Valpköpartagen....

K

Kanonkula

....jag funderar på att köpa en valp, men tyvärr så kommer inte uppfödaren att regga,chippa el vet besiktiga dom.

Ja det är en oseriös uppfödare, jag vet, men mannen i huset tycker att det är helt onödigt att göra detta.

Mamman och pappan är reggade och jag vet vilka hundar det är, jag har träffat båda föräldrarna samt valparna och fastnade för en som jag verkligen vill ha.

Kan jag köpa den och chippa, vetbes och regga den själv, och vad är då drägligt pris att ge för valpen, tänkte erbjuda dom 2.000 kr :angel:

Sv: Valpköpartagen....

Låter lite som att köpa en lott.. Antingen vinner man eller så är det bara bortkastade pengar.. Jag hade inte tagit risken utan satsat på seriös uppfödning/are.

Vad gör du om den har något allvarligt fel när du har vet.bes. den? Då har du ju redan köpt valpen.

...

Kan jag köpa den och chippa, vetbes och regga den själv, och vad är då drägligt pris att ge för valpen, tänkte erbjuda dom 2.000 kr :angel:

Köpa den kan du såklart, till veterinären kan du ta den och de kan kolla den och chippa den. Du kan ÄGARregistrera den i SJV, dvs enbart registrera att du äger, men du kan inte registrera hunden i skk så den blir "reggad" i den mening du verkar mena. Har du kollat hur det funkar med försäkringar när den inte kommer med vet.bes-papper?

Därför att det är endast uppfödaren som kan regga valparna och alla valpar i kullen måste då reggas. Inte bara några..

Ok, tack för ditt svar, det hjälpte till att säga nej till honom då, om jag inte köper honom som sällskapshund, vet att han då går som blandras, men vilket pris är rimligt att ge för en sådan?

Beror ju lite på vad det är för hund, men för en oreggad användbar arbetshund skulle jag personligen inte ge mer än 3-4 000:-.

då är jag lite nyfiken på vad det är för ras, eftersom det är enda kullen i hela sverige.

Själv skulle jag inte sponsra en sådan oseriös uppfödare.

Mamman och pappan är reggade och jag vet vilka hundar det är, jag har träffat båda föräldrarna samt valparna och fastnade för en som jag verkligen vill ha.
Har du frågat varför uppfödaren inte kommer att registrera valparna? Det verkar vara ett mycket konstigt förfaringssätt om båda föräldrarna är reggade och tillhör samma ras!! Något skumt är det med det hela i alla fall, antingen har uppfödaren registreringsförbud, avelsdjuren är för unga/för gamla, eller något annat som SKK inte godkänner för att registrera valparna. Om jag vore du skulle jag verkligen ifrågasätta varför de inte registreras... men du kanske bara är ute efter en billig hund (som kanske visar sig inte bli så billig i slutänden).
Måste också säga att jag undrar vad det kan vara för ras, som det bara finns en enda kull av i Sverige:confused:

Har du frågat varför uppfödaren inte kommer att registrera valparna? Det verkar vara ett mycket konstigt förfaringssätt om båda föräldrarna är reggade och tillhör samma ras!! Något skumt är det med det hela i alla fall, antingen har uppfödaren registreringsförbud, avelsdjuren är för unga/för gamla, eller något annat som SKK inte godkänner för att registrera valparna. Om jag vore du skulle jag verkligen ifrågasätta varför de inte registreras... men du kanske bara är ute efter en billig hund (som kanske visar sig inte bli så billig i slutänden).
Måste också säga att jag undrar vad det kan vara för ras, som det bara finns en enda kull av i Sverige:confused:

Uppfödaren tycker att det är onödiga utgifter, finns personer inom denna ras som försöker att prata honom tillrätta, men det hjälper inte.

Nej, jag är inte bara ute efter en billig hund, kunde lika gärna köpa en valp av någon bra uppfödare, men tyvärr finns bara denna kullen just nu.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 188
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat