Sv: valpfoder el vuxenfoder?
Jag har en golden retriever på 5 månader, hon åt bara valpfoder tills hon var ca 12 veckor sedan gick vi över till Royal Canins Maxi Adult som är ett foder för storväxta raser, enligt uppfödarens råd. Jag valde Royal Canin eftersom det innehåller mycket animaliska produkter och inget spannmål.
Hon växer precis som hon ska, är bra i päls och mage.
Har man en valp som inte är så matglad så kan valpfoder vara att föredra då det ofta är mer koncentrerat så hunden behöver inte äta så mycket för att få i sig tillräckligt med näring. Annars så funkar vuxenfoder lika bra, om man väljer ett av god kvalitet, ingen man köper i närmaste livsmedelsbutik som till största del innehåller spannmål.
Jag velade mycket fram och tillbaka om jag skulle fodra med valpfoder eller inte när min valp var liten, vissa sa att man skulle ge valpar valpfoder annars så fick de inte i sig det de behövde, andra sa att man absolut inte fick ge storväxta raser valpfoder för då växer de alldeles för fort. Snacka om att man blev förvirrad.
Jag tog mig tid att jämföra valpfoder med vuxenfoder och kom fram till att det ofta inte skiljde särskilt mycket mellan fodrena, vissa valpfoder var mer koncentrerade men många hade samma näringsvärden som vuxenfoder så jag valde ett vuxenfoder.