köpa Axilur i morgon :) Tack för tipsen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 401
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar