Om du kollar på exempelvis Royal Canin's valpfoder för gigantiska raser (45 kg och uppåt) så ligger proteinet på 36 och fettet på 14.
För riktigt små valpar (Mellan 3-8 v gamla ungefär) så ligger det på 30/20.
Myten är alltför stor fortfarande, och många uppfödare vägrar att byta åsikt om att protein över 23% kan skada hunden. Det kan inte få hunden att växa snabbare, det är fysiskt omöjligt. Däremot kan många hundar få utslag av för mycket protein, få dålig päls osv.
Men en lagom sammansättning mellan protein och fett för en storväxt valp är det allra bästa man kan få.
Jag har en liten hund, hon är bara 76 cm hög. Hon har gått på ett foder med 32/30, och har alltid växt väldigt långsamt och stadigt. Medan en annan valp jag känner, är större än min och 2 mån yngre och har aldrig gått på ett foder med protein över 23%.
För övrigt så har jag sen hennes första dag här haft en uträknad foderstat på henne, med bra kvot mellan kalcium och fosfor, och alltid med vitaminer som hon behöver osv. Allt har varit uträknat ända ner till grammet.
Jag har en välmusklad och smidig hund, som sätter muskler hur lätt som helst, har mycket energi och med en vacker glansig päls. Som växt långsamt och stadigt, och aldrig haft växtvärk eller några andra problem. Och det trots att hon ätit ett foder med MYCKET protein och fett i sig, trots att många uppfödare skrikit rakt ut när dom fått veta det.
Varför det ofta är lite fett i valpfoder är för att valpar i dom flesta fall lägger på sig ganska lätt, och en överviktig valp har stora risker att få ledproblem och andra problem. Detta för att påfrestningen på lederna ökar, när dom får bära mer än vad dom är gjorda för. En storvuxens hund leder är gjorda för att bära mycket vikt, men inte mer än nödvändigt, som då övervikt är såklart.
Och med ett vanligt vuxenfoder menar jag nu ett foder av BRA märke, inget skit från ICA.
Dom har bra värden och sällan dåliga kvoter någonstans.
Min bekanta på SLU kommer hit nästa vecka, så jag ska prata med henne då och be henne ta fram källorna.
Hon har äntligen fått sin mycket efterlängtade valp från oss, så hon gör i princip vad som helst för mig