Valpköpartagen....

Sv: Valpköpartagen....

Usch ja. Ingen annan än köparna kan stoppa sån här oseriös uppfödning. Så länge de får sina valpar sålda så rullar ju verksamheten vidare. :mad: Därför tycker jag verkligen inte att man ska köpa en valp som inte ens är vaccinerad, id-märkt och besiktigad. Tänk om besiktningen avslöjar något fel - lite sent att få reda på det när man redan köpt valpen!

Uppfödaren tycker att det är onödiga utgifter, finns personer inom denna ras som försöker att prata honom tillrätta, men det hjälper inte.
Det där argumentet hör man ibland, men jag tror inte så mycket på det - är det så att det handlar om pengarna så är det ju snarare en anledning FÖR att registrera eftersom man då får mer betalt för valparna. Någon tusenlapp per valp MAX kan man väl räkna med just för veterinärbiten (vacc, bes, id) + registrering. Så det vore ju dumsnålhet av värsta grad. Snarare handlar det nog i de flesta fall om att valparna inte är registreringsbara av en eller annan anledning - för att det saknas hälsoundersökningar på föräldrarna t.ex. och då är det ju något som mycket väl kan drabba valpköparen...

Men som sagt, så länge folk resonerar som du "det är ju en valp jag vill ha så skitsamma" så möjliggör man ju verksamheten. Om folk INTE fick valparna sålda så skulle nog antalet oplanerade och dåligt uppfödda kullar minska drastiskt...

tycker bara det är oseriösa uppfödare, och det är alltid bra och veta vilka som är seriösa och inte. Tycker allt verkar oseriöst när du inte ens kan nämna vad det är för en ras.

Är detta enda kullen i sverige, så bode väl uppfödarna vara väldigt stolta och därmed vilja regga valparna. Är de ens renrasiga? Du har ju egentligen inga bevis för att det är mamman och pappan som de visar dig. mamman kan du ju visserligen kolla på fall hon har mjölk etcx, men hanen de visar behöver ju inte vara pappan.

Finns ju regler ang detta med chipp mm, så du kan ju be uppfödaren ta reda på dom innan han avstår från detta.

Uppfödaren tycker att det är onödiga utgifter, finns personer inom denna ras som försöker att prata honom tillrätta, men det hjälper inte.

Nej, jag är inte bara ute efter en billig hund, kunde lika gärna köpa en valp av någon bra uppfödare, men tyvärr finns bara denna kullen just nu.

Jag skulle dra öronen åt mig. Om det endast finns denna kull av rasen i Sverige just nu så borde marknaden vara hyfsad. Har då svårt att tro att uppfödaren inte skulle tjäna de pengar (blir det 1-2000?) som skillnaden blir i utgifter på registrerad rashund och blandras.

Man misstänker att det finns något annat bakom än viljan att spara pengar.

Sedan är det så - att oseriösa uppfödare skulle inte finnas om inte valpköpare sponsrade deras verksamhet genom att köpa produkterna!

Låt dessa uppfödare sitta kvar med sina valpar och avliva dem - det är enda sättet att få majoriteten av dessa oseriösa att sluta! (Några kan man kanske tala till rätta). Visst, några valpar kommer att dö men i längden kommer fler att räddas.

Genom att köpa en valp från en oseriös uppfödning bidrar man till att det kan fortsätta!

Finns dock ingen regel som säger att uppfödaren måste låta märka valparna, utan bara att hundar ska vara märkta och ägarregistrerade hos SJV vid senast 4 månaders ålder... så det är ju köparens ansvar (eller ja, den person som äger/innehar valpen då).

I SKK's regler finns det, men eftersom dessa oseriösa personer inte reggar valparna så står det ju dem fritt att göra som de vill tyvärr.

Om det bara finns denna kull nu varför inte vänta och köpa av en seriös uppfödare? Skulle jag gjort inte köpa första bästa hund..

Nej, jag är inte bara ute efter en billig hund, kunde lika gärna köpa en valp av någon bra uppfödare, men tyvärr finns bara denna kullen just nu.
Om valet står mellan "icke-registrerad hund från uppenbart oseriös uppfödare NU" och "registrerad hund från seriös uppfödare något senare" så är valet för mig självklart. Jag förstår inte hur någon ens kan överväga det första alternativet, kanske kan du förklara hur du tänker?

Vi tycks ha skrivit (innehållsmässigt) precis samma inlägg samtidigt!!! :rofl:
*S* Great minds och allt det där. ;) Nå, gör inget att få det sagt flera gånger...

I SKK's regler finns det, men eftersom dessa oseriösa personer inte reggar valparna så står det ju dem fritt att göra som de vill tyvärr.
Ja, det förstås - men som sagt, allt sånt slinker man ju förbi när man inte registrerar.

Onödiga utgifter?:eek:

Aja, men du, erbjud dem att DU står för vacc, chipp ,besiktning, dom hundralapparna stamtavlan kostar osv i utbyte mot en valp!:idea:

Dessutom kan dom om allt står rätt till ta mer pengamässigt för renrasvalpar än blandis om dom nu är så pengakåta. :cool:

Om valet står mellan "icke-registrerad hund från uppenbart oseriös uppfödare NU" och "registrerad hund från seriös uppfödare något senare" så är valet för mig självklart. Jag förstår inte hur någon ens kan överväga det första alternativet, kanske kan du förklara hur du tänker?

Precis vad jag satt och tänkte.

Men, snälla tänk dig för. Varför reggar uppfödaren inte valpkullen?
De kan ju få många tusen mera för valparna.

Verkar mycket,mycket skumt....Kanske föräldrarna till valparna bär på någon rassjukdom och inte skall avlas på.

Eller så kan de ju ha mycket dåliga höfter, ögonsjukdommar mm.

Eftersom du nu säger att föräldrarna är reggade i SKK, be att få mamman och pappans reg. nummer i SKK.

Så kan du gå in och kolla på föräldrarna. Där ser du ju omde är röntgade , MH-testade mm.

Var försiktig, det kan bli både dyrt och tråkigt i längden.

Vänta istället på en valpkull efter friska och meriterade hundar.

Har själv haft en hund som blev sjuk efter några månader.

Kostade massor + att han fick somna in innan 2-års ålder.

Om inte ens argumentet att en reggad valp kan säljas för betydligt högre summa så förstår jag inte varför de inte reggas pga "onödig utgift".
Låter snarare som att det förmodligen är så att någon av föräldradjuren inte uppfyller avelskraven inom rasen (det var ju en tjuvparning) och man då inte vill ha det misstaget registrerat alternativt att det inte går att registrera dem. Vill man då verkligen ha en sån valp?

*KL*

Fortfarande nyfiken på varför ts inte vill svara på vad det är för en hundras...

Men,jag har för mig att "min" vet sa att alla hundar oavsett ras måste vara chipade eller tatuerade!Och att det finns en lag på det,eller är jag helt ute och cyklar?

Men,jag har för mig att "min" vet sa att alla hundar oavsett ras måste vara chipade eller tatuerade!Och att det finns en lag på det,eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, men det finns ingen lag som säger att det är uppfödaren som ska göra det..

Om man är skk-ansluten uppfödare måste man dock följa deras regler och då är det uppfödaren som veterinärbesiktar, vaccinerar och id-märker.

Ja, det är lag på att hundar ska ID-märkas.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 188
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat