valpningslåda

T

Toudi

Hur brukar ni göra när er tik skall valpa? Ja undrar lite ang Valpnings lådan... skall endast avlpningen ske i den och sen skall den inte användas mer? Om man rengör den och decifincerar den i mellan??

Bara en undran jag har..
skall snickra ihop en valpningslåda tänkte ja..

har hört att tidingspapper är bra att valpa på?

när valpningen sedan är klar tänkte ja ta bort tidingarna och först spika fast en lämplig plast i botten på lådan sedan ovan på de spika fast en filt är de lämpligt? Skall ja ha tidningspapper ovanpå som ja kan byta varje dag?

Hur hade ni gjort? :confused:

Sv: valpningslåda

Dumt att spika fast en filt. Den lär inte vara så fräsch om valparna kissar och bajsar på den, vilket dom lär göra :crazy:

de är därför ja vill ha tidnings papper över funderar bara på om de finns nåt annat alternativ att ha över ;) Anledningen till ja vill spika fast filten beror på att ja vill minska risken att någon kvävs :)

jo fast ja tänkte byta tidnings pappret varje dag.... hm ja vet inte riktigt annars.. tidningspapper är ju bara att slänga mena ja.. lite jobbigt att behöva tvätten filten varje dag... :confused:

Ja tidningspapper kommer du att få byta varje gång valparna har ätit :D Då blir det fart på magarna *hi hi* Men de första 2 veckorna brukar vara rätt så lugna. Du får ha mer filtar än en, ibland kanske du måste byta flera gånger. Ibland kanske den håller i två dagar. Valpisarna bör ju ha en bädd att ligga på. Att ligga direkt på tidningspapper är inte så lyckat.

Att tvätta en filt varje dag lär inte vara det jobbigaste med ett gäng vappisar...

Jo men du lär behöva ha en rejäl hög med tidningspapper. Dom kommer ju gå omkring och flytta på pappret och kanske komma ner till filten.

tänkte mest eftersom att de skall hållas så fräscht som möjligt

ja de blir nog kul :love:

jo de får ja ju självklart ha, har sparat ett tag nu, är ju bra med tidingspapper eftersóm de suger upp och samtidigt ger värme
men funderar på att ändå bara ha en plast i bottnen och sen tidningspapper sedan en filt uppe på för då blir de ju värme samtidigt så får ja helt enkelt ladda upp med fler filtar

Jag hade en stor valplåda med filtar/petbed i, där de sov. Sedan har jag haft ett gäng tidningar utanför lådan där valparna går och kissar/bajsar. Det tycker jag fungerade bra.

Men jag kan lova Dig, det är hög tid att börja be grannarna komma över med alla deras tidningar. När jag haft valpar gick det åt ca 20 tidningar om dagen. Det blev många tidningar. Vi hade snälla grannar som kom förbi och la sina DN och övriga tidningar i vår brevlåda alt. i kassar utanför dörren. :bow: De blev glada över att slippa åka till tidningsinsamlingen och vi blev ännu gladare för att slippa köpa aftonbladet 20 ggr om dagen. :D :angel:

Placera gärna valplådan under ett lågt bord el. liknande. Tikarna vill gärna ha tak över huvudet när de bonar åt sina små. Ett alternativ är att ha "sänghimmel" över. Så de blir lite grottlikt.

ja de lät smart det skall ja nog också göra.... kan ju täcka allat golv utan för valplådan med tidningar egentligen.. du.. ja skall snacka med grannarna :D är nog bäst ja snor på :D

Första två veckorna behöver du inga tidningar. Då städar mamman. :eek:
Vecka 3-4 går det år MÄNGDER
Efter det är det bra om du tar ut valparna mängder av gånger varje dag så att dom kan kissa och bajsa ute (efter mat, sovandes, lek mm)
Om du är duktig med det kan du med lite tur ha valparna ganska rumsrena sista veckorna före leverans och slipper städa från morgon till kväll! :idea:
Vad är det för valpar?

Jag har en valpningslåda som jag sätter in ett par dagar före planerad valpning. Jag lägger i tidningar + lite gamla handdukar som tiken får ha och bädda runt med.

Efter valpningen tar jag ur valparna och tiken och kastar tidningarna och tvättar handdukarna och sen lägger jag in en hundfäll i lådan och tillbaka med hela familjen till lådan.

En hundfäll är bra för att den ligger still och tiken kan inte bädda runt med den med risk för att hon bäddar ner valpar eller att valparna kryper under någonstans själva och blir platta av tiken när hon lägger sej på dom pga att dom inte syns.
Hundfällen är också varm och gosig och den blir inte blöt på ovansidan när dom kissar lite det går igenom och då kan man ha tidningar undet fällen.
Sen får man ju byta fäll med jämna mellanrum och tvätta dom så klart.

När valparna sedan har blivit för stora så dom inte ryms i lådan eller att dom börjar behöva mer yta att röra sig på vid ca 3 veckor då lägger jag bara fällen på golvet eller i en låda med låga kanter och sen har jag en hage av kompostgaller där sovlådan placeras. Då har jag tidningar i hela hagen till en början men miinsakr tidningsdelen succesivt så att valparna lär sig att inte kissa och bajsa på golvet utan på tidningarna.

Så fungerar det hos mej och det fungerar bra. Hoppas du fick några tips.

Toudi skrev:
jo fast ja tänkte byta tidnings pappret varje dag.... hm ja vet inte riktigt annars.. tidningspapper är ju bara att slänga mena ja.. lite jobbigt att behöva tvätten filten varje dag... :confused:

Räkna med att byta filt/fäll minst 2 ggr per dag den första tiden. Tiken håller visseligen rent efter valparna eftersom de behöver hjälp med att kissa och bajsa. Däremot har tiken avslag som kleggar ner nåt otroligt och det måste bort om du inte ska få en bakteriehärd. Byta och tvätta filt/fäll är det helt klart minsta jobbet i samband med valpar - men nödvändigt!

Jag låter tiken valpa i en billybokhylla (som används som det är tänkt till vardags ;) ) med tidningspapper i botten. Vid valpningen bäddar tiken frenetiskt så tidningspapper som hon kan riva sönder brukar vara uppskattat. När valpningen är klar lägger jag tidningar i botten och en bra fäll ovanpå. Då behöver jag inga säkerhetskanter för valparna att rulla in under eftersom underlaget är fast så tiken har bra koll var valparna är. Ett mjukare underlag kan göra att valparna rullar in under tiken när hon lägger sig. Dessutom har fällarna den fördelen att de är lätta att tvätta i maskin, tål varm tvätt (som tar kål på bakterier), är torra på ytan även om det har runnit grejor :crazy:

Jag låter valparna bo i bokhyllan till de börjar stulta omkring. Då är det dags att flytta till en större hage med fäll i ett hörn och tidningar resten. Det brukar inte ta lång tid innan valparna går ut på tidnigarna och kissar så då behöver man inte byta fäll lika ofta. Speciellt inte om man ser till att stänga av sovdelen vid matning och torkar av valparna innan man öppnar upp igen.

Mvh,
Duvan

bor du i lägehnhet så bör du fundera på hur du ska bli AV med alla använda tidningarna - det blir många svarta sopsäckar.
Pappersåtervinnningen kan man inte göra med smutsiga tifdinigar, säckarna kan fylla en vanlig sopkärl ganska fort, och hur ofta töms grovsoprummet?
Rekommenderar att man själv kör det till tippen för att slippa sura grannkärringar.

Jag skippar valplådan, med tanke på klämrisken....
Mina tikar valpar i köket instängda bakom kompostgaller på en yta av ca 1,5-3 kvm,(beroende på vilken ras det är..) med en sektion av lägre (ca 20-35 cm högt) galler, så att dom lätt och smidigt kan ta sig in och ut.

Själva valpningen sker på en bädd av fällar och gamla lakan/handdukar/filtar/täcken, som jag har speciellt för detta ändamål.
Tvättas och byts varje dag, fram tills att valparna kissar och bajsar enbart på tidningspapper..

När valparna börjar kravla omkring och kissa och bajsa, så lägger jag tidningspapper på en del av golvytan. Detta byts flera gånger/dag. Torkar golvet vid varje tidningsbyte.

Glömde att skriva att självklart är nedre delen (ca 30 cm)av gallret är täckt, så att inga valpar kan fastna i gallret....

Senast ändrad:

Är inte så förtjust i att använda kompostgaller till valpar. Fick tyvärr ta bort en 7 v valp som hade ställt sig på bakbenen mot gallret. Bitit tag i gallret och fastnat med käken. Han skrek antaglien rejält och detta i sin tur ledde till att de andra valparna hade dragit i honom. Så käken var helt förstörd.

En bekant till mig hade också kompostgaller och där fastnade en av hennes valpar och bröt bakbenet.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 175
Senast: Aionee
·
Övr. Hund Åh jag känner att jag sitter i en jobbig situation just nu. En vän till mig har en arbetskamrat som har en tik, 8 år gammal Amstaff, som...
Svar
3
· Visningar
1 124
Senast: Hellas
·
Övr. Hund Hejsan! Som många säkert vet så är det första gången för mig med valpar. Min tik är planerad den 26 juni. Jag har en hel bunte med...
Svar
3
· Visningar
3 216
Senast: Casper
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar