Valpgnäll och andra frågor

M

millansnillan

Jag undrar vad jag ska göra när valpen (tolv veckor) gnäller. Just nu är jag tvärsäker på att han gnäller bara för att jag ger lite tid åt datorn istället för honom (Han har sovit, efter det fick han mat, fick gå ut och kissa och sen kastade vi bollar och sånt en halvtimme).

Struntar man i honom så bråkar han med tuggleksaken ett tag, går runt i rummet ett tag till, efter tio minuter till en halvtimme så lägger han sig ner och sover 1-4 timmar.
Gör jag rätt som struntar i honom (förrutom när han börjar gnaga på möblerna, då säger jag nej och så ger jag honom hans tuggleksak och berömmer när han leker med den)? Jag vill ju att han ska lära sig att han kan inte alltid ha någon att leka med och han kan inte alltid sitta i knäet.
Jag har bara haft honom i tre dagar än så länge :love:

Han har också fått en ny favoritsysselsättning, dra ut gräset och blommorna med hjälp av munnen (nu är det inte att han småpockar utan han sliter ut MYCKET gräs). Gör jag rätt som säger till honom då eller är det något som hör till och som växer bort?

Sen får jag gärna tips på olika lekar jag kan leka med honom. Än så länge är det bara att jag kastar en boll till honom och ser när han leker slutspurt i trädgårdslöpning :p

Sv: Valpgnäll och andra frågor

Lugna ner bollkastandet och ta fram kamptrasa istället. Lek med honom istället för att skicka iväg leksaken från Dig. Det är ju med dig det ska vara roligt att leka, inte ifrån Dig.

Sen ska Du tänka på att Du inte belönar honom när han hittar på dumheter som att gnaga på möbler. Genom att gå dit med en leksak så har du på sätt och vis belönat detta genom att dels ge honom uppmärksamhet och sedan gett honom en leksak.
Säg till honom med ett fy eller nej när du sitter kvar framför datorn. Lyssnar han inte så går Du fram och säger åt honom. Gå sedan tillbaka och sätt dig. Om han då inte återgår till bitandet så belöna honom från din plats med ett bra eller kasta en godis/leksak.

Om han gnäller för att han är uttråkad eller vill ha uppmärksamhet trots att han är rastad och aktiverad med, så skulle jag ignorera honom. Det innebär att man varken ser på honom eller pratar med honom. Det kan räcka med en blick från dig när han gnäller, så kan han ta det som en belöning och fortsätter då naturligtvis.

GaurdianAngel skrev:
Lugna ner bollkastandet och ta fram kamptrasa istället. Lek med honom istället för att skicka iväg leksaken från Dig. Det är ju med dig det ska vara roligt att leka, inte ifrån Dig.
Men jag har alltid fått höra att man absolut inte ska ha dragkamp med en hund, eftersom den kan känna sig fysiskt överlägsen och då pröva ens plats som ledare. Det är ju sant att med bollen kommer han ju från mig, han brukar springa, ta upp bollen och bita lite på den, sen bär han tillbaka bollen till mig. Mycket av leken är ju ifrån mig.

Sen ska Du tänka på att Du inte belönar honom när han hittar på dumheter som att gnaga på möbler. Genom att gå dit med en leksak så har du på sätt och vis belönat detta genom att dels ge honom uppmärksamhet och sedan gett honom en leksak.
Säg till honom med ett fy eller nej när du sitter kvar framför datorn. Lyssnar han inte så går Du fram och säger åt honom. Gå sedan tillbaka och sätt dig. Om han då inte återgår till bitandet så belöna honom från din plats med ett bra eller kasta en godis/leksak.
Han brukar bita på datastolen och databordet. Så därifrån behöver jag inte resa mig, han lyssnar bra på nej på håll så oftast behöver jag inte gå till honom. Jag ska pröva det du skriver men det blir svårt eftersom jag aldrig behöver resa mig. Nu säger jag som sagt "Nej!" väntar ett tag och ser så han inte biter igen och ger honom en leksak, och belönar när han riktar sin uppmärksamhet mot den istället för möblerna.

Om han gnäller för att han är uttråkad eller vill ha uppmärksamhet trots att han är rastad och aktiverad med, så skulle jag ignorera honom. Det innebär att man varken ser på honom eller pratar med honom. Det kan räcka med en blick från dig när han gnäller, så kan han ta det som en belöning och fortsätter då naturligtvis.
Jag struntar fullständigt i honom när han gnäller.

Tack för svaret!

Men jag har alltid fått höra att man absolut inte ska ha dragkamp med en hund, eftersom den kan känna sig fysiskt överlägsen och då pröva ens plats som ledare. Det är ju sant att med bollen kommer han ju från mig, han brukar springa, ta upp bollen och bita lite på den, sen bär han tillbaka bollen till mig. Mycket av leken är ju ifrån mig.

Helt fel som Du fått höra, kamplek med trasa har inget med ledarskap att göra. Genom att leka kamp får Ni snarare en närmare och bättre relation. Se på hundar som leker med varann. Hundar som inte känner varann eller som inte riktigt litar på varann, leker endast jaktlekar. De går inte in i brottningslekar, då det lätt kan gå in i bråk när man inte litar/känner varann tillräckligt.

Om Ni bara kör bolllekar så kan man säga att Ni aldrig lämnar jaktleksstadiet. Ni fastnar i det stadiet. Gå in och var fysisk med din hund. Sitt på golvet och knuff, puffa och kampa lite. Lugnt och fint, respekten emellan er måste fortfarande finnas. Ingen får gå på för hårt, utan man lyssnar på varann. Blir hunden din för exalterad och börjar tagga till, så vänd och gå därifrån. Kamplekar handlar om respekt och tillit. Något varje hundägare och hund ska ha för varann.

Jag tycker ändå att man skall "läsa" hundens gnäll...ibland söker en valp trygghet och då är det fel att ignorera eller schasa iväg..ibland är det provokation....många ggr när jag sitter vid datorn eller gör nåt annat så känner sig valpen ensam, eller kanske är han trötter :D ......då kan man faktiskt tillmötesgå valpen och låta den veta att man finns där för dom.....annars har den ju tiken eller sina kullkompisar....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 811
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 438
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka