Valphämtning

detordnarsig

Trådstartare
Om jag har tur blir det en valp till mig i slutet av maj:laugh: Dock så kommer jag att flytta i början av juni... Är det elakt mot valpen att bo 7-10 dagar på ett ställe för att sedan flytta till sitt riktiga hem? Vad kan hända med den, allst finns risk för den får några men?
Fördelen med att den får flytta två gånger är i så fall att det finns andra (väldigt trygga) hundar att umgås med, i hus med trädgård. Den kommer sen bo med enbart mig i lägenhet med trappor sen. Huset och de andra hundarna tillhör mina föräldrar och är ändå en plats valpen kommer spendera en del tid i och vara som ett andra hem.
Eller är det bättre för den att vänta lite med att flytta från kullen för att sen bo utan andra hundar och en ny människa?

Synpunkter tas tacksamt emot!

Sv: Valphämtning

Skulle definitivt flytta först - hämta valpen sen.

När du sedan har flyttat och så kan du ägna all tid åt valpen och den knyter an till dig, bara dig, och dens nya hem.

Kan mycket väl tänka mig att valpen inte riktigt får en tydlig "flockbild" om du först hämtar den till det stället du bor på plus dom andra hundarna, sedan flyttar du till en ny miljö och det kan bli förvirrande för valpen.

sedan tycker jag personligen inte att en valp ska umgås så mycket med andra hundar eller människor under första veckorna man själv får den. Den ska fokusera på dig som ägare i första hand och knyta kontakt med dig. =)

Min tanke var att det kanske blev tryggare för valpen att inte bli helt ensam med bara mig när den är van vid mamma och syskon och en människofamilj. Men självklart tänkte jag också på om det blev för mycket för valpen med två flyttar. Men även om jag skulle hämta den innan jag får min lägenhet så är det ju ändå jag som ständigt är i dens närhet, så bra kontakt borde vi väl kunna få ändå? Och valpens sovplats kommer ju vara den samma(bädd eller bur). Ja, jag vill ju ha valpen så fort som möjligt;), men självklart tänka på vad som är bäst för den.

Och jag hade hämtat den när det passade mig bäst. Har gjort både och :laugh:

Har funkat alldeles utmärkt vilket som. Fördelen med att bo hos familjen (jag var mellan hyresrätt och bostadsrätt) är att valpen snabbt kände sig trygg med dem alla och det var smidigt att använda familjen som hundvakt när man skulle handla, eller för all del duscha - Det är inte lätt att bo själv och ha valp, det kräver planering bara för att springa till pressbyrån den första tiden och då är det toppen att vara flera. Också skönt att dra igång med rumsrenhetsträning i trädgård.

Det som kunde varit bra med att hämta efter flytten är att du slipper pussla med passning under själva flytten och installeringen.

Mina valpar har varit lika trygga vilket som och inte haft några problem med att knyta an till mig. De som bott mycket hos familjen som valpar har dessutom fått goda lekkamrater i familjens hundar och hjälp med uppfostran och vanligt hyfs ;)

Så mitt råd är - gör det som du tycker känns bäst. Är du bara närvarnade, lugn och kärleksfull så ska en normalstabil valp klara av att umgås med andra människor och djur de första veckorna :cool:

Jag hämtade min valp när jag åkte hem till mina föräldrar. Vi kommer att ha bott här i 5 veckor när jag flyttar till mitt hem igen. Valpen har fått lära känna min familj som vi ändå kommer att besöka massor i framtiden, och jag kan utan problem lämna henne hos mamma och pappa eller min systers familj.

Nu hade jag ju den ynnesten att fått träffa min valp flera gånger i veckan, sen hon var nyfödd. Så vi hade redan knutit ett rätt hårt kontaktband.

Gör som du känner är bäst för dig och din valp!

Va härligt att höra med nån som har personlig erfarenhet! :) Ju mer jag tänkt på det ju mer vettigt tycker jag det verkar vara att valpen mellanlandar med mig, hundsällskapet, trädgården och ev passningshjälp känns bra, vi hinner kanske koppelträna lite innan vi flyttar till stan med ;)

Jag hade väntat.

En normaltrygg valp klarar säkerligen av det, men om det visar sig vara en lite försiktigare valp du får hem riskerar den nog att bli rätt stressad. Nackdelarna av att vara ensam med valp och lägenhet/trappor kommer du ha kvar oavsett (den kommer varken kunna vara ensam eller rumsren efter en vecka), så ett tips är ju att kolla upp hundvakt så du kan handla etc direkt.

Dessutom har du möjlighet att låta valpen slippa flyttstress och komma till en lägenhet som är valpsäkrad redan från början, och utan att du har några mattor utlagda :p

Men det bästa är nog att du diskuterar igenom det med uppfödaren också.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: MML
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 256
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna