valpfoder el vuxenfoder?

T

Toudi

Hur ligger det till igentligen om man har hundar av rasen schäfer storvuxen sådan skall man ge valpfoder eller inte? Vi kör på valpfoder som är anpassat för stora raser, har hört att det skall va det absolut bästa , men sen säger alla olika.. någon som har någon erfarenhet av vad som är bäst på en sådan stor ras? Hur länge tycker ni att man skall ge?

Sv: valpfoder el vuxenfoder?

Följ uppfödarens restrektioner, det brukar oftast vara bäst.

Min valp har aldrig ätit valpfoder, det kan vara förödande för hans kropp.

Han är av rasen Grand Danois och äter vuxenfoder direkt.

Hej!

Vår valp, Rhodesian Ridgeback, får hälften valpfoder och hälften vuxenfoder av märket NutraNuggets på uppmaning av uppfödaren. Jag frågade runt en hel del, bl a här på bukefalos, om riktigheten i att ge en valp vuxenfoder men fick här svar av de flesta att följa det uppfödaren sagt. I övrigt får man olika svar var man än frågar, veterinären säger en sak, grannen en annan och "Pelle på jobbet" säger en tredje sak...

Pinglan

Det viktigaste är fodrets råvaror.
Se till att där inte finns vete och sojaprotein.
Dessa skapar ofta problem hos hundar då de inte kan hantera dessa ämnen.

Uppfödaren bör ju veta.
Kolla att tidigare kullar haft friska individer!

I övrigt gäller att hålla hunden i bra hull.
Dvs hellre lite smal än lite rund.

Är fodret bara köttbaserat, så spelar det ingen större roll om det står valpfoder eller vuxenfoder på påsen.
Det ska dock innehålla MINST av följande; 22 % Protein, 12 % Fett, 1,2 % Kalcium & 1,0 % Fosfor.
Protein & fett bör vara av animaliskt ursprung.

Jag har en golden retriever på 5 månader, hon åt bara valpfoder tills hon var ca 12 veckor sedan gick vi över till Royal Canins Maxi Adult som är ett foder för storväxta raser, enligt uppfödarens råd. Jag valde Royal Canin eftersom det innehåller mycket animaliska produkter och inget spannmål.

Hon växer precis som hon ska, är bra i päls och mage.

Har man en valp som inte är så matglad så kan valpfoder vara att föredra då det ofta är mer koncentrerat så hunden behöver inte äta så mycket för att få i sig tillräckligt med näring. Annars så funkar vuxenfoder lika bra, om man väljer ett av god kvalitet, ingen man köper i närmaste livsmedelsbutik som till största del innehåller spannmål.

Jag velade mycket fram och tillbaka om jag skulle fodra med valpfoder eller inte när min valp var liten, vissa sa att man skulle ge valpar valpfoder annars så fick de inte i sig det de behövde, andra sa att man absolut inte fick ge storväxta raser valpfoder för då växer de alldeles för fort. Snacka om att man blev förvirrad.

Jag tog mig tid att jämföra valpfoder med vuxenfoder och kom fram till att det ofta inte skiljde särskilt mycket mellan fodrena, vissa valpfoder var mer koncentrerade men många hade samma näringsvärden som vuxenfoder så jag valde ett vuxenfoder.

jo ja har också hört att det inte alltid är så bra att ge en grandis valpfoder.. men alla säger ju olika veternären där jag bor rekomenderar puppy large breed (hills) till grandisar

Jag är helt på det klara med varför man inte bör använda valpfoder.

Däremot är orsaken som vissa ger ibland något felformulerad .

I ett valpfoder är det för mycket kalk & protein i förhållande till fett.

En snabbväxande Grandis kan få otroliga problem med dessa överskott, därför är det också viktigt att man köper ett foder som fyller behovet och att man själv inte exprimenterar med piller.

Tyvärr är många människor ( även vet ) okunniga just när det gäller GD valpar.

Så man får helt enkelt läsa på själv, Bebben som inte är här så mycket längre är duktig på hundfoder

Beror helt på vad valpfodret innehåller.

Dagens sanning

Alla har hört så myket. Men läser man på säcken så är det inte ens i närheten av vad alla hör...

Jag tycker du bör följa uppfödarens råd.
Man bör inte börja med något annat än vad du har blivit rekomenderad av dom.

så bra att du är på det klara :smirk: anlednigen till att ja överhuvudtaget skrev nåt var för att jag vill ha fram att alla säger olika det är tex väldigt många grandis ägare som kommer och köper just detta fodret puppy large breed på hänvisan av uppfödare.

Sen kan ja själv mkt väl tänka mig att det inte är så bra att ha det för länge .

Jasså?

Skulle gärna veta vilka uppfödare som rekomenderar det ? :smirk:

Det var inte meningen att låta grinig mot dig, förklarade bara min åsikt opch uppfattning.

Jag tycker det är klokt att höra sig för lite och inte bara följa uppfödarens råd.
Det finns faktiskt även uppfödare som inte har någon vidare koll på foder.

Vet en GD-uppfödare som ger Doggy under hundarnas hela liv.
Både till små valpar och dräktiga tikar.

Hon förstår inte vad som hänt med rasen då tikarna ofat går tomma eller bara får någon enstaka dödfödd valp...

Div infektioner får dom ofta också.

Men trots att mycket talar för näringsbrist, bl a genom det dåliga immunförsvaret, vägrar hon prova med att byta foder.

ingen fara uppfattade dig inte som grinig heller , kan försöka ta reda på va upppfödarna heter om du vill

Jag lyssnar inte enbart på uppfödaren, jag har läst på om hundens foderbehov.

Sedan kan man inte frånkomma att jag litar på min uppfödare av diverse olika skäl.

Calazirya skrev:
Jag är helt på det klara med varför man inte bör använda valpfoder.

Däremot är orsaken som vissa ger ibland något felformulerad .

I ett valpfoder är det för mycket kalk & protein i förhållande till fett.

En snabbväxande Grandis kan få otroliga problem med dessa överskott, därför är det också viktigt att man köper ett foder som fyller behovet och att man själv inte exprimenterar med piller.

Tyvärr är många människor ( även vet ) okunniga just när det gäller GD valpar.

Du ger Precept Foundation till din valp (hittade det i en annan tråd om foder) det innehåller 14% fett 1,2% kalcium, 1,0% fosfor. Jag har lite snabbt jämfört det med Royal Canins Giant Puppy som innehåller 14% fett, 1,2% kalcium, 0,9% fosfor och Royal Canin Giant Junior som innehåller 16%fett, 1,2% kalcium, 0,95% fosfor. Proteinet är högre i RC Giant valpfoder men fett och kacium/fosfor är i stort sett det samma hur kan du då sitta och säga att valpfoder alltid har fel sammansättning av fett/kalcium och fosfor??

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar