Sv: Valpköpartagen....
Usch ja. Ingen annan än köparna kan stoppa sån här oseriös uppfödning. Så länge de får sina valpar sålda så rullar ju verksamheten vidare. Därför tycker jag verkligen inte att man ska köpa en valp som inte ens är vaccinerad, id-märkt och besiktigad. Tänk om besiktningen avslöjar något fel - lite sent att få reda på det när man redan köpt valpen!
Men som sagt, så länge folk resonerar som du "det är ju en valp jag vill ha så skitsamma" så möjliggör man ju verksamheten. Om folk INTE fick valparna sålda så skulle nog antalet oplanerade och dåligt uppfödda kullar minska drastiskt...
Usch ja. Ingen annan än köparna kan stoppa sån här oseriös uppfödning. Så länge de får sina valpar sålda så rullar ju verksamheten vidare. Därför tycker jag verkligen inte att man ska köpa en valp som inte ens är vaccinerad, id-märkt och besiktigad. Tänk om besiktningen avslöjar något fel - lite sent att få reda på det när man redan köpt valpen!
Det där argumentet hör man ibland, men jag tror inte så mycket på det - är det så att det handlar om pengarna så är det ju snarare en anledning FÖR att registrera eftersom man då får mer betalt för valparna. Någon tusenlapp per valp MAX kan man väl räkna med just för veterinärbiten (vacc, bes, id) + registrering. Så det vore ju dumsnålhet av värsta grad. Snarare handlar det nog i de flesta fall om att valparna inte är registreringsbara av en eller annan anledning - för att det saknas hälsoundersökningar på föräldrarna t.ex. och då är det ju något som mycket väl kan drabba valpköparen...Uppfödaren tycker att det är onödiga utgifter, finns personer inom denna ras som försöker att prata honom tillrätta, men det hjälper inte.
Men som sagt, så länge folk resonerar som du "det är ju en valp jag vill ha så skitsamma" så möjliggör man ju verksamheten. Om folk INTE fick valparna sålda så skulle nog antalet oplanerade och dåligt uppfödda kullar minska drastiskt...