valpfoder el vuxenfoder?

Sv: valpfoder el vuxenfoder?

Det är ok.

Jag har även hört att för mycket protein sägs vara skadligt för storväxta raser, de växer för fort sägs det, finns det några vetenskapliga bevis på att det är så?

Här hittade jag det som Marie Sallander har skrivit... (Har letat det länge nu...)

Ett torrfoder som innehåller relativt lite energi (1400 kJ/100 g foder) bör för en vuxen hund innehålla minst 18-20 % protein och minst 6-10 % fett enligt näringsnormerna. För en valp bör ett torrfoder med denna energinivån innehålla 21-23 % protein och 8-10 % fett eller mer.

Hittar dock inte det hon skrev om protein och kolhydrater. Det var nått av det som INTE påverkade utvecklingsrubbningar. Kolhydrater kanske?

Nej och det tror jag inte på (alltså att de skulle växa för fort ) fast än många uppfödare hävdar det.

Bebben ( som har GD ) är utom ordentligt bra på att förklara en GD:s behov, jag är fortfarande nybörjare på detta och således ganska kass på förklaringar.

Kolhydrater är något som hundar har ett väldigt litet behov av, de kan inte ta upp stora mängder kolhydrater. Därför är ett spannmålsbaserat hundfoder inget bra hundfoder.

Aja. minns ju inte om det var protein eller kolhydrat *grr* Skulle vilja skriva protein, men tänk om jag minns hela galet?

Protein är det
inte för mycke protein farligt . Kan växa för fort
Kan då bli problem med höfter armbågar mm

Hittade mer :D *gör allt för att slippa städa*

Inlägget finns på Birddog.nu under fråga veterinären

Det är riktigt att valpar bör ha ett foder med cirka 30 procent protein räknat på torrsubstansen (TS) i fodret, att jämföra med behovet cirka 20-25 procent för den vuxna hunden. Den högre proteinhalten behövs hos den växande valpen för att skelett, leder, muskulatur och immunförsvar ska kunna utvecklas korrekt och det är således visat att frekvensen utvecklingsrubbningar minskar påtagligt om valpen ges ett högre proteinintag under den mest snabbväxande perioden.

För att ytterligare minska risken för framförallt felaktig utveckling av lederna, kan man med fördel försöka motverka att de medelstora och större hundarna tillåts växa på sig alltför snabbt. Just benägenheten att växa snabbt är nämligen en av de faktorer som anses ha betydelse för att ledproblem som höftledsdysplasi och osteochondros ska uppkomma. Typiskt nog ser man osteochondros i ungefär dubbelt så hög frekvens hos hanhundar (som växer snabbare på grund av testosteronet) än hos tikar.

"Tillväxtbromsen" åstadkommer man genom att minska fodrets energitäthet. I viss mån kan både kolhydrater och protein bidra med energi, men den utan jämförelse viktigaste energikällan i fodret utgörs av fett. I realiteten bidrar fett med ungefär fyra gånger så mycket energi som kolhydrater respektive protein.

Det är alltså fetthalten och inte proteinhalten som ska sänkas i valpfoder avsett för stora hundar jämfört med valpfoder till småväxta hundar. Typiskt fetthalt i valpfoder för medelstora och större hundar är ungefär tio procent av TS (torrsubstansen), mot cirka 20-25 % i vanligt valpfoder.

Nej Cillan det finns inga vetenskapliga bevis, och det torde heller inte förhålla sig så heller :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar