Valpen vill inte gå på promenad!

E

Englaa

Min lilla tik på ungefär 4 månader vägrar att gå på promenader. Så fort hon lämnar tomten så sätter hon sig ner och tvärvägrar.Hon går dock otroligt bra i koppel när man åker bil till alla möjliga platser med henne, träningarna och stan, då är hon bara sååå :love: !!

Min instruktör har sagt att jag ska ha med mig godis på varje promenad, och locka.
Men inte ens det funkar på henne!

I början tänkte jag att det troligtvis kommer att växa bort, men det blir inte så mycket bättre.
Måste bära henne till skogen, sen går hon bra en stund, sedan när hon känner att hon är på hemväg så börjar hon galoppera och dra mycket i kopplet.
Men hon är ganska lyhörd påvägen hem och jag får ganska snabbt kontakt med henne igen.

Vet inte riktigt vad det här beror på, och vad jag ska göra? Tänkte först att det kanske berodde på osäkerhet, men hon går ju så himla bra när jag åker iväg med henne och promenerar?!:crazy:

Sv: Valpen vill inte gå på promenad!

Bära!? Hunden har ben att gå med, gå du så ska du se att hon också gör det.

Testa ngn gång när du har gott om tid, när hon stannar så stå stilla hon kommer till slut att tröttna och hitta på ngt. Direkt hon går åt ngt håll, dock ej hemåt, så berömmer du. kan ta tid men på så vis får hon själv vara med och se att det är skoj att gå ut.
Sen är hon ju inte så gammal, så gå korta promenader så hon inte tröttnar och tycker det är jobbigt/tråkigt

Håller med om att inget blir bättre av att bära henne.

Det finns ju lite olika varianter som du kan prova.
* Prova ha med en boll eller annan leksak hon tycker är rolig och spring/lek med henne förbi de platser hon sätter sig.
Samma på hemvägen, börjar hon skynda hem ta fram saken och avled henne lite.

* annars kan du prova att bara helt enkelt säja "nu går vi" och bara dra med henne, det beror ju på vad för metod som passar henne och dig bäst!

Sen finns det säkert många fler ideer om hur du kan göra, jag tog bara med de som jag tänkte på först.

Jag skulle nog bara knata vidare, och inte stanna och vänta in. Inte heller göra en affär av det, utan bara säga "nu går vi" och gå. Hon kommer knappast bli kringsläpad av dig, det tar inte många sekunder innan hon är på benen. Se bara till att halsbandet inte åker av...
Min kan göra så om hon är ute med nya människor, hon sätter sig ner 15 meter från porten och "vill inte gå". Går man då bara vidare är det helt okej, låter man däremot henne få sin vilja igenom har man en hund som nästa promenad lägger sig ner redan utanför dörren.

Gå bara människa! Hunden kommer snabbt inse att det inte är så himlans kul att kana på rumpan efter.

Min hund satte sig också och totalvägrade, jag körde bara "Nu går vi"-stilen. Visst första biten var väl inte så harmonisk, men sen släppte det.

Du, jag tror inte jag har missat den lilla detaljen liksom, lilla vän!!:smirk:

*delvis kl*
Finns dock inte mycket annat att göra, har redan provat att bara dra henne, men jag gav upp.
Tycker att bära är en MYCKET bättre metod en släpa henne efter mig faktiskt!:smirk:

Testa ngn gång när du har gott om tid, när hon stannar så stå stilla hon kommer till slut att tröttna och hitta på ngt. Direkt hon går åt ngt håll, dock ej hemåt, så berömmer du. kan ta tid men på så vis får hon själv vara med och se att det är skoj att gå ut.
Sen är hon ju inte så gammal, så gå korta promenader så hon inte tröttnar och tycker det är jobbigt/tråkigt

åh, ett bra svar!:bow:
Ska testa ditt tips nästa gång jag ska ut.;)

Bättre metod att bära? Ja då kommer du säkert få fortsätta med det.
Har du verkligen bara fortsatt gå? Är konstigt om hunden bara låter sig släpas så du får ge upp tycker jag.

Värför fråga när du uppenbarligen bara vill ha ett sorts svar? :confused:

Jag håller med många av de andra, hunden får gå den "hårda skolan", sin flockledare följer man! Det är bara att gå, stretar hunden emot så är det hennes bekymmer, det blir bara obekvämt.

att bära är nog det sämsta du kan göra, men jag hade inte släpat heller. jag hade bara låtit kopplet vara spänt och lite lagom obehagligt, och sedan väntat ut. inget lock och pock, neutralt, kanske lite nonchalant kroppspråk. MASSOR med beröm och en godbit så fort ändan lättar från marken. räkna med att det kan ta lååång tid om valpen är envis, så ha inte bråttom.

och sedan tycker jag inte heller det är någon höjdare att vara sprydig mot jeeves, när det är du som bett om råd och tips.

Finns dock inte mycket annat att göra, har redan provat att bara dra henne, men jag gav upp.
Tycker att bära är en MYCKET bättre metod en släpa henne efter mig faktiskt!:smirk:

Tycker du att bära är bättre, lär du få fortsätta.
Jag hoppas du inte köpt en leonberger:angel:

Förövrigt låter hon sig knappast släpas runt, går du, kommer hon följa efter.
Det är inte elakt på något sätt. Vem är det som bestämmer eg?

Värför fråga när du uppenbarligen bara vill ha ett sorts svar? :confused:

Jag håller med många av de andra, hunden får gå den "hårda skolan", sin flockledare följer man! Det är bara att gå, stretar hunden emot så är det hennes bekymmer, det blir bara obekvämt.

Vadå ett sorts svar? När sjutton påstod jag det?:eek:
Att släpa min hund är verkligen inget alternativ för mig! Tyck vad du vill, men så är det bara!
Jag letar efter svar, med tips på kontaktövningar för att få henne att följa mig!

Förövrigt låter hon sig knappast släpas runt, går du, kommer hon följa efter.
Det är inte elakt på något sätt. Vem är det som bestämmer eg?

Jo, faktiskt så gör hon det..:smirk:
Det är inte sådana metoder jag är ute efter, det är bara att acceptera det och sluta komma med det förslaget.

Ja, du har tex just ratat en massa förslag och sedan tackat en som är inne på samma linje som du redan är inne på (som uppenbarligen inte fungerar spec bra eftersom du måste BÄRA :eek: dinhund hemifrån).

Därav min fundering.

Menmen, det är din hund och ditt problem, det lär inte bli lättare med åldern heller.
Frågar du om tips och råd så får du tips och råd om du vill ta dem till dig eller inte är upp till dig.

FAst släpa var det väl ingen som gav råd om va ? Jag tyckte jag läste man bara skulle gå vidare, för hur det nu än är så i regel brukar istadiga valpar börja gå UTAN att man för den skull släpar den efter sig ;)

Men det är troligen bara en fix idé hon fått.
Att du går iväg innebär att du tar kommandot, och därmed framstår som ledare i din hunds ögon.
Nu tycker hon att "nä, vill inte" och du köper det och lyfter upp henne.

Som sagt släpar du inte, hon kommer med största sannolikhet att knata på så fort hon märker att du inte stannar.

Men, då är det ju inget problem:banana:

Bara fortsätt att bära runt på din vovve du. Hon tränar matte riktigt bra:angel:

Hur långt har du provat att dra henne med dig?

En frisk och smart hund låter sig inte släpas några längre sträckor...

tycker ditt råd var ganska bra!

och sedan tycker jag inte heller det är någon höjdare att vara sprydig mot jeeves, när det är du som bett om råd och tips.
Hon borde väl förstå själv, att jag vet att en hund inte ska bäras omkring! Jag frågade faktiskt efter tips som gör att hon inte ska behöva bäras.
Var tydligen otyldig i första inlägget.:smirk:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka