valppriser

M

memmi_

asså jag ska skaffa hund till våren/sommaren och har redan börjat läsa om olika raser och allmänt om hundar. men var jag än läser hittar jag nästan aldrig hur mkt en hundvalp kostar, vet någon ungefär hur mkt en chow chow ligger på? Har själv ingen aning.:confused::d

Sv: valppriser

Usch hemska hundar :crazy: Skulle inte ta en om jag fick betalt... Även om de är galet fina att titta på.

Japp, det stämmer det som står på Gurkans Kennel,
Chowarna ligger på 10.000kr.

Kan även tillägga nu när Gurkans Kennel nämnts att
hon har otroligt mycket kunskap om rasen och har
underbara hundar :)

Jag är lycklig ägare till en Chow Chow hane på 8år,
han är dock ej från Gurkans. Här är min goa Chowpojke:

simbaagn.jpg

JNKOJOPPEQPMF8.jpg

JNKNQPCNLPMPH8.jpg

Nawww vad söt!:love:
(lite mycket päls för min smak..:angel: Men fruktansvärt söt!)

Antar att du egentligen inte skulle svara mig, men min fråga till Lenis var varför hon tycker de är hemska hundar.

Nawww vad söt!:love:
(lite mycket päls för min smak..:angel: Men fruktansvärt söt!)

Antar att du egentligen inte skulle svara mig, men min fråga till Lenis var varför hon tycker de är hemska hundar.

Tack snälla, han är en underbar kille som kom till mig som
omplacering när han var 1år och 10 månader.
Rasen finns förresten som korthår också, här är en korthårig
tik som är uppfödd av Gurkans Kennel. Kryddan kallas tiken
och hon är såå mysig:

kryddan071006.jpg

Jag förstår heller inte varför Lenis anser att det är hemska
hundar. Dock vet jag att det finns en hel del fördomar om
rasen.

Jag är inte så insatt i rasen chow chow men det är nästan så man blir sugen på en bara för att kunna få en hund från en kennel som heter Gurkan :love: :D

Jag är inte så insatt i rasen chow chow men det är nästan så man blir sugen på en bara för att kunna få en hund från en kennel som heter Gurkan :love: :D

hihi ja eller hur ;)
hon har även läckra stamtavlenamn på hundarna, vad
sägs om tex:

Gurkans Underbart Är Kort
G. En Krydda I Tillvaron
G. Rött Är Sött
G. Lätt Som En Plätt
G. Med Glimten i Ögat

:)

Varför jag inte vill ha chowchow?

För att de i regel är såna enmanshundar (står även att läsa i flera rasböcker så det är inte bara min uppfattning). Och jag anser inte det vara positivt, om man nu inte tänker vara ensamstående för all framtid.

Egen erfarenhet: Vi hade en chowchow som vi fick ta bort. Vi har lyckats ta hand om andras omplaceringshundar och fått dem jättebra men den hannen.. Han högg alla utom mamma, som han dyrkade. Om nåt gick emot honom protesterade han bl.a. genom att kissa i sängar. Han hade huggit farfar i handen (som är jordens snällaste, en sån där som kan ta hand om de flesta djur för de liksom bara känner att han är snäll..), pappa i benet och min syster (som var några månader) i ansiktet. Sen avlivades han, till stor sorg över misslyckandet.. Men en hund som hugger ett spädbarn som inte ens var förmögen att dra i svans etc.. det går inte.

På djursjukhuset: jag vet inte om de kliniker jag jobbat på varit underliga men alla veterinärer där hade sjukt stor respekt för chowchows. De flesta hundar undersöker vi hur eller hur (är de bitiga tar man på munkorg etc, djursjukvårdaren håller i, etc) men chowchowarna tittade de helst på utan närkontakt (så långt det går, givetvis). Alla jag var med om inne på rummet hade tydligt kroppsspråket "DU kommer inte nära!" till skillnad från de många andra hundar som i värsta fall har uppsynen "Snälla kan jag inte få slippa.."

Kan jämföras med leonbergers som de flesta stövlar fram till, ler stort & tar tag i direkt (för att citera senaste vet: "Jag har då aldrig stött på en arg leonberger").

Därför..

(Och nu kommer alla dra historier om att deras chow visst är snäll, och det är den/de säkert, men sån är min erfarenhet och jag litar på mina gamla kollegers omdömen som styrker det.. :crazy: Såklart är inte alla chows griniga, och vad tusan, jag har ju en leonberger utan vaktinstinkt, alla varianter finns ;) )

Ahh.tack för svaret. Jag undrade bara varför du inte ville ha en, inget illa ment. :)
Då förstår jag din synvinkel, jag har ingen alls. :angel:
Då jag inte känner till rasen så mycket, endast till bild och lite grann som man läst i forum osv. Jag har inte råpluggat rasen då den inte är någon som passar mig.

Off topic, på kliniken, hur reagerar de med/mot/på sk kamphundstyp?
Jag som har PB blir för det mesta vänligt bemött. Sen är hon lite störd, för hon tycker det är roligt hos vet. :crazy: Man får ju godis efter sprutan. *dumhuve*:angel::love:

Ahh.tack för svaret. Jag undrade bara varför du inte ville ha en, inget illa ment. :)
Då förstår jag din synvinkel, jag har ingen alls. :angel:
Då jag inte känner till rasen så mycket, endast till bild och lite grann som man läst i forum osv. Jag har inte råpluggat rasen då den inte är någon som passar mig.

Off topic, på kliniken, hur reagerar de med/mot/på sk kamphundstyp?
Jag som har PB blir för det mesta vänligt bemött. Sen är hon lite störd, för hon tycker det är roligt hos vet. :crazy: Man får ju godis efter sprutan. *dumhuve*:angel::love:

Ingen fara, var rädd jag skulle bli strypt bara ;)

Har faktiskt inte jobbat tajt med nån vet som haft nåt emot dem. En av de jag jobbat med tog t.o.m an sig en privat efter omplacering (en far som tog ifrån sin son hunden när han fått reda på sonens kamphundsplaner.. heja pappa). Kommer spciellt ihåg när en PB/amstaff/korsning var på besök, han va lika glad som din! Det slutade med att en djursjukvårdare satt på knä & busade med honom :angel:

Förutom chowchows var annars papilloner och sköldpaddsfärgade katter fasan, men det är en annan historia :D

Ingen fara, var rädd jag skulle bli strypt bara ;)
Haha ingen fara.
Har faktiskt inte jobbat tajt med nån vet som haft nåt emot dem. En av de jag jobbat med tog t.o.m an sig en privat efter omplacering (en far som tog ifrån sin son hunden när han fått reda på sonens kamphundsplaner.. heja pappa). Kommer spciellt ihåg när en PB/amstaff/korsning var på besök, han va lika glad som din! Det slutade med att en djursjukvårdare satt på knä & busade med honom :angel:
Okej, duktig pappa! Busar har flera vet. gjort med vår tös. Hon e hel go.
Förutom chowchows var annars papilloner och sköldpaddsfärgade katter fasan, men det är en annan historia :D
haha, det kan ju bli en egen tråd. ;)

Nä nu MÅSTE jag verkligen gå och lägga mig! Ska ju på hundutställning imorgon!!

När det gäller det som ofta står att rasen är en enmanshund så stämmer det inte riktigt, det är sant att rasen oftast inte bryr sig mycket om främlingar. Men när det gäller familjen så älskar dom hela sin familj, alla personer i familjen, men många ggr tycker dom att andra människor kan va. Så ordet enmanshund blir egentligen missvisande.

Jag bor inte tillsammans med min pojkvän, men Simba har full koll på att pojkvännen är familj, likaså när min pappa kommer på besök från annan stad eller när vi träffar min mamma, syster osv Och det är så de flesta beskriver sina Chowar, att dom är en "enmanshund" inom familjen, men då blir ju just ordet enmanshund fel.

Min Chow Chow kom som omplacering, jag var hans tredje hem. Det var en hel del att jobba med i början, men det berodde inte på hunden som ras, utan på det hunden hade varit med om. Dock har han aldrig använt sina tänder till annat än att äta med.

Tyvärr så har det under många år varit så att veterinärer fått lära sig redan på veterinärhögskolan att Chow Chowen är en farlig ras och det sitter kvar hos många än idag även om det börjar vända en hel del, vilket är skönt. Chow Chowen hade förr ett vasst temperament men det har uppfödarna jobbat hårt för att avla bort.

På 80-talet när min pappa hade Chow Chow träffade han en kanontrevlig veterinär på Strömsholms Djursjukhus som visste att denna skräck för just Chowar satt djupt rotade hos många veterinärer pga vad dom fick lära sig redan i "skolbänken". Denna veterinär bjöd in min pappa och vår Chow hane till Djursjukhuset där ett gäng veterinärer fick gå igenom hanen, känna, titta, ställa frågor om rasen osv DET tyckte jag var ett kanonbra sätt att få dom att tänka om.

Sedan finns det självklart alltid individer inom alla raser där det inte står rätt till. Och Chowen lär inte vara ett undantag.

Jag har tyvärr fått besöka många olika djursjukhus
och kliniker pga otur med min hunds hälsa. Och det har blivit många olika veterinärer och djursjukvårdare. Jag ser det som jättepositivt att jag endast vid några få tillfällen stött på veterinärer som redan innan vi klvit in bestämt sig för att rasen som sådan är farlig. Överlag har det varit tvärtom, att dom tycker att det är en ras med ett lugnt och stablit temperament. MEN flera har påtalat att det var annat förr.

Nu när jag har läst lite grann på sidan så säger jag till dig att om du ska ha en chow chow så se till att hitta nån seriös uppfödare så att den har en bra stam. och se till att träna mycket med den att vara kring mycket folk, tex gå på promenad i stan nån dag i veckan eller nå:) Lycka till nu!:D

Varför jag inte vill ha chowchow?

För att de i regel är såna enmanshundar (står även att läsa i flera rasböcker så det är inte bara min uppfattning). Och jag anser inte det vara positivt, om man nu inte tänker vara ensamstående för all framtid.

Egen erfarenhet: Vi hade en chowchow som vi fick ta bort. Vi har lyckats ta hand om andras omplaceringshundar och fått dem jättebra men den hannen.. Han högg alla utom mamma, som han dyrkade. Om nåt gick emot honom protesterade han bl.a. genom att kissa i sängar. Han hade huggit farfar i handen (som är jordens snällaste, en sån där som kan ta hand om de flesta djur för de liksom bara känner att han är snäll..), pappa i benet och min syster (som var några månader) i ansiktet. Sen avlivades han, till stor sorg över misslyckandet.. Men en hund som hugger ett spädbarn som inte ens var förmögen att dra i svans etc.. det går inte.

På djursjukhuset: jag vet inte om de kliniker jag jobbat på varit underliga men alla veterinärer där hade sjukt stor respekt för chowchows. De flesta hundar undersöker vi hur eller hur (är de bitiga tar man på munkorg etc, djursjukvårdaren håller i, etc) men chowchowarna tittade de helst på utan närkontakt (så långt det går, givetvis). Alla jag var med om inne på rummet hade tydligt kroppsspråket "DU kommer inte nära!" till skillnad från de många andra hundar som i värsta fall har uppsynen "Snälla kan jag inte få slippa.."

Kan jämföras med leonbergers som de flesta stövlar fram till, ler stort & tar tag i direkt (för att citera senaste vet: "Jag har då aldrig stött på en arg leonberger").

Därför..

(Och nu kommer alla dra historier om att deras chow visst är snäll, och det är den/de säkert, men sån är min erfarenhet och jag litar på mina gamla kollegers omdömen som styrker det.. :crazy: Såklart är inte alla chows griniga, och vad tusan, jag har ju en leonberger utan vaktinstinkt, alla varianter finns ;) )

Ett tråkigt exempel på när man drar en hel ras över kanten utan att ha tagit reda på konkrekt fakta av FLERA choweägare som vet hur rasen är idag.
Eftersom du refererar till vad som står i rasböcker så kan jag isåfall rekommendera att du kollat i en av våra nyaste rasböcker i sverige som heter "Hundraser i sverige" och se vad som sägs om chowchow och dess sätt.

Visst för några årtionden så var det en vass ras, MEN uppfödarna ska ha stor eloge som har fått ett jämnt, lugnt och stabilt temperament på rasen idag! Skulle du vara med på rasträffar, utställningar så ser du aldrig något gruff eller utfall. du kan även släppa ihop 10 hanhundar ihop utan något. inte alla "familjeraser" du kan göra det med. chowen ska vara reserverad mot människor men inte aggressiva av sig. och dem älskar hela sin familj. sen att alla raser har dåliga individer det finns ju alltid, men du bör faktiskt se hur det ligger till med fler chowar idag än att dra över rasen pga av dåliga erfarenheter ni hade med eran.

Sen att veterinärkåren får lära sig på utbildningen att chowar är aggressiva är tråkigt då det faktiskt hänt mycket på åren som gått.(men många av den äldre läran är ofta envetna och vill inte se nya insikter som kommit tyvärr, så tråkigt när dem "smittar av sig på nya") Jag har själv jobbat på djurklinik och även varit där vid kontroller med mina chowar och aldrig det behövts munkorg eller dem morrat eller betett sig illa mot veterinärerna(som dem jag träffat har varit väldigt bra och trevliga emot mig och mina hundar)

Är inte frågan om att man är partisk men skriver man ett sånt inlägg som du gjort så bör man ha mer kunskap i bagaget innan man kör över en ras så anser jag. :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 602
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 397
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit