Valpen vägrar promenera

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare WolfgangAmadeus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 912
W

WolfgangAmadeus

Hej!

Min 9V. gamla hanhund (Blandras: Golden-BernerSennen-Newfoundland) vägrar promenera när vi är ute.
Den enda gången han överhuvudtaget vill gå är när han känner att han måste kissbajsa. Då kan han gå till sitt ställe och utföra sina behov.
När han är färdig med det ska han till varje pris hem, DIREKT. Drar man lite i kopplet början han tjuta och "sparka bakut".
Jag vet att han inte är gammal och att man inte ska promenera länge men jag hade gärna velat gå åtminstone gatan fram och tillbaka, vi pratar om 100m.
Jag vågar inte dra för hårt i kopplet heller, har läst att valpar kan få nackskador och liknande.

Är rädd att han kommer vara likadan när han blir äldre om vi inte från början visar att det är vi som bestämmer, men samtidigt undrar jag om detta kanske är normalt för hundar i denna åldern och att det försvinner med tiden.

Vill också tillägga att han VÄGRAR gå ut genom ytterdörren när vi ska ut och kissbajsa. Han sätter/lägger sig på golvet och man får lyfta honom ut ur lägenheten. Försökt lura ut honom med godis och grejer, men det går inte alls. Är detta kanske också något som försvinner med tiden?

Uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack tack

Sv: Valpen vägrar promenera

Det är varken ovanligt eller onormalt! En liten valp/vargunge ska inte lämna tryggheten i lyan när den är liten och försvarslös, därute lurar alla tänkbara rovdjur som kan vädra sig till valpen och äta upp den! Många valpar vill därför inte heller kissa eller bajsa utanför hemmet/trädgården, eftersom de då lämnar efter sig doftspår som rovdjuren kan känna.
Ganska snart blir valpen modigare och då blir det roligt och spännande att gå längre och längre från lyan! Gräla och bråka inte med den, då blir den bara ängslig och otrygg! Locka vänligt och glatt och visa att det inte är farligt att gå en bit. Så småningom vill den själv. Den behöver inte gå några längre vändor som liten, det är mest matte och husse som vill...!
Lycka till!

Sv: Valpen vägrar promenera

Det handlar inte om att "visa vem det är som bestämmer"!
Er valp är en liten pyttebäbis och det är inte konstigt alls att han inte förstår själva konceptet med att gå i koppel. Ni måste förklara vad ni vill att valpen ska göra! Locka och försök göra valpen intresserad av att följa med - och beröm massor när han gör rätt! Dra absolut inte i kopplet, det är ju obehagligt och läskigt så det är inte konstigt att valpen "tjuter och sparkar bakut".

Ta det lugnt, valpen är som sagt superliten och kan knappast ha koppletränats mer än ett par veckor. Ge det tid och se framför allt till att det blir en positiv upplevelse för valpen!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år. Hur gör ni andra när ni...
Svar
13
· Visningar
3 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka