Valplekar?

saddi

Trådstartare
Behöver nya tips på lekar jag kan underhålla min snart 13veckors goldenvalp med! :)

Just nu är favoriten när jag lägger en godis i en toarulle och viker kanterna så han får kämpa med att få ut den..
Men känns lite uttjatat nu, vill ha mer roliga tips, gärna där han får använda luktsinnet m.m. :laugh:

Sv: Valplekar?

Gömma godis inne och ute. I barken på träd.
Lägga godis i glassburk med ena hörnet öppen så det blir lätt att öppna.
Under en liten kastrull.
Ett snöre som sitter fast i toarullen och sedan in under soffan med rullen så bara snöret syns så han får dra ut rullen i snöret och sedan öppna den.
Krypa under stolar.
Jätte gott godis på golvet som man inte får ta förän man fått tillåtelse :laugh: bra senare när man tappar saker vid matlagning :d.
Lära sig hämta olika saker.
Städa upp "sina" leksaker.
Lära sig apportera.

Det är vad jag kommer på nu, med vad jag gjorde med mina när dom var små, men fyller på om jag kommer på något mera.

Äsch 13-veckors är ju så puttiga så de roar sig tillräckligt med att bara vara. Spar på ditt krut tills hunden blivit äldre och kräver mer mental aktivering. ;)

När min valpis var 13 veckor så höll vi på att träna sitt, ligg och sådant. Bara i små, korta perioder och vi såg till att "leka fram" allting. Har fungerat jättefint och hon viftar glatt på svansen så fort jag ber henne att göra någonting nu.

I övrigt leker jag inte med henne. Jag har varit klar med att inomhus sover man och utomhus utforskar vi världen. Vi går runt lite, kollar på olika miljöer och springer runt i rastgården där jag även tränar inkallning.

Med en liten valp tycker jag det är viktigare att de lär sig ta det lugnt än att de ska rusa runt och leka hela tiden. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att de är lätta att få kontakt med, att man ser till att ha en nära kontakt med sin hund osv.

Vi har gjort tvärtom mot vad många verkar göra. Vi har lekt massor!

Rullat bollar/leksaker som han får komma tillbka med till oss.
Brottats.
Puttat omkull honom och gosat magen.
Letat godis i träd/terrängen.
Håll en liten pinne en stund i handen. Kasta den en kort bit efter att han fått sniffa på den. han letar säkert upp den, min valpis fattade första gången!
Följt korvspår på gräsmattan.
Jag håller i en lång pinne som han får jaga efter en stund innan han får den attt tugga på.
Träna på att släppa på kommando. Lek, men det är en viktig kunskap! ;)
Pet-flaska med godis i.
Lite kommandon som lekts fram (INGA KRAV!)
Inkallningsövningar är ju skitkul lekar! Om man tar det lugnt och inte kräver stordåd!

"Skinnerlåda" (eller vad de kallas?) En sådan där "Sätt tassen hä så kommer godiset" som man tränar apor med. Sådana kan man bygga och sedan utveckla så de blir svårare och svårare allteftertsom hunden blir vuxen. (Fast sådan har jag aldrig provat, men det låter roligt!)

Memea Mohlin har massa kul lekar i sina böcker. Köp online så blir det inte jättedyrt. Allt är ju individuellt, endel leker man inte, annat leker man jämt. Beroende på vad man själv gillar och vad valpen svarar på.

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Tänk bara på att när du redan aktiverar din valp så mycket, kommer valpis få mer och mer krav på att bli aktiverad.. Och det kan (kommer..) bli jobbigt i framtiden när du redan har gjort allt som du kan komma på.
Din valp är fortfarande bara en liten bebis ju, och låt den vara det! ;)

Jadå!

Det låter som om man inte gör annat på dagarna än aktiverar/berikar sin valp när man rabblar upp en lista sådär. Men utspritt på åtta veckor och korta stunder så ser man att han hunnit med att bara softa, jaga fjärliar, gosa i solen, (försöker leda in honom i skuggan, men han trivs helt enkelt i solen), lära sig inte hälsa på allt och alla, soooooooooooova och bara vara.

Vissa saker som man gör är ju en del av att bara vara med sin valp, men när man tänker efter så är det en rolig lek man håller på med. Jag menar, att gosa magen på en valp...det räknas väl egentligen som "allmänkel", men om man gör det "medvetet" så blir det en kel-lek!
(Om ni fattar hur jag menar?)

Och så sover de ju en hel del i den åldern!

/Syrsa, som förstår hur du menar med "stimuleringsstegringen" och ska vara vaksam.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 161
Senast: MML
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Grazing
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 322
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈