Valpning - tik som går över tiden

O

oskis

Vill höra lite här med erfarenheter av tikar som går över tiden när de skall valpa.

Vad har Ni för erfarenheter av det?
Hur länge räknar Ni med att de kan gå över tiden utan att det är någon fara för valpar, samt tik?

Har fått en tråkig erfarenhet idag....därav mina frågor....
Min mormor och morfar är fodervärdar åt en tik som skulle ha valpat i fredags (räknat från första parningsdag, hon var parad två dar i rad).
Helgen gick och inga valpar kom....
På tisdagen blev uppfödarna/ägarna lite oroliga så de åkte till djursjukhuset med henne (då alltså på 67:e dygnet). På djursjukhuset konstaterade de att "allt var som det skulle" och att valparna levde.
De blev hemskickade med lugnande ord om att hon kunde gå ända till på fredag (alltså imorgon) innan de skulle göra något...
Imorse gick vattnet (som var missfärgat, grönt), hon fick två värkar, sedan avtog det. Så de kastade sig i bilen och åkte till djursjukhuset. Väl där konstaterade man att valparna var döda :cry:
Ägaren var lite besviken att de inte kunde att ha snittat tiken när hon var där i tisdags, då valparna levde...men det hade de inte kunnat göra sa vet.......:mad:

Känns så tråkigt att detta slutade så här, men huvudsaken är ju självklart att tiken mår bra :love:
Denna lilla "skrutthund" står oss alla såååå varmt om hjärtat så vi alla är evigt tacksamma att allt gick bra med henne.
Hon har engagerat massor med folk inför denna valpning, hela mitt jobb samt alla mina vänner har varit otåliga av förväntan. Tråkigt att det hela slutade på detta sättet....

Sv: Valpning - tik som går över tiden

Usch vad trist...:cry:
Tycker också att det var synd att de inte snittade när hon nu ändå var där och gått över tiden så pass mycket.
Dock är jag ingen vet. det finns kanske en orsak till varför de inte ansåg att det skule göras?

Sv: Valpning - tik som går över tiden

Ja det var verkligen tråkigt att det gick som det gick...
Är ju alltid lätt att vara efterklok...Mormor hade pratat med uppfödaren igår kväll igen och då hade han inget agg gentemot veterinären (iaf inte som han sa), men jag skulle inte tro att de låter henne gå nåt länge över tiden nästa gång iaf.
Livmodern klarade sig bra så det blir ett nytt försök iaf :)
Men nu ska hon få gott om tid att återhämta sig så är det bara att hoppas att det blir bebisar nästa gång!

Är det fler som har erfarenheter av tikar som går mycket över tiden??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 352
Senast: regina11
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 526
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka