valpningslåda

Sv: valpningslåda

Gnist skrev:
självklart är nedre delen (ca 30 cm)av gallret är täckt, så att inga valpar kan fastna i gallret....

Just för att sådant som du beskrev INTE ska kunna hända...........

När valparna är 5-6 veckor, så har dom ju hela nedervåningen att ranta runt på förutom på natten..

Jag hade visserligen gallret täckt,när olyckan inträffade men oavsett så fastnade han. Om han hoppat upp eller kravlat på kompisarna är en gåta, men upp kom han i alla fall.

Ok.. Har aldrig haft problem med det, så det är ju bra att få höra att det kan hända om det vill sig illa..
Kommer härmed att fixa högre täckta kanter på hagen inför nästa valpning av de större raserna.. Terrierna tror jag klarar sig hädanefter också, med den höjd jag redan har ..

Jag har en ganska stor valpningslåda bestående av ihopskruvad målad plywood som man lätt kan skruva isär och stuva undan sedan. Botten är lackad för att stå emot väta bättre men ett tjockt lager tidningar behövs såklart.

Överst lägger jag en tjock och rejäl hundfäll av bra kvalité (dom billiga är för sladdriga). Byter fällen 1-2 grr om dagen så jag har köpt in ett rejält lager. Har dåliga erfarenheter av vanliga filtar och handukar då tikarna gärna försöker gräva över sina valpar = kvävningsrisk. Hundfällar släpper dessutom igenom vätan väldigt bra och håller sig torra överst = torrare och renare valpar.

Runt kanterna på lådan (förutom kortsidan där tiken går in och ut) sätter jag kompostgaller och på dem hänger jag ett överkast så lådan får ett tak. Gör jag inte detta försöker tiken antingen flytta eller gräva över valparna...

När valparna öppnat ögonen och börjat gå (läs:rymma från lådan) får dom flytta till hage istället :)

Kom ihåg att ta bort klammrarna (stavning) från tidningsryggarna.

Nä, det var väldigt otäckt, men som sagt faror finns det överallt och tyvärr kan man inte förutspå alla. :(

Precis som med hästen vi tidigare hade i stallet som fastnade med sitt knä mellan boxgallret och bröt sig rejält. Godkänt gallermått, men tanken är väl att det ska hindra nosar och hovar att komma i kläm. Ett knä finns inte ens i tanken förrän olyckan är framme.

de första 3 veckorna låg mina valpisar i en hundsäng av plast med höga kanter. När de började röra på sig fick dem flytta ner i köket till en valplåda beståenda av en kragpall med tidningspapper och mjuka filtar i. Jag har en liten hund med små valpar så det blev perfekt.

Tack för alla svar!! Skall ta till mig många utav era tips :D

:bow:

Iaf gamla DN hade inga klamrar. De var favoriterna när jag jobbade på kennel :D

glömde en sak, värmelampa skall man väl ha? Vad för typ? :confused:

Ett tips för att undvika/minska risken för klämnings skador vid valpningen är att sätta en bred list runt kanterna på valplådan.På så vis kan tiken ligga nära men valparna ändå komma undan hennes kropp.

Finns det någon som inte har användt en valpningslåda vid valpningen? Isåfall , vad använde ni istället?

under själva valpningen valde min tik att ligga på min morgonrock/golvet. Försökte få henne att hålla sig i lådan men hon föredrog att vara utanför.

just det :D ja har gått i tankarna på att köpa en sådan så småningon.. tror dock att ja väntar tills valparna flyttat för ja vill gärna ha den så hel som möjligt :D

hm.. funderar på om min tik överhuvudtaget kommer vilja se åt valp lådan.. :D

Den där kanten har jag aldrig förståt mig på. Valparna ligger ju oftas i mitten av lådan i alla fall. Så med kanten "tvingas" ju tiken lägga sig närmare och då är ju klämrisken ännu större.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 175
Senast: Aionee
·
Övr. Hund Åh jag känner att jag sitter i en jobbig situation just nu. En vän till mig har en arbetskamrat som har en tik, 8 år gammal Amstaff, som...
Svar
3
· Visningar
1 124
Senast: Hellas
·
Övr. Hund Hejsan! Som många säkert vet så är det första gången för mig med valpar. Min tik är planerad den 26 juni. Jag har en hel bunte med...
Svar
3
· Visningar
3 216
Senast: Casper
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar